Fågelspindel parning!

J

John_Franzen

Parade min T.blondi(goliat) hona med en polares Hane för en liten stund sen.

Detta är den första parningen som jag håller i och det var jävligt nervöst =S . Blondisar kanske inte är förstaparnings matrial men eftersom att jag hade en stor och fin hona(och nyömsad sen 1 månad tillbaka) och fick se att Ronny hade en nyömsad hane som var klar för the kinki stuff=) så blev saken biff.

Tror det gick bra men honan var väldigt sur och hanen fick verkligen anstränga sig till det ytersta för att lyckas komma ner med pedipalperna på henne =)

Sen när dom hade fått sitt så lunka dom iväg åt varsit håll och jag skoppa upp hanen och satte honom i en petbox så att han kan få vila upp sig inför nästa omgång =)

Hmm, suspekt håla... Detta kräver en utredning
DSC01191.jpg

Damm she`s big!
DSC01192.jpg

Hon var rätt sur =S
DSC01198.jpg

Skam den som ger sig =)
DSC01202.jpg

Sen fatta till och med han att det var inte lönt att fortsätta.
DSC01204.jpg

Det var så det gick till under min första hållning av en spindel parning. Han ska in igen när han har fyllt på depånerna. Sen blir det lite mer kärlek :banana:

Mvh John

Sv: Fågelspindel parning!

Spännande, lycka till och hoppas att det blir smått! Är det svårt att få till parningar?

Tackar tackar:).

Det skiljer sig från art till art om hur lätt det är. Det är rätt mycket som ska stämma också ex. Fuktighet, värme, att honan har ömsat nyligen mm det är en del att ta i beräkning:crazy:

blääääääk.Hoppas spindlarna tar å gräver ner sig själva! hatar dem innerligt. slog ihjäl två av dem idag.. uäääk.

blääääääk.Hoppas spindlarna tar å gräver ner sig själva! hatar dem innerligt. slog ihjäl två av dem idag.. uäääk.

Hur kommer det sig att du hatar dom så? iaf så är du väkomen med att försöka mosa mina då dom är cirka 24-26 cm stora och är försedda med 2,5 cm långa gifttänder:devil:

telefonkatalogens enda syfte är att mosa spindlar, stora, tunga å bra.
Men vad är de för skoj att ha giftiga djur som husdjur?
Får du betala serumet själv eller är det landstinget? (skattebetalarna)

Vilka skönheter! :love:
Hoppas att det tar sej.

(jag har lite spindelfobi men såhär på bild är dom väldigt vackra)

Vad är det för skoj att ha hästar? hundar? katter? kaniner? marsvin? och övriga "söta djur"?!

Smaken är som baken delad, men skulle man skriva i en tråd där någon visar upp en hästbetäckning, att de skulle skjuta hästarna eller köra över dem med en lastbil så skulle det bli vilda protester. Vad är skillnaden?!

Euh, jag får rysningar när jags er spindlar...... är enormt spindelrä'dd!

Men vad häftigt ändå, så stora och faktiskt vackra de är, när man tillåter sig titta på bilderna en gång till! Lycka till med "produktionen" nu!

Betalar du själv för vård om du flyger av en häst och bryter benet eller är det skattebetalarna som får betala det? :smirk:

TS: Sjukt snygga spindlar :love:

telefonkatalogens enda syfte är att mosa spindlar, stora, tunga å bra.
Men vad är de för skoj att ha giftiga djur som husdjur?
Får du betala serumet själv eller är det landstinget? (skattebetalarna)

Tyvär är det folk som tycker som du, men du har inte förklarat om varför du inte tycker om dom. Jag själv har lite svårt för hästar eftersom att jag inte kan läsa av dom(Har svårt att se om dom är glada eller arga). Spindlar och reptiller kan jag läsa av och känner mig tryggare med.

Det finns inget serum som jag kan ta om jag blir biten. Dom är inte jätte giftiga men jag skulle antagligen få feber några dagar och känna mig hängig. Men detta är inte djur som man hanterar då bara betet ska göra väldigt väldigt ont:crazy:.

Du undrar vad det är för skoj med giftiga djur. Då kan jag bara ställa en motfråga. Vad är det för kul med stora hästar som har en mankhöjd på 150 cm? Ramlar du illa så kan man ju bryta ryggen/nacken.

Här har ni en bild på ömset som blev efter honan när hon ömsa senast så att ni ser hur stora dom är.
DSC01126.jpg

Har en kompis som är spindelrädd och har ungefär samma inställning som du men ändå var det han som stod som klistrad vid terrarierna och kolla på dom. Han till och med erkände att dom var väldigt vackra och intressanta att studera(speciellt vid matning).

Mvh John

Tackar allihop för dom uppmuntrande kommentarerna då min önskan med den här tråden är att folk ska få lite ökad kunskap angående dessa facinerande djur.

Ex på häftig fakta:
*Hanen blir könsmogen ungefär 0,5-1 år innan honan(lite från art till art) och dör efter cirka ett halvår(även det varierar lite från art till art). Så man skulle kunna säga att det har blivit anpassat så att hanarna inte kan para sig med sina systrar från den årskullen då dom inte är könsmogna än. Alltså ett sätt att undgå inavel till viss del.

*Det här med att honan äter upp hanen stämmer inte helt och hållet då inte alla arter gör så. Som ex mina Blondisar, Dom kan gå i samma terrarium flera veckor utan att hon äter upp honom. Sen kan det ju hända att honan är väldigt aggresiv och hungrig och då kan det hända att hon tar hanen. Men det är inte alls vanligt.

Jag har spindelfobi, Har gått terapi och då fick jag hålla i en sån där tarantella (stavning??) Men de va nära att den åkte i golvet.
Sen jag flyttade hemifrån, till ett hus där de små äcklen trivs i så har de inte blivit bättre, men jag klarar oftast av att ha ihjäl dem själv. Har var och varannan natt hemska mardrömmar om dem, så jag vaknar i ett skrik å måste söka igenom hela sängen.

Å jag finner heller inget jättekul i en häst som är 150 i manken, därför har jag en shettis på 1 meter istället.
Men det är väl inte kul att inte kunna göra något tillsammans med ditt djur, än bara stå å hålla i handen. Eller åker ni på spindeltränar kurser. Eller kan du ha den löst gående hemma som kommer med dina tofflor å pipa?

Så spännande! De är vackra att se på! Min sambo har haft spindel (Innan vi träffades) men den omkom när den tappades i golvet av hans mor.

Hoppas det tar sig - så det blir småttingar! //Linda

Jag har spindelfobi, Har gått terapi och då fick jag hålla i en sån där tarantella (stavning??) Men de va nära att den åkte i golvet.
Sen jag flyttade hemifrån, till ett hus där de små äcklen trivs i så har de inte blivit bättre, men jag klarar oftast av att ha ihjäl dem själv. Har var och varannan natt hemska mardrömmar om dem, så jag vaknar i ett skrik å måste söka igenom hela sängen.

Å jag finner heller inget jättekul i en häst som är 150 i manken, därför har jag en shettis på 1 meter istället.
Men det är väl inte kul att inte kunna göra något tillsammans med ditt djur, än bara stå å hålla i handen. Eller åker ni på spindeltränar kurser. Eller kan du ha den löst gående hemma som kommer med dina tofflor å pipa?

vi kommer ingen vart med den här diskutionen märker jag... men visst det är inga djur som man gossar med. Vill man ha nåt att klappa så får man köppa en hamster eller liknande. Själva grejen är att dom är roliga att studera, Se vad dom hittar på. När det sen kommer till hantering så hanterar jag ingen av mina spindlar både för min och deras skull. Ett fall från 30 cm kan döda spindeln så tappar man den så är det oftast kört tyvär. Och envisas man med att hantera en spindel så brukar det sluta med att man blir biten.

Men försök undvika att döda spindlar, gå ifrån dom istället. Jag hatar clowner men jag slår inte ihjäl dom bara för att dom kommer med cirkusen i stan.

Btw, hur är det med spindlar, går det att ha de men aldrig behöva peta på de eller finns det tillfällen när man är tvungen?

Är själv väldigt fascinerad av hårbollarna och vill gärna skaffa egen i framtiden - men är samtidigt rätt skrajsen och har bestämt mig för att jag ska våga peta lite innan jag ens börjar fundera på att skaffa en, typ :D

Btw, hur är det med spindlar, går det att ha de men aldrig behöva peta på de eller finns det tillfällen när man är tvungen?

Är själv väldigt fascinerad av hårbollarna och vill gärna skaffa egen i framtiden - men är samtidigt rätt skrajsen och har bestämt mig för att jag ska våga peta lite innan jag ens börjar fundera på att skaffa en, typ :D

Jo det går att ha dom utan att behöva röra vid dom. Man använder sig av burkar i olika stolekar när man ska flytta dom.

ex. Man tar en liten plastburk och sätter den över spindeln. Sen tar man locket till burken och för in locket under burken och flyttar upp burken på locket och då följer spindeln med atomatiskt in. Sen stänger man igen och vänder sakta på burken så att spindeln hinner med att vända på sig så att den inte gör sig illa.

Mvh John

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka