Fakta på Mj/smb protein kvot sökes!

SiZo

Trådstartare
En polare har hamnat i lite trubbel med sin stallägare. Hästen går på lösdrift, bra grovfoder finns att tillgå, men de får inte tillgång till det eftersom h*n aldrig har hört talas om att kvoten skulle spela någon roll.

Personligen tycker jag att det är viktigare att hästarna på lösdrift har bra kvot eftersom deras foderintag är svårare att reglera, och det är då svårt att veta hur mkt proteintillskott man ska ge.

Finns det någon fakta kring detta som någon kan länka till? Han har sökt på google själv och inte hittat och vill ha bevis om de ska få det bra hösilaget.

Hösilaget de får nu har en kvot på lite drygt 3 om jag har fattat saken rätt. Rätt så supersvårt att få till det med på lösdrift tycker jag :cool:

Sv: Fakta på Mj/smb protein kvot sökes!

Det är väl tvärtom va? Smb rp/MJ? Jag sitter just nu och letar och har hittat flera med kvot strax över 3. Visste inte ens att det fanns så dåligt! :o

Ja det är det ju självklart :o Har ju nyss vaknat här, ni får inte ha så stora krav! :p ;)

Haha, jag har precis börjat leta foder själv efter alla år med hästen hos päronen så jag blev förvirrad :D

Som källa kan du ju hänvisa till "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Där står 6 g smb rp/MJ omsättbar energi.

fast det ÄR sant, kvoten spelar egentligen ingen roll... Den är bara ett hjälpmedel för att hålla koll på om grovfodret funkar som enda foder åt en "normalhäst" - dvs en sådan som följer tabellerna.
Det som är viktigt är att proteinbehovet täcks och att energitillförseln blir lagom.
Har man en häst som jobbas hårt och mycket så kan man behöva lägga till mer energi, utan att nödvändigtvis ge mer proteiner också och det som händer då är just att kvoten i totalfoderstaten sjunker.
Har man å andra sidan en väldigt lättfödd häst så kan det vara en fördel med grovfoder som har högt proteininnehåll och gärna ligger lågt på energi, då kan man täcka proteinbehovet utan att behöva ligga så högt i energi och därmed kanske lyckas banta hästen utan att den får proteinbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
2 991
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar