Sv: Få ut maximal vinst av gård?
Hej..
Tänkte bara berätta lite om min första och enda hitills hyresvärd.
De var ett stockholmspar, som köpte sin dröm på landet och trodde att de skulle kunna finansiera hela rasket med hjälp av just uthyrning av boxar och bostad samt stuguthyrning.
Själva mangårdsbyggnaden var en MYCKET stor bergsmansgård i stenputs, väldigt vacker men med ett ruggigt stort renoveringsbehov.. Vilket de som sålde såklart visste, däremot så var köparen förblinad av alla de möjligheter som såg ut att finnas, vandrarhem, stallplatser, café osv osv, dom hade massor av idéer..
Vi svarade på en annons på att hyra ett av husen då min sambo fått jobb i den närmaste staden, behövde också 2 boxlatser av 10 möjliga.
Vårt hus skulle helrenoveras innan vi kom dit och hyras sattes såklart därefter, kallhyra med eget elabbonemang, det fanns också vedspisar samt kakelugn.
Det mesta som kunde gå snett gjorde just det, mycket pga av att dom var helt okunniga inom hästområdet och inte alls förstod vikten av hela tak på ladan tex.
Jag menar ser man ut inifrån genom hål rakt upp i taket, då kommer det att regna in..
MEN förra ägaren hade sagt att det inte läckte.. hmm... det hela slutade med att mitt hö blev totalt förstört då dom satte igång att byta taket mitt i vintern.. När det snöade, försökte med hjälp av snälla "svartanställda" byggare flytta om höet vartefter, men en hel del fick kastas, det tyckte hyresvärden att byggarna skulle stå för, för det var ju dom som hade bytit tak.. ?
Det utlovades spolspilta, som när jag kom dit första gången visade sig vara ett rum 1,5*1,5 meter med en kran inuti, självtryck från en källa..
Min häst gick ju inte ens att få in i rummet om jag skulle ha velat prova
Den minsta stugan blev ingen succe uthyrningsmässigt, det var en vecka som en familj hyrde andra sommaren och sedan bodde svartarbetarna där i några veckor.
Annars inget alls.
Resterande stallplatser fick dom inget svar på, del så låg det ganska långt från stan och inga bussar gick dit, de hade tänkt att jag skulle sköta eventuella inhyrdas hästar, det annonserade dom om, utan att ens fråga mig.. ?
Vårt hus, ja, det blev inte klart innan inflytt, faktum är att det inte ens var färdigt innan vi flyttade ut efter ett år, vi orkade inte med den helt galna hyresvärden, som blev allt tokigare för varje vecka, dom var bara där på helger, till en början både man o fru, sedan så var det bara mannen på slutet, kanske en gång/månad..
Massor av saker gick sönder för dom och de satte stor press på grannbondens son som skulle fixa en hel del åt dom gratis..
Droppen för oss blev när vi på julafton, med huset fullt av släkt och vänner och ugnen igång med mat började få strömavbrott..
Från köksfönstret så såg jag stallet och den lampa som lyste utanför stalldörren.
Vi hade ju vårt eget elavtal med bolaget och betalade el i stallet inbakat i kallhyran på 500 kr/box. Elen i stallet skulle alltså betalas av hyresvärden och den sades vara påkopplad på deras mätare.
Det var kallt den vintern och när huvudsäkringen började gå så såg vi att när det slocknade i vårt hus, då slocknade det även i stallet, stallet var alltså på vår elmätare! Vi betalade dubbelt..
Grannen hjälpte oss där och då att säkra upp, elbolaget kontaktades och kom på måndagen efter, han kunde då berätta att vi faksit betalat dubbelt för elen i stallet, det var tjuvkopplat på vår lina av någon klåpare, hyresvärden sades inte sig veta om det, vi hade även fått betala strömmen för byggarnas maskiner osv.. Skoj värre
Där började vi se oss om efter annat boende och vi köpte sommaren efter vår egen gård, aldrig mer ska jag hyra privat..
I alla fall inte i ett hus som är ofärdigt. Som har isoleringsfiberull synsligt på väggarna i sovrummet..
Vi eldade ju i kaminen och vedspisen hela vintern, när sotaren kom dit, skulle sota stora huset, så frågade vi om han inte skulle sota vårt med, Nä, det behövs väl inte, det är ju eldningsförbud... var svaret vi fick..
Det var rena helvetet och massor av saker hände som jag inte tagit upp..
Tex så fick vi inte parkera på gården när dom hade gäster, då fick vi ställa oss på baksidan, varför vet jag inte..
Jag ville bara göra en input om att det kanske inte alltid blir som man hoppas och tror, även om det låter bra, att alla hyresgäster inte är dåliga, som det låter ibland på forumet..
Det är minst lika viktigt att kolla upp sin hyresvärd..
Helt klart hade dom gjort en dålig bedömning av hur mycket de skulle tjäna på gården..
Det kostade bra mycket mer än det smakade för dom