Fäller för mycket!

T

trolly

Hej har ett 16 årigt sto som i år har fällt väldigt mycket päls.
vad jag kan se finns inga löss men hon har flera stora kala partier samt mycket tunn päls på flera ställen. Någon som har någon ide´om vad det kan vara? Hon verkar inte klia sig/ha klåda.
Tips på schampo? Gav henne switch pour on för ca 1 vecka sedan & hon har reagerat mkt på detta även om hon fick långt under den rekomenderade dosen. Allergisk? ( besvären har alltså ökat avsevärt sedan hon fick switch på sig) Tacksam för tips på vad jag kan göra för henne!

Sv: Fäller för mycket!

Glömde säga att hon är avmaskad för tre veckor sedan och även behandlats en kort tur med antibiotika för en allergi mot fästingbett så det kanske är mycket på en gång?

Jag har ingen aning om vad det kan vara. 16 är ju iaf. ingen ålder iaf om det gäller ponny. det kan ju hända att det är en biverkning från antibiotikan.
Om du inte är säker på vad det är så tycker jag att du ska låta vet kolla på det innan du går och köper några produkter, de kan ju förvärra också...
Lycka till:)

Min 3 åring hade samma problem i april. Hon fällde så mycket hår att hon blev helt kal på vissa ställen. Jag fick panik och ringde vetrinären.

Det visade sig senare att hon bara led av värme växlingen. Det blev helt enkelt varm för snabbt. Ganska så snart kunde man känna att det började växa fram nytt hår. Här kan du se hur hon har en kal fläck vid manken.

DSC03667%20(960%20x%20720).jpg

Visst kan hon reagera på switch, det står ju på förpackningen en varning.
Löss kan dom ha utan att klia så jag skulle tvätta med ett lusschampo som finns för hundar bla. Vi misstänker löss på nån häst hos oss men vi kan inte se dom j*vlarna. Vi ser bara kala fläckar i virveln vid höften.

Din tre-åring ser rätt tunn ut, kan också vara en orsak till pälsfällning.

Vår hovslagare kommer ut i morgon & han brukar kunna det mesta.
så jag skall be att han kollar henne lite extra.
Jag har borstat henne & tvättat henne ordentligt & hon ser fräschare ut. I övrigt är hon pigg & glad. Förmodligen så hinner inte pälsfällningen med i väderväxlingarna, som Gin Tonic också varit med om.
Men, nu idag så upptäckte jag en liten hasledsgalla på henne, inte trycköm men väl synlig. Vad tycker ni, hon har ingen hälta, kan hon ridas? det här är en hudkänslig häst egentligen hon får alltid
mugg på sommaren (har bara haft henne ett år så det är tid ägares uppgifter) men när hon kom så hade hon mugg i 7 månader!
lätt skav av grimma etc
tål ej fästingar blir stora varbölder - mkt pyssel med andra ord.men hon e ju så go ändå....

oj,vad tunn h'n ser ut att vara.

Jag vet....*suck* vi hade jätte växlingar i vädret i Belgien vissa dagar upp till 30 grader. Lilla tösen som även i vanliga fall är svår att få upp i hull tappade nästan helt matlusten.Hon är bättre nu men jag får erkänna att hon ser helt förskräklig ut :(

Liknande trådar

Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 435
Senast: Dino
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka