fågelskådare?

tindra

Trådstartare
vad kan det tänkas vara för fågel jag såg här om veckan? den var hyffsat stor - större än en koltrast, bredare och kraftigare, Grön med Rött på huvudet. mörkt djupt grön.

någon som vet?

Sv: fågelskådare?

Gröngöling kanske?

Gr%C3%BCnspecht_Picus_viridis.jpg

"Gröngölingen (Picus viridis) är en fågel inom familjen hackspettar. Gröngölingen, som är en av de vanligaste hackspettarna i Europa, är en stannfågel som tillhör släktet Picus, vilka är hackspettarter med gröngrå fjäderdräkt. Hackspetten kan bli cirka 32 cm lång och kan mäta upp till 52 cm mellan vingspetsarna och könen blir ungefär jämnstora. Både hona och hane kan, förutom den gröngråa fjäderdräkten, kännas igen på den röda hjässan och nacken. Den dagaktiva gröngölingen befinner sig ofta på marken, till skillnad från de flesta andra hackspettar och dess huvudföda är myror som den effektivt fångar med sin cirka 10 cm långa tunga med hullingar."

åhhh men ja en såm var det ju! :D

har aldrig sett någon tidigare :) tack!

dom är så fina :love:

har också sett en sån EN gång.. kom å satte sig på flaggstången, precis utanför huset där vi bodde innan.. synd man inte hade kameran med sig :D

Liknande trådar

Tjatter I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel. Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30