Faldor vill inte ha bandaget på.....

Lisis

Trådstartare
Vad gör jag ..... Pallas pålle har ett litet sår som gjort att benet svällt upp.
Jag vill ha jodomslag på, men knashästen:love: håller inte med mig utan envisas med att klä av benet.
Någon som har tips på hur man får bandaget att sitta kvar?

Sv: Faldor vill inte ha bandaget på.....

Om man absolut ska ha bandage på så kan man tillverka en hakklapp.

Man kan dela en 10liters hink och göra hål i den upptill som man kan trä genom nedredelen av grimman(nosdelen under som man kan knäppa upp på lädergrimmor)(OBS den ska inte sticka ut från hästens haka mer än 5 cm)

Hm,detta blev ingen vidare beskrivning.Men det blir i alla fall ett skydd så att hästen inte kan bita men den kan fortfarande äta och dricka.

Om jag får lägga mig i - skulle jag hellre ha ett spritbandage.

Om du lindar med Vetstrap kan du sätta på ngt antibitmedel utanpå.
God Jul på Dig:)

Jag visste att man kunde lita på er bukefalister:bow:
Tack till er alla för bra tips, nu ska jag smälta tomtegröten och sedan gå ut ock exprimentera lite.... God Jul på er

Om det sitter på nedre delen av benet så brukar jag använda mina gamla transportskydd över bandaget. Sitter stadigt och inte lika lätt för hästen att plocka av det. Spruta lite anti-bit på också så fungerar det ännu bättre.

Nu är hinken monterad :rofl: , så bra ide!!! han ser dessutom väldigt rolig ut, lär nog roa mina julgäster en del......

Har du kollat så det inte är lymfangit? I så fall hade jag ringt vet.
Det kan annars blir allvarligt.

Får rapportera lite:

F var måttligt road av hinken med accepterade den till slut. Han har anlag för lymfangit, men är man på svullnaden direkt med jodomslag så blir det aldrig allvarligt. Spritomslag funkar också bra, men blir mycket dyrare. Så länge det funkar med jod kör vi på det.

Svullnaden är borta, men han grejar en del med såret (slickar). Han skall få vara utan bandage idag få se vad som händer. Sen blir det nog jodomslag till kvällen igen så får vi se hur det ser ut imorgon.

Tack Lisa för att du hjälper mig med min typiska Faldor! :love:

Vad roligt att höra om Faldor!

Sist jag hörde något om honom stod han på veterinärklinik och hade varit jättesjuk. Vi samlade ju till hans vet.räkning, men sen visste jag inte om han hade överlevt eller ej.

Jodå Faldor lever och mår bra!! mycket skulle jag tro pga er underbara bukefalister:bow: Pallas/smulis27 skrev en tråd om honom för ett tag sedan, men hon fick tyvärr inte lägga den på senior som hon ville....

Jag tycker ialla fall att det "ni" gjorde för Faldor o Pallas då är så fantastisk stort, all heder åt er:love::love:

Nu har jag ritat en bild på det hela, om någon annan vill ha beskrivning:

17631611.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 721
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: Fazeem
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 156
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka