E
EmmaKarl
Sv: Få ut maximal vinst av gård?
Som jag skrev i mitt inlägg anses den potentiella hyresgästen vara i beroendeställning redan vid kontaktskrivningen, dvs. INNAN h*n har blivit din hyresgäst. Detta för att en bostadslös kan känna att den måste ha en bostad och därför skriver på vad som helst.
Bara för att det finns gott om bostäder just där du bor så betyder det ju inte att lagen anpassar sig efter ditt bostadsområde. Lagen är till för att skydda "de svaga", i detta fallet anses det vara den som letar efter bostad.
Jag håller med dig om att "-Hyresgästen anses i lagens ögon betydligt mer beroende (och kan därmed känna sig tvungen att avtala bort sin lagliga rätt) än vad landsbygdsbo verkar tro. "
Men han är ju ingen hyresgäst när han skriver på sin in blancouppsägning!!
Den är ju villkoret för att han ska BLI hyresgäst.
Och man kan knappast hävda beroendeställning eftersom det finns gott om hyresbostäder i närheten.
Att tvinga någon att ingå ett avtal är lagvidrigt, helt klart.
Men i det här fallet är det ju raka motsatsen.
Allt vilar på frivillighetens bas. Vill han inte skriva på så slipper han.
Men det står ju mig fritt att inte skriva på hyresavtalet som skriv på efter papperet med uppsägning.
Som jag skrev i mitt inlägg anses den potentiella hyresgästen vara i beroendeställning redan vid kontaktskrivningen, dvs. INNAN h*n har blivit din hyresgäst. Detta för att en bostadslös kan känna att den måste ha en bostad och därför skriver på vad som helst.
Bara för att det finns gott om bostäder just där du bor så betyder det ju inte att lagen anpassar sig efter ditt bostadsområde. Lagen är till för att skydda "de svaga", i detta fallet anses det vara den som letar efter bostad.