Fåglar, nu får ni hjälpa!

T

Tican

Jag funderar på att skaffa fågel, ett av de få djur mina förräldrar inte är allergisk mot, och dom är ju så fina.. :)

Arterna jag funderar över är Dvärgpapegoja, Nymfkakadua och Undulat.

Jag vet ju att man ska ha dem i par, går det att ha två fåglar av olika arter som par?
Går de här tre arterna ihop?
Hur gammal kan resp art bli?
Direkta skillnader i beteende, mellan de här tre?
Skriker någon art mer än någon annan, av de här tre?

Tacksam för svar, Fjunet å alla andra fågelkunniga här. :bow:

Dvärgpapegojor + en annan art är inte att rekommendera.
Nymfar och undulater kan man dock hålla tillsammans.

Medelåldern på undulater är nu nere på runt 6 år, men det är inte ovanligt att en undulat hälften så gammal, dör. Nymfar lever oftast 15-20 år, men det finns ju det som blivit över 30.

Jag gillar personligen inte dvärgpapegojors skrik, jag tycker att det är lite väl mycket (ivarje fall dem som jag stött på). Nymfar kan skrika högt, men det handlar bara om någon gång om dagen, ett par lockrop eller så. Undulater tjattrar dock ALLTID.

Tack så mycket. :)

Så vilka är "bäst" skrikmässigt tycker du??

Hittade nämligen två dvärgpapegojor på nätet, blev kääär.. :d Jättevackra tycker jag... Men vore ju roligast å ha en liten flock å inte bara ett par.

364460_shl_s.jpg

Är dom inte jättefina? :love:

Jag vet ju att man ska ha dem i par, går det att ha två fåglar av olika arter som par? Går de här tre arterna ihop?
Fåglarna får bäst utbyte av varandra om de är två från samma art. Nymfar och undulater kan man ha tillsammans dessa två lever tom väldigt nära varandra i det vilda och undulat och nymfflockar kan vara på samma ställe.

Hur gammal kan resp art bli?
Undulaters medelålder är runt 5-6år men de kan bli över 10 år. Nymfar kan bli över 30år.

Direkta skillnader i beteende, mellan de här tre?
Undulater är generellt mer aktiva än nymfkakaduor och är de bästa pratmakarna av dessa tre. Nymfar är lugna fåglar men som för den skullen inte är några soffpotatisar. Dvärgpapegojor är lite kända för att vara lite bitiga.

Skriker någon art mer än någon annan, av de här tre?
Dvärgpapegojor skriker mest av dessa tre upplever jag. Undulater småtjattrar mest hela dagen. Nymfar är ganska tystlåtna fåglar och våra skrek i princip aldrig.

Vill du läsa mer om nymfer rekomenderar jag clik.to/nymfkakadua har också lite info på min sida hem.passagen.se/tottytwist/fagelbiten/fagelbiten.html

Andra fåglar som du skulle kunna kolla in är Kakariki de är livliga små krabater som både kan vara gula eller gröna.
Du kan också kolla in Morhuvad, Meyers, Brunhuvad, Rödbukad, Vitbukspapegoja om du vill ha mer en "riktig" papegoja men i mindre format..

Jag vet inte så mycket om dvärgpapegojors skrikkapacitet, tyvärr. Men eftersom dvärgpapegojan är en populär burfågel så kan det ju inte vara sååå illa :confused:

Dvärgpapegojor ska endast hållas i par, om man inte har en stor voljär dvs.

Gillar man att bli väkt av en gaphals så fort solen går upp så, jodå man står ut :crazy:

Jag ger bort undisarna om de får garanterat god omvårdnad.
å så får folket hämta de själva.

om du vet ngn .

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·
Övr. Djur OK, en vän till mig har tre stycken, mamma- pappa och den tånåriga sonen.. Sonen har nu börjat göra lite uppror enligt vännen...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Zizzy
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
G
Övr. Djur Diskuterade på jobbet igår. En tjejs katt är rätt gammal (12 år) och hon funderade på om han skulle gå bort, skulle hon skaffa nytt djur...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 898
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar