fästa krubbor i lättbetong

A

anra

ja hur gör man bäst för att fästa en krubba i siporex eller lecablock?
Inge problem att skruva upp dem men en del hästar gillar ju att klia sig på krubban och det trillar krubban.. Våra är nu fastskruvade med plugg och ca 15 cm lång skruv.
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Mitt spontana tips!
Skit i krubban och ge dom mat i en balja på golvet. Det blir dessutom en bättre ätställning och mindre risk för foderstrupsförstoppning.

Lite mer tips på din linje är att borra hål, fyll med cement och sen i med en plugg. Låt bränna och skruva upp krubban.

Det finns också en speciell massa till detta ändamål som vi använde när vi satte upp en stor markis. Fråga i närmsta bygghandel (vi köpte vårt på bauhaus)
Det är sjukt dyrt men sitter som berget.
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Vill du vara riktigt jävlig så borrar du rakt genom väggen och fäster med genomgående bult, stora brickor och mutter.
Vill se den häst som får ner krubban då?! :devil:
Ok, lite overkill!
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Jag håller helt med! Gummikrubbor på golvet eller möjligen transportkrubbor över kanten är så mycket bättre än de fasta som tar boxplats/vändradie och dessutom kräver en del för att hålla rena.
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Det är otroligt mycket jag vunnit på det, de hästar som kommer in blir t ex mindre stressade runt matdax. De har ingen krubba att höka över och bevaka.
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Tack för svaren, jag tycker också om idén med mjuka baljor vi har haft det till tex krubbbitare eller de som helt enkelt har rivit ned sin krubba för många gånger. Problemet är då mer av praktiska skäl för den som fodrar. Jag har precis skaffat en liten vagn som jag lastar på alla hästarnas foderhinkar på och sen drar in den i stallet, förut fick jag springa emellan jag vet inte hur många gånger mellan foderkammare och stall med fulla ofta blöta hinkar och böja mig ner vid varje box för att sätta ned hinkarna. Kanske inte låter så slitigt men jag försöker lyssna på min kropp som har börjat säga ifrån:( visst går det att ägarna fyller maten direkt i baljorna men då kommer de inte att rymmas på min fina lilla vagn. Nu har vi systemet att ägarna mäter upp fodret i sina egna hinkar och ställer dem på avsedd hylla i foderkammaren och sedan lastar jag på dem på min lilla vagn och drar in den vid fodring
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Då är nog det enklaste att ha transportkrubbor, 2 till varje häst som märks med namn (om ni nu fodrar 2 gånger/dag) som sedan ställs på din vagn. Sedan hängs de bara över boxvägg och tas sedan bort.
 
Sv: fästa krubbor i lättbetong

Om du ger grovfoder innan kraften kan du hälla kraftfodret över grovfodret. Inga krubbor att bära på, bara att vända på hinken över höet istället för i krubban :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: pepp
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 367
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp