Få upp ryggen. Tips hitåt!

Mirre

Trådstartare
Bra tips för att få upp ryggen och få med bakbenen.
Alla tips är välkommna:) Både i ridning och tömkörning/longering.
Cavalleti är väl bra har jag för mig? Hästen (eller båda hästarna eg men syftar mest på kbl travaren) är relativt oskolad och otränad.
Har i princip börjat om med grunderna nu. Så hit med tips:D :banana:

Sv: Få upp ryggen. Tips hitåt!

Övergångarövergångarövergångar är mitt heta tips. :D Övergångar halt-skritt-halt till att börja med, sen är det bara att fortsätta och göra det svårare och svårare var det lider övergång ökadgalopp - samlad skritt. (efter x antal år för oss vanliga dödliga) Korrekta övergångar får hästen att trampa längre in under sig, vinkla sina bakben och höja ryggen.

tack!:) Övergångar är precis vad vi tränar just nu:D
så det är ju perfa:) hehe jo ökad gallop och samlad skritt blir väl när man e pensionär elelr nåt:D hehen ärå men det lär dröja ett tag tills dess. Nu är det halt- skritt- och trav övergångar och avsaktningar som gäller
Rumpnissen skrev:
Övergångarövergångarövergångar är mitt heta tips. :D Övergångar halt-skritt-halt till att börja med, sen är det bara att fortsätta och göra det svårare och svårare var det lider övergång ökadgalopp - samlad skritt. (efter x antal år för oss vanliga dödliga) Korrekta övergångar får hästen att trampa längre in under sig, vinkla sina bakben och höja ryggen.

Övergångar som Rumpnissen nämnt samt att träna på att höja-sänka-höja-sänka formen är också en bra övning!

Övergångar, tempoväxlingar, halter, ryggningar, halvhalter tycker jag är det som funkar bäst! Bara nöta, nöta, nöta!
Sen kan man köra på min älskade övningar 9 galoppsprång skritt 9 galoppsprång skritt o.s.v. och ju starkare hästen blir desto mindre galoppsprång kan man få in. Till slut lyckas man kanske med att göra ett galoppsprång i höger - skritt - ett galoppsprång i vänster - skritt - ett galoppsprång i höger o.s.v.
Har alltid funkat super för mig, min 7åring har fattat det här superbra och det är en jättebra övning.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 117
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat