Fakta om tyska hingstar?

kopparberg

Trådstartare
Jag har köpt mig en ny pålle. En underbar märr som är helt fantastisk! :love:
Men det är en tysk import (har varit i Sverige sedan hon var unghäst, nu är hon 8), och jag kan inte ett skvatt om de hingstar som är i hennes stam!
Dessutom kan jag inte tyska, så att söka på nätet innebar bara tyska sidor = jag fattade nada.

Så kan ngt om Brandenburgerhingstarna Drosselbart e:Drosselklang, Jirko e:Jerome II.
Sedan var det lite fullblod också, Gernegross xx.
Avkommor som tävlat, har de tävlat själv, ngn bild ngnstans på nätet osv?

Sv: Fakta om tyska hingstar?

Kan kolla lite åt dig!

2005 hade Drosselbart 26 tävlande avkommor i Tyskland.

Mest framgångsrik är Dakar som faktiskt också är ue Jirko! Han har flertalet placeringar upp tom 1,50.

På Jirko hittar jag inte så många tävlande avkommor, 52 sammanlagt ingen svår klass.

Och grattis förresten! :) Hoppas ni kommer trivas! Är det en lite lugnare individ än den förra?

Yrslig. Såg ju nu att Gernegross är morfar till Drosselbart. Vad har du i tredje led på ditt sto?

Drosselbart - Jirko - Adamo - Diskus är det på den Dakar.

Visst är det ett litet förbund, men så många avkommor hade ju inte denna Jirko...

Tack för alla länktips! :bow:

Den här hästen är TOTALT olik min förra! Och ja, hon är väääldigt mkt lugnare än förra hästen! Går inte att jämföra på samma dag liksom! :D Hon älskar att bli ryktad dessutom, förra var ju hysteriskt kittlig! Nu kan jag stå och pilla och pyssla och hästen tycker det är finfint! :D

Trodde inte att det fanns hästar som min prinsessa! :love:
Och hoppningen är så enormt kul nu! Har hunnit rida ett par hoppträningar och hoppat lite en gång själv, det är hur kul som helst!
Och det är så roligt att märka att hon tycker hoppning är så kul också! I dressyr får man "rida igång" henne litegrann tills hon är loss, krävs en del skänkel fast hon är absolut inte seg på ngt sätt.
Så när man börjar hoppa får man hålla in lite lagom, och hon har toppade öron så fort man rider an mot ett hinder! Hon är så fiiin, och matte är så lycklig! :love:

Hennes pass är betydligt utförligare än de svenska jag haft, knappt jag kan läsa vilken ordning alla "leden" kommer! :o Adamo måste det vara som är i 3:e led.

Blir roligt den dagen jag bestämmer mig för att betäcka också, och kan börja leta hingst! Fast nu ska jag rida och ha roligt några år först! Alla stallkompisar och hästvänner jag har säger jag är som en helt ny människa nu! Jag är strålande glad hela tiden i stallet och när jag rider, inte som förut nedstämd och butter.

Vad roligt att det känns så bra!

Det verkar alltså som om din prinsessa är helsyster med denna Dakar! Kan vara bra att veta om du ska avla. Om inte annat kul med ett syskon som går svår hoppning! :)

Ja tänk om blåbärsryttaren jag skulle få fram en häst till svår klass! Skadar ju inte att drömma stort... :angel:

Det finns ju så många hingstar, jag kommer inte kunna välja vilken jag vill betäcka med när den dan kommer!
Får nog ta alla de jag kan tänka mig, skriva dem på varsinn lapp, lägga i en burk, blunda och dra en lapp! :D

Jag lovar att vi är många här som kan "tycka" åt dig när det blir dags att välja hingst! ;)

Det låter lugnande och bra!
För tillfället är jag mest inne på Hip Hop, få se om det står sig tills det är dags för betäckning.

Liknande trådar

C
Avel Jag är sugen på att köpa en unghäst/föl. Jag har kollat lite på tyska stuterier, Kempke Hof, handlaren Schockemöhle och lite belgiska...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 411
Senast: Salonikel
·
Avel Jag har aldrig avlat men länge velat göra det. Nu har jag äntligen köpt ett sto som jag så småningom tänker betäcka. "Så småningom" är...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: kopparberg
·
L
Avel hejsan! är det ngn som kan hjälpa mig? det är så att jag har ett hollänskt hbl (KWPN) som har tävlat en del i holland innan han kom...
Svar
2
· Visningar
1 084
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka