Faller framåt i fattningarna

H

Helpme

Hej!

Jag har ett problem när jag ska fatta galoppen, jag faller framåt i fattningarna. Detta är något som jag börjat med nu då jag för några månader sen satt och red unghästar och osv, då kunde jag sitta lugnt kvar i sadeln och fatta. Fattar alltid med yter skänkeln. Men jag har ridit till och från sen i juni, inte alls mycket. Det är inga problem med hästar som fattar direkt utan det är när det är hästar som jag måste sitta kvar och "trycka" fram då jag faller framåt och det blir bara släng trav istället.

Har ni några tips på hur jag ska kunna sitta kvar tungt i sadeln och fatta utan problem? Alla tips är välkommna:)

Sv: Faller framåt i fattningarna

Oj, vad svårt, själv är jag ju ingen ridlärare så ta tipsen med en nypa salt ;) Men eftersom du vet om problemet borde det ju gå att rätta till :)
Du får väl helt enkelt försöka tänka varje gång du fattar galoppp att du ska "luta bakåt" (i alla fall inte framåt)
Har samma problem själv fast lutar lite fram hela tiden typ ;)
Men jag försöker tänka "fram med gylfen" för det säger min ridlärare hela tiden, det funkar riktigt bra, när man kommer ihåg det, för sen får man ju in den rätta känslan och då sitter man rätt av sig själv :)

Men det kan ju va bra om du kan ta hjälp av en tränare, det är ju alltid bäst :)
be henne/honom vara extra uppmärksam i dina fattningar o ge dig tips på hur du ska göra. Har du absolut ingen möjlighet till tränare kan du kanske be någon annan kolla på dig och säga till dig när du lutar fram så du påminns om det hela tiden ;)

Lycka till! :)

Min tränare har sagt att jag ska spjärna mot stigbyglarna och luta mig bakåt, ev. hålla i framvalvet om jag tappar hästen under fattningen och vara bestämt under första fattningen. Om man lutar sig framåt så bjuder man ju hästen att öka, vare sig det är i galopp eller trav. Testa göra fattningen som en 8, fatta när du kommer in på mittenlinjen och sakta av där efter, sedan fortsätta så. Har funkat riktigt bra för mig och min häst.

Ett jättebra grej som jag gör i fattningar är att titta bakåt på det yttre bakbenet i fattningen, då hamnar man rätt i sadel, skjuter fram inner höft och fattningen blir bra helt enkelt, plus att man inte faller framåt.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 521
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV