Fabrikat på kraftfoder

Rialavargen

Trådstartare
Hur tänkte ni när ni valde kraftfoder? Antalet tillverkare är många och alla lovar det bästa.

Jag valde att fortsätta på det som tidigare ägare hade till hästen. Dessutom var det fler som körde det märket i vårt stall och då kändes det ganska trygg och enkelt att fortsätta med det. I dag var jag inne på en av våra större kedjor för spannmål etc och blev lite fundersam och nyfiken på deras utbud.
Så vad har ni för krav och funderingar kring val av kraft/fabrikat?

Sv: Fabrikat på kraftfoder

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon större roll vad man väljer.
De flesta tillverkar ju en massa olika varianter med olika råvaru- och näringsinnehåll, så det brukar alltid finnas något som passar.

Och lika åt andra hållet, har man ett "omöjligt" grovfoder så spelar det nog ingen roll vilket märke man väljer, det blir aldrig enkelt eller billigt att fodra ändå.

Jag väljer utefter tillgänglighet i första hand, kan inte sitta och åka flera mil för att köpa "det perfekta fodret" (som ju nästan aldrig existerar heller...), så det blir det som Granngården eller deras grannbutik säljer några km från mig.
För en massa år sedan hade jag stallplats i en by där en återförsäljare för Hestekraft fanns, så då kunde man ju köpa det när det behövdes. Nu går det fodret bort helt, även om det hade fungerat i foderstaten vissa år. Samma med Hippo/Svenska Foder som fanns i en ridsportbutik i den byn, men inte häromkring.

Jag har aldrig haft problem att få till en foderstat med havre (finns på gården), betfor, mineraler och/eller Kraffts övriga sortiment.
Jo, det året höet hade 10 g smbrp/kg foder, men det hade inte det mest flashiga kraftfodermärke räddat heller... :cool:

Senast ändrad:

Jag försöker hålla mig till Svenska. Tänker lite på alla transporter och jobbtillfällen.
Sen ska det inte vara för långt att köra o köpa.

Jag går inte på allt snack utan är ute efter vad som fattas från grovfodret.
Har använt div genom åren från Krafft, Hippo, Salsa och Kvarnbyfoder.
// Linda

eftersom jag har inackorderingsstall o tillhandahåller allt man behöver så är det några saker jag tittar efter. Först o främst ska de komplettera grovfodret. Då behöver jag 2 fodersorter, ett till avelsdjur o ett till de hästar som rids. Iaf brukar de vara så. Sen för dem som inte behöver så mkt kraftfoder men som behöver mineraler är de bra med krubbskrammel, så det finns alltid betfor. Plus att om hästarna dricker riktigt dåligt ute så får de även betforvatten. Sen har jag mineraler om det behövs, o rätt sort givetvis. Sen linfrö. Även nån form av proteinfoder (mestadels lusern/alfa). När jag har listat ut vilka innehåll jag vill ha på kraftfodret så kollar jag kilopriset. Jag älskar tex fibergi müsli koncentrat, men de gör foderstaten flera hundra kronor dyrare per häst än vad ett billigare kraftfoder plus mineraler gör! Sen har jag 6-7 mil till varje hästaffär. Så jag försöker handla mest på granngården, för där jag kan köpa tex hippo, fibergi, mustang etc ligger ytterligare en mil bort, dock måste jag köpa alfan där! Bamora äter inte lusern, plus att lusern har ett högre kilopris o innehåller mindre protein. Ska dock påpeka att Lusernen är rent grovfoder medan Alfan räknas med som kraftfoder. Så för dem som inte ger sina hästar så mkt grovfoder är det mer värt att ge lusern anser jag. Älskar innehållen på kvarnby foder.. Men de finns ingen här uppe som tillhandahåller det inom rimligt avstånd! :(

Jag gjorde det lätt för mig, jag tog reda på vilken produkt som passade bäst till ponnyn med det grovfoder han får och köper det. Kollade flera olika fodertillverkare, men det som råkade passa bäst är också ett av fabrikaten som går att få tag på framme i "byn".

Nr ett är att värdena funkar till grovfodret. Sedan kommer korta transportsträckor (både för mig att hämta och gärna svenskt foder).

Har tidigare använt mig av Krafft sortiment men har numera gått över till vanlig havre o betfor, vilket passar min häst o dennes grovfoder perfekt.

För länge sedan stod jag i ett stall där man bara fick ge det som stallägaren hade hemma, det var inte så lyckat, det som passade stallägarens hästar passade inte min, dessutom så ville jag inte ge det fodret som hon hade hemma.

Jag köper helst rena fodermedel och givetvis då det som passar grovfodret och hästen som ska ha det. Jag köper alltså hellre fler säckar och blandar själv än ger ett färdigfoder. Dels är färdigfoder onödigt mycket dyrare och dels är det sällan man får till en lika bra foderstat som med enskilda fodermedel.

Vid något tillfälle har jag köpt färdigfoder men då har det varit i extrema situationer då hästen varit sjuk och inte ätit ordentligt. Då har färdigfodret haft såpass mycket högre smaklighet att jag har valt att ge det så att hästen äter något alls.

Annars är ju tillgänglighet viktigt. "Min kvarngubbe" tar hem nästan alla foder om man vill ha något speciellt så han har mycket god service. Jag skulle inte åka land och rike runt bara för ett visst foder utan kan han inte ta hem så hittar jag något annat i det sortimentet han kan ta hem eller har hemma.

Senast ändrad:

Jag vill ge så lite kraftfoder som möjligt.

Eftersom det tex finns gräspellets med högt energi och proteininnehåll så ska det mkt till för att jag ska köpa spannmålsbaserat kraftfoder för att ge annat än som krubbskrammel.

Om man lämnar de rena grovfoderalternativen (lucern, gräspellets) så vill jag ändå ha ett foder med hög andel grönmjöl, tex Hippo Alfa pellets, men efter att ha upptäckt gräspelletsen så är det osannolikt att jag någonsin kommer att komplettera med nåt annat.

Jag kan tänka mig att ge ett kraftfoder-koncentrat (mkt högt innehåll av vitaminer och mineraler) om det på max 0,5 kg kompletterar mitt grovfoder vad gäller mineralerna (tex selen). Men då är ju syftet krubbskrammel + mineraler/vitaminer och inte för att det är för lite energi eller protein i grovfodret. Jag valde tex ett sånt koncentrat när jag stod installad och inte lade upp fodret själv, då ville jag undvika att det blev för mkt blandande för den som fodrade och jag hittade ett koncentrat som passade bra till grovfodret.

Jag vill att det ska vara svenskproducerat (gärna från närområdet) och helst gynnar jag en lite mindre producent.

Soja går "fetbort" pga miljöpåverkan och gifter.

Senast ändrad:

Jag köper råvaror och blandar själv (korn, betfor, kli, foderjäst, vitaminer, ev. nån mineral). Många säckar men överlägset i pris och foderstatsbalans. Det blir så enkelt att ändra vid behov. Ska jag åka bort så gör jag iordning i påsar så då blir det enkelt för den som ska ta hand om hästarna (om den inte är insatt).

Jag gör precis som du. Är ingen vän av fädigfoder utan föredrar att min häst får äta rent spannmål, ibland uppblandat med annat. Undantaget är unghästar som inte alltid tuggar spanmålet lika bra som pellets.

har inget spannmål hemma nu. Eftersom min foderhäst verkar vara allergisk mot stärkelsen i spannmålsfoder så undviker jag det till henne. O nu har hon ingen skorvig hud längre! O sen har jag ju en dräktig o en unghäst, o de behöver mer protein. O jag vill ha en lite högre Ca/P kvot, så jag hittar ingen användning för det nu. Men det är billigt, o de funkar bra när man kan fodra med det!

Även jag blandar helst själv! Dessutom så vill jag bestämma själv vad mina hästar ska äta så det är tur att mina hästar står i ett sådant stall där jag själv får bestämma det.

I år så får mina havre, betfor, kli, kokt linfrö, soja och krossat korn.

Det funkar bra och de har aldrig varit så runda o blanka i pälsarna som de är i år. Till detta så får de fri tillgång på ensilage vilket gör att de fryser mindre mot tidigare vintrar :laugh:

Älskar innehållen på kvarnby foder.. Men de finns ingen här uppe som tillhandahåller det inom rimligt avstånd! :(

Men gör som jag, beställ för ett halvår i taget, och få det både billigare och levererat till dörren.

Hur mycket måste du beställa för att få hemleverans till rimligt pris? Jag har tröttnat på Gr**s ockerpriser och sortiment. Till hösten vill jag köpa bra kraftfoder och lucern till bättre priser, dock troligen bara till 2 hästar.

Jag får ingen hemleverans, har långt till närmsta återförsäljare och bara en häst. Men jag ringde ÅF och hörde om de inte hade vägarna åt mitt håll, om vi kunde mötas på vägen. Ännu bättre! svarar de, vi har en kompis som ska till dina hemtrakter!
Hurra, jag fick det hemkört utan att betala något extra alls :p Jättetrevliga människor, uppskattar verkligen att de hjälpte mig :)
Prova ringa och fråga om ÅF har vägarna förbi. Ibland har man tur.

Jag använder Lympos Avel/Ung till min D-ponny och det valde jag av följande anledningar.

Högt i protein/vitamin/mineral.
Närproducerat.
Bra pris.

Dock ger jag främst müslin för att det inte funkade att blanda grusmineralerna och övriga tillskott med enbart gräspellets, då var jag tvungen att blöta pelletsen och det föll inte fröken på läppen riktigt.

Jag ger gräspellets för att få upp proteinkvoten i foderstaten och anledningen till att jag valt just gräspellets är för att det är ett grovfoder i "kraftfoderform". Men även här är det ett plus att fodret är närproducerat tycker jag.

Vad finns det för gräs pellets som man inte behöver blöta? Min ratar lucern klet så det hade ju varit toppen med ngt som funkar att ge torrt.
Jag har i alla år fodrat med Kraffts foder, bara för att "alla andra" gör det. Främst då groov 125- beroende på hur mkt extra protein jag behöver tillsätta. Nu provar jag Hippo Alfa, billigare, ngt mer åt gro foder hållet TROR jag pga grönmjöl i. Jag använder alltid hösilage, havre, betfor som grund o efter det lägger jag till beroene på hö värdet. Min behöver extra mkt protein för att ej tappa överlinjen. Många förespråkar musli, men är det inte mkt socker i dem? Ngn som har ett bättre förslag till mon ponny? Ej lucern hack, för då äter han bara mindre hösilage och då känns det slöseri med pengar. Vad är största skillnaderna på groov 125, Hippo alfa samt krafft protein? Ngt annat bra med mkt protein?

Nr ett är att värdena funkar till grovfodret. Sedan kommer korta transportsträckor (både för mig att hämta och gärna svenskt foder).

Samma här. Jag åker dessutom förbi Granngården på vägen tor jobbet så det blev ett självklart val att fortsätta med när jag flyttade ner. Han får ju bara 1/2kg/dag då det är ju inte ofta man behöver svänga in för att köpa en ny säck..

Det måste komplettera mitt grovfoder, det måste vara sockerfritt och helst stärkelsefritt.

Har efter ett tags trixande med foder hittat det som passar min häst bäst och jag kommer aldrig att återgå till socker- och stärkelserika foder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka