Färg på hö

bettysmatte

Trådstartare
Okej, så bara för att hö är grönt och SER fint ut betyder det inte automatiskt att ett hö är bra näringsmässigt. Men, min fråga, kan ett hö vara bra näringsmässigt och se mindre bra ut (t. ex. vara mer gulaktigt än grönt till färgen)? Bara en fundering jag har!
 
Sv: Färg på hö

NEJ! Var det så lätt så skulle man ju inte ens behöva analysera. Jag har gissat tvärfel på hö flera gånger, och då anser jag mig ändå vara rätt duktig på att se hur hö "är". Ett år var jag helt bombsäker på att höt skulle ha låga värden som det såg ut, och dessutom var det rätt sent skördat. Tji fick jag då det hade 53gSRP/kg foder! Lika tvärtom har jag köpt hö som såg jättefint ut och hade låååågt protein.
 
Sv: Färg på hö

Man kan se mer än folk påstår här på forumet. Givetvis kan det inte bli så exakt men man kan genom att studera höet få en rätt bra hum om det ä rmkt eller lite protein i det iallafall, kolla på axen, vilken tid i "blomningen" är de? Är det mkt små späda blad, är gräset lite rödaktigt på vissa ställen o.s.v.
Finns masor av saker att titta efter och det är inte så himla omöjligt som det påståss här. Men som sagt var, exakt blir det inte och du får inga mineralvärden och ingen koll på kvoten men grova saker kan du se.
 
Sv: Färg på hö

Man kan se ruskigt mycket; pappa är en vandrande analysmaskin :D Han har dock aldrig lyckats förklara exakt vad det är han tittar efter, antar att 45 år i yrket är det som behövs ;)
 
Sv: Färg på hö

bettysmatte skrev:
Men, min fråga, kan ett hö vara bra näringsmässigt och se mindre bra ut (t. ex. vara mer gulaktigt än grönt till färgen)? Bara en fundering jag har!

Japps, det kan det. Likväl som ett knallgrönt, bladriskt hö som ser kanonfint ut kan vara en mardröm.

Jag roade mig varje år med att gissa innan analysen kom. Ofta hade jag hyfsat rätt men INTE alltid. Minns när jag skickade in bladrikt, grönt och jättefint hö som jag var säker på skulle ha bra värden. Jomenvisst, 18 gr SRP/kg foder. Mycket kraftfoder blev det..

Eller som när jag hade en TREDJESKÖRD som såg gul, grov och allmänt tråkig ut. Jag förväntade mig lååga värden och får tillbaka en analys som visar på SEXTIOTRE (63) gr SRP/kg foder.
 
Sv: Färg på hö

Vårt ena hö har himla bra värden (kvot 7) är tyvärr så dåligt att vi måste slänga det.
Det andra höet har dåliga värden (kvot 3) men är annars jättefint och fräscht.
 
Sv: Färg på hö

Grönt hö - mkt förstadier till A.vitamin. Gult hö mkt D-vitamin.
 
Sv: Färg på hö

Vi hade ett hö nu i höst som såg kanonfint ut, grönt o fräscht och luktade gott. När analysen kom blev vi förvånade, en kvot på 4.1
Det höet möglade dessutom senare. :(

Fick sedan tag på ett annat hö, gult, grovt och ser allmänt trist ut. Analysen på det då, jo kvot 6.1
 
Sv: Färg på hö

Visst kan man ha en aning om vad höet innehåller men du kan aldrig veta exakt efter som att du inte får fram siffror...
När jag gjorde hästskötar examen så sa dom som höll i examineringen att dom aldrig varit med om att någon haft alla rätt på foderdelen..... Jag svarade rätt på ALLT om fodret... :D
Det som gjorde dom ännu mera förvånad var att jag inte gått på naturbruksgymnasium. Det var flera frågor om olika grovfoders innehåll och även sammanställninga av foderstat till dräktigt sto eller digivande sto, fet ponny, fritids ponny eller häst och elitpresterande travhäst.
Jag hadde 6 påsar med olika hö olika sorters gräs olika skördetider som jag skulle bedömma innehållet i och jag hadde som sagt alla rätt. Så visst går det men för att kunna ha e aning måste du veta mycket om de olika grässorterna och vad dom brukar ha för "normalt snitt värde" hur gräs av olika soter ser ut vid olika skördetider mm... Så det är ju inte bara att "gissa"..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färg på hö

bettysmatte skrev:
Okej, så bara för att hö är grönt och SER fint ut betyder det inte automatiskt att ett hö är bra näringsmässigt. Men, min fråga, kan ett hö vara bra näringsmässigt och se mindre bra ut (t. ex. vara mer gulaktigt än grönt till färgen)? Bara en fundering jag har!

Ja, det kan vara bra värden och ändå se lite gulaktigt ut. Med rätt utbildning kan du göra hyfsade bedömmningar ang grovfodrets kvalitet.
 
Sv: Färg på hö

Snacka om att jag inte läste vad jag svarade på... jag svarade på om man kunde se vad höt innehåller...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
896
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 434
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp