F
frallanbrallan
Jag har gjort ett uppdrag åt en ridklubb på konsultbasis som jag ska fakturera dem för. Det är överenskommet att mitt arvode är 4000:- + reseersättning. Dessutom har jag själv lagt ut ca 500:- på material som jag ska få tillbaka.
Min första fråga är: hur mycket är det "praxis" att man tar ut i reseersättning??
Min andra fråga är hur jag nu delar upp detta på fakturan (jag har F-skatt).
Är det rätt att skriva (med påhittad milersättning):
Konsultarvode: 4000:-
Reseersättning: 40 mil x 30:- = 1200:-
Totalt: 5200:-, varav moms 1040:-
Utlägg för material 500:-
Alltså, ska momsen räknas på arvode + reseersättning? Är det i så fall samma momssats på arvode och reseersättning?
Hur skriver man in utläggen på fakturan? Eller ska jag kanske strunta i utläggen på fakturan och bara skicka med kvittona?? Men denna ersättning kommer ju att sättas i på mitt BG också, ska den då tas upp i min bokföring?
Jag är total rookie på området och skulle vilja att någon smart och pedagogisk själ hjälpte mig med detta....
Tack på förhand!
Min första fråga är: hur mycket är det "praxis" att man tar ut i reseersättning??
Min andra fråga är hur jag nu delar upp detta på fakturan (jag har F-skatt).
Är det rätt att skriva (med påhittad milersättning):
Konsultarvode: 4000:-
Reseersättning: 40 mil x 30:- = 1200:-
Totalt: 5200:-, varav moms 1040:-
Utlägg för material 500:-
Alltså, ska momsen räknas på arvode + reseersättning? Är det i så fall samma momssats på arvode och reseersättning?
Hur skriver man in utläggen på fakturan? Eller ska jag kanske strunta i utläggen på fakturan och bara skicka med kvittona?? Men denna ersättning kommer ju att sättas i på mitt BG också, ska den då tas upp i min bokföring?
Jag är total rookie på området och skulle vilja att någon smart och pedagogisk själ hjälpte mig med detta....
Tack på förhand!