fästingar på föl

Empress

Trådstartare
Hittade till min förskräckelse en fästing på vårt föl i dag (hon är 2 veckor gammal).
Har helt förträngt detta bekymmer (och det trots att min vallack drabbades hårt av Anaplasma förra sommaren) men inser att fölis i allra högsta grad är i farozonen då hon ligger ner i gräset många gånger per dag.

När jag söker på föl+fästing här på forumet dyker det upp svar från några år tillbaka där det berättas att Switch även kan användas på föl.

Jag har för mig att Switch inte går att köpa längre , men jag har en förpackning kvar sedan tidigare. Är det något jag med gott samvete kan använda på henne? (givetvis med mindre dos) eller finns det andra metoder som fungerar bra?

Hur gör ni när det kommer till fästingar på era föl?
 
Sv: fästingar på föl

Jag hade hellre visiterat fölet varje dag och plockat bort ev. fästingar i stället för att hälla gift på det.
 
Sv: fästingar på föl

Jag vet att jag såg switch att köpa förra sommaren iaf. Borde kunna användas på föl om man bara tar litelite
 
Sv: fästingar på föl

Jag har trott att om man tar bort fästingen inom 24 timmar så är man ganska säker. Stämmer inte det?
 
Sv: fästingar på föl

Annars kan jag även rekommendera Skudo Human (googla på det) som kan beställas direkt på nätet eller finns ibland på lantmännen. Jag hade en sådan på min häst för 2 somrar sen, fäste den på undersidan av grimman, och tycker den fungerade bra. Inga fästingar alls på främre delen av hästen men ett fåtal på bakbenen. Min häst är en stor haflinger och jag skulle tro att den fungerar ännu bättre på en mindre häst.
 
Sv: fästingar på föl

och jag har hört att om man plockar bort fästingen kan man vara ganska säker och att det är de som släpper själva som är farligast...
 
Sv: fästingar på föl

Jag har trott att om man tar bort fästingen inom 24 timmar så är man ganska säker. Stämmer inte det?

Nej, det litar jag inte alls på. En del av fästingarna är så små att de varken syns eller känns.
En av våra vallacker fick Anaplasma förra säsongen (han var nära 42 grader i feber i nästan en vecka och det var vidrigt) Jag hade vid tillfälle inte hittat en enda fästing på varken honom eller någon våra andra tävlingshästar på hela sommaren (alla var i full gång med träningar och tävlingar och gick alltså inte på bete där det kan vara lätt att missa en fästing)

Jag vet att medel mot fästingar inte heller ger ett fullgott skydd, men vi bor i en zon där 'smittade' fästingar är väldigt många och vill gärna göra vad jag kan. (visiterar och plockar också givetvis)

Har pratat med min veterinär och hon ger ok på att prova lite Switch på tex fölets rumpan och vänta ett dygn och se om fölet får någon reaktion. (vi spär även ut det med vatten och använder en svamp)

Det jag undrade var om ni andra med föl har andra erfarenheter och kanske även tips på annat som fungerar då jag vet att Switch är rätt starkt. (vet att jag läst om hemmakok som kan vara effektivt)
 
Sv: fästingar på föl

Jag har alltid kört switch på mina föl men bara en kork istället för två som man brukar ta till vuxen (ej spädd)
 
Sv: fästingar på föl

Jag fick massor av fästingar på mitt föl när hon bara var något/några dygn pga att jag hade stängslat en helt ny gräshage till mamma och föl. Troligen hade älgar/rådjur haft det som viloplats innan för det var mycket mer fästingar där än i mina andra hagar. Fick lov att byta hage. Under årens lopp har jag testat mycket på märren, men det år när hon hade absolut minst fästingar var nog när hon var dräktig och jag inte använde någonting alla:meh:
 
Sv: fästingar på föl

För nåt år sen började en unghäst i stallet uppföra sig lite konstigt, vingla lite, gick konstigt med bakbenen, dom visste inte vad det var. Jag frågade om det inte kunde vara anaplasma (heter det så?). Dom sa att veterinären sagt att föl/unghästar inte kan få anaplasma? tyckte det lät väldigt konstigt. Kan föl/unghästar få anaplasma?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har jätte mycket fästingar här i år och dom har en förkärlek till mina föl :mad: Är det någon som vet när man kan börja använda...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Zini
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 424
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Smaklig munkpeppar

Omröstningar

Tillbaka
Upp