D

Donalds

Mamma har äntligen sagt ja till fågel:D. Men jag vet inte vilken sort jag ska ha, jag vill inte ha en allt för liten, jag vill liksom att det ska vara nått att ta i (typ undulat, kanske lite större, men helst inte mindre). Sen är det här med tamhet, jag vet att det beror mycket på en själv men det finns väl raser som är olika lätt tämjda? Sen vill jag ju helst ha två så de kan ha sällskap av varandra när jag är i skolan. vad jag har förstått är det svårare att tämja två fåglar som är otama när man köper dem. är det då bättre att börja med en och tämja den och sedan köpa en kompis??
Vill gärna ha andra tips också när det gäller fåglar!!

Grattis till pippiägandet. Inom "pippiriet" så finns det inga raser, bara arter. Undulater är trevliga fåglar, och dessutom nybörjarvänliga. Jag skulle rekommendera dig att köpa två fåglar som redan är tama. Kolla på www.blocket.se så hittar du säkert några. www.papegoja.nu har också ett köp-/säljforum.

http://goja.proboards29.com är ett forum för oss fågelfanatiker. Varmt välkommen.

Köp inte från djuraffär utan från en
mindre uppfödare. Det ökar chanserna
att tämja fågeln. Tänk på att en papegoja
kräver otroligt mycket tid och lever länge.
Jag har haft många olika sorters djur, men
tycker nog att papegojan är den som krävt mest
och som jag har mest dåligt samvete över.

Jag har haft fyra nymfparakiter och får du en handmatad
så är dom toppen goa fåglar! Om du vill ha en goja så kan
jag tipsa om Meyers. En riktigt go liten sak. Mina föräldrar
köpte en nyligen, han är 4 månader, och är supertam och jätte
sällskaplig! :)

Lycka till med din fågel, vilken det än blir!

Jag har haft undulater som har varit tama,
förutom den som kom från djuraffär. Jag la
ner massor av tid på honom, men han blev
aldrig tam.
Sedan har jag haft en tam nymfparakit som
jag personligen tycker var roligare än undulaterna.
Henne fick jag som unge från uppfödare och hon
var lätt att få tam.
Nu har jag min gamla Alexanderpapegoja/parakit.
Jag fick honom för 10-15 år sedan och då var han
20-25 år. Det tog tid att få honom tam och han
accepterar inte vem som helst. Han är betydligt
bättre vakthund än hundarna då han skriker när
det kommer folk han inte känner. Han är dock inte
en fågel som är lämplig för lägenhet då hans skrik
när han inte får som han vill hörs ganska långt.

Vad du bör tänka på är:
Hur mycket plats har du till en bur?
Hur mycket kan fågeln vara ute? En
papegoja som inte är övervakad kan
massakera ganska mycket på kort tid.
Mycket utetid kan kompensera en mindre bur,
men ska de bara sitta i buren så ska den vara
rejäl.
Hur ljudisolerat är ert hus? Kan grannarna tåla
en skrikande papegoja?

Hoppas du hittar en fågel som passar dig.

Jo jag vet, ingen av mina fyra var handmatade. Men jag vet
att det ger mycket om dom är handmatade. Det var så jag menade! :)

Tack:bow:
Jag har funderat på undulat, det är väl en ganska bra första fågel?
Eller, någon annan art?

Meyern är en urmysig papegoja. Jag har en handmatad Meyer på 1,5 år och tamare fågel får man nog leta efter. Meyern är mycket papegoja i litet format kan man säga. Rekommenderar verkligen en sådan. :love:

Vad jag har förstått så är det lättaer att tämja en undulat som är ensam, men man vill ju inte ha en ensam undulat. Kan man då köpa en undulat och tämja den och sedan köpa en till??
Och isf vad bör det då vara för kön på nästa undulat?

Jag tycker att skrattduvor är väldigt trevliga fåglar, fast de tar ju kanske lite mer plats. De blir lätt tama och låter trevligt. :)

Varför inte köpa 1-2 "begagnade" fåglar? Då kan du ju få dem redan tama. Sedan så finns det uppfödare som handmatar ungar.
Könet kvittar, undulater är fredliga :)

Att adoptera fåglar tycker jag låter som en jättebra idé. Det finns så många som tröttnat på sina fåglar eller som inte har möjlighet att ta hand om dem mer. Dessa fåglar är väl värda att få en ny chans hos någon som vill ha dem.

Annars tycker jag att en handmatad unge är det säkraste kortet om man vill ha en tam fågel. Det brukar inte vara några problem att hitta en uppfödare.

Som någon annan sa innan, Hur stor bur har du tänkt dig?
En "större" fågel som en Nymfkakadua (nymfparakit) kräver en bur som är minst 120cm lång. En Undulat vill ha en bur som är minst 70cm lång.

Undulater är mycket trevliga små fåglar och dom är relativt lätta att tämja. Om du skaffar en först så rekomenderar jag dig att ta en hanne först och sen en hona om du vill ha ett par.
Vill du ha två av samma kön så rekomenderar jag två hannar då dom är lite lugnare än honorna som gärna är lite bitska av sig.

En tystare liten söt parkakit som man ofta glömmer är Bourkes parakiten. Fast jag tror nog att Undulaten är ett bra första val.

Har börjat kolla på annonser på blocket för att se om jag hittar någon:)

Nu har jag hittat en undulat som är tam 2 år och som ägaren inte kan ha kavra p.g.a allergi, men det är en hane och han är helt ensam.:( Så jag tänkte att när han är lite hemmastadd hät så ska han få en kompis, jag undrar då hur man gör för att sätta ihop två helt okända undulater. Tacksam för svar:bow:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 062
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar