Min ridhäst blev inkörd med hööks skitsele som 2.5-åring o har haft den sedan dess, han är nu 11. Vi har inte haft någon vagn på länge men nu har jag dels fått nog av selen som jag aldrig gillat och dels vill jag hitta en vagn till nästa år nånting. Min häst får hjälpa till hemma på gården o jag hade velat ha lite råd om vad för sele som hade passat våra användningsområden bäst. Han körs nog i snitt typ 1 g/månad men vill att det ska bli någon gång till.
Selen ska framförallt funka bra o trava i framför någon lättare typ av 2-hjulig vagn som komplement till ridningen. Här tänker jag att typ billga m lös brösta från DO funkar fint?
Men hemmavid så kan han även dra "tunga" saker så då vill jag hitta en sele som inte är obekväm för honom då. Han hjälper tex till o flytta/dra loss grejer tex när vi rensar bland träden i hagen. Ibland är det för tungt/sitter fast för hårt o då försöker han men stannar istället. Jag vill inte att det ska göra ont/göra skada när han försöker om ni förstår? Här tänker jag loksele?
Famförallt är slåtterbalken på g o börja fungera bättre o bättre o tanken är att hästen ska hålla efter hagarna med den sommartid. Är det loksele som gäller då oxå?
Hur funkar loksele med vagn o fasta skaklar förresten? Måste vi veta vad vi kommer ha för vagn för o välja sele? Eller vilka krav har olika vagnar på selen? Kan man göra någon kombisele m infästningar osv som funkar för alla våra 3 områden? Har en händig sambo (köper alltså ingen ny vagn) o
@Buck som fixar lädersaker vid behov