Fabrol? Har inte det utgått?

lady_vip

Trådstartare
Har säkert varit uppe många gånger förr... Fick recept idag och det stod att något apotek en bra bit ifrån mig hade licens på det..?

Någon som vet vad Fabrol kostar? Varför är det så mycket konstigheter runt det?

Sv: Fabrol? Har inte det utgått?

Hej!

Det finns brustabletter med samma substans som man kan använda istället, heter Acetyslcystein sandoz. Det brukar inte vara ngt problem att få tag på, är ingen licens på det. Hör med din vet om det går att byta! ingen aning däremot om dyrare eller billigare.
Ibland drar apoteket in vissa preparat men kan ta in dem om kliniken ansöker om licens. Det finns en massa fiffiga preparat som apoteket vägrar köpa in eller bevilja licens till tyvärr. Lycka till.

mvh

/Evale

Hej!

Det finns en massa fiffiga preparat som apoteket vägrar köpa in eller bevilja licens till tyvärr. Lycka till.

mvh

/Evale

Det är inte apotekets fel. Det är tillverkaren som drar in sitt läkemedel om det inte är tillräckligt lönsamt. Det är inte apoteket som beviljar licenser för enskilda förskrivare utan läkemedelsverket och de vägrar sällan vid motiverade ansökningar. Men det kostar. Tillverkaren har ju i sådana fall valt att inte fortsätta stå för registrerings- och administrationskostnaden i Sverige. HH

man ansöker till apoteket (jag gjorde i allafall)som i sin tur skickar vidare till läkemedelsverket, med det spelar ingen roll.
Ibland kan de vara vrånga mot att ta in vissa grejer som fortfarande tillverkas och används utomlands även om man har en bra motivering, men säkert finns det ekonomiska skäl bakom, precis som du säjer.

Anyway, finns iallafall bra och lättillgängliga alternativ till Fabrol.
mvh
/Evale

Fabrol är ett licenspreparat o har mig veterligen aldrig funnits i Fass. Själv har jag aldrig sökt licens utan skriver ut brustabletterna som vad jag vet är billigare.
PL

Det är inga konstigheter med Fabrol. Det är ett licenspreparat och finns därför inte med i FASS. Veterinär eller vet instans (t ex djursjukhus) söker licens och kan därefter förskriva preparatet. Licensen finns sedan på det apotek där veterinären lämnat in licensansökan, men det innebär inte att man inte kan hämta ut receptet på vilket apotek som helst.

Priset känner jag inte till.

Samma här, i slutet av jan -09. Men det beror kanske oxå hur stor häst men har? Min väger ca 500kg.
Jag fick samtidigt en medicin som heter Ventipulin(?) i 20dagar och det kostade över 1200kr, så jag får säga att Fabrol stod sig bra i konkurrensen!

Senast ändrad:

Jag fick fabrol och cortison till min häst när han fick problem med luftvägarna.
Betalade också 300 för ett paket som räckte i 10 dagar.
Efter det fick han även ventipulmin.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 057
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023