Få upp huvudet vid körning?

Sv: Få upp huvudet vid körning?

Ditt förslag var ju mer humant, då kan han ju fortfarande andas! :p

Ja, jag har en lätt travsulky. Har inte prövat att dra nåt mer med honom, men jag kan ju ta med han ut i skogen på lördag då timret ska fram å riset läggas på hög.... ;)

En körhäst bör ta bra stöd på bettet för att kunna göra ett bra arbete. Det är en grund som bör jobbas med redan vid tömkörning. Det gör hästen stadig. Ända settet att få hästen att ta bra stöd är att ge den stöd med tömmen. Man ser alltför ofta hästar som inte är ärligt på bettet för att kusken inte ger dem stöd. Då menar jag en stadig mjuk hand där tömen ALDRIG glappar.
/M

Vi kan sätta han i par med Åke, Då höjer han nog på huvudet ska du se.

Intressant det här, låter lite grann som när man passlägger en islandshäst. Som jag aldrig gjort, men hört beskrivas. Då krävs ett stöd som hästen nästan kan ta spjärn emot för att hålla styrkan/schwunget i kroppen. Eller nåt, men jag förstår vad jag själv menar. Och då förstår jag vad du menar. Kan ju testa det med den lille, särskilt som han aldrig ska bli ridhäst. Jag rider ju helst med helt "glapp" tygel och påverkar hellre bara med säte och vikthjälper, typ.

Det viktigaste är nog ändå drivningen. Eller körningen som helhet. Men i ditt fall, tänk på att DRIVA och att hästen ska gå fram och ta stöd på tömmen. Prova det och berätta sen hur det går.

//Z

Japp, ska pröva drivning och stöd på tömmen. Ska bli spännande det här! Just nu har jag bara ett hjul på sulkyn, men det nya kommer nog snart...

Tack alla duktiga människor för alla era svar! *bugar*

Nu har jag beställt det raka bettet från Börjes, så nu är det bara att vänta. Jag tror att bett är nog det enda raka *haha* i det här läget - i utrustningväg alltså...

Det var värst vilken liten häst du har. Han måste se rolig ut. Rut.

Ja, han är den minsta häst jag sett: 74,5 cm i mankhöjd. Han ser otroligt söt ut, folk brukar stanna sina bilar å stirra med glada miner när vi är ute. Alla frågar om han är fullvuxen - han ser ut som om han är min andra shettis (96 cm) föl... Jag blir glad bara jag ser honom och när han är förspänd måste jag bara skratta...

Nej, min är en stor shettis, men än är hon inte så gammal, så hon behöver smått i munnen! ;)

Ok, stora shettisar drar ju inte så stort heller, fast på min normalstora så står bettringarna rakt ut om jag försöker stoppa in det tredelade 8,5 cm bettet. :D

Hur som helst så tackar jag för tips, det är verkligen en djungel när man ska försöka hitta extremt smått (eller stort). :bow:

Geisli skrev:
Nu har jag beställt det raka bettet från Börjes, så nu är det bara att vänta. Jag tror att bett är nog det enda raka *haha* i det här läget - i utrustningväg alltså...

Nu har bettet kommit, å det är på tok för tjockt. Han kan inte stänga munnen! Är t o m tjockare än bettet till ardennern är! Ringarna är också onödigt stora till en så liten häst. Mitt tredelade bett storlek 8.5 är mer proportionerligt.

Nån som har tips om var det finns små bett? :bow:

Vad gäller körningen så har det gått framåt, han spårar inte längre, det var bara något han "körde med" i början. Och så har jag ju lydit tipsen jag fick här och DRIVIT på honom så fort han tar ner huvudet. Tömmarna har jag hållt i kontakt med honom hela tiden också, utom när jag låter honon skritta av sig på lång töm... :angel: Kör fortfarande med sidepull, å det funkar ju rätt så hyfsat. Men jag ser fram emot att pröva bett på honom.

Håller nu på att träna honom på att STÅ STILL när vi gjort halt...killen har myror i hela kroppen, men han utvecklas även på denna punkten. Bara att träna vidare.

Det är så roligt att köra lillplutten!!! :bump: :bump: :bump: :love:

Kolla upp uppkäksbetten på travshopparna. De har till shettisar och de är ganska mycket smalare. Annars får du leta ihjäl dig efter ett bridongbett till shettis :)

Vad kul att det går så bra!!

snigelfarmor skrev:
Kolla upp uppkäksbetten på travshopparna. De har till shettisar och de är ganska mycket smalare. Annars får du leta ihjäl dig efter ett bridongbett till shettis :)

Vad kul att det går så bra!!

Hur hittar jag travshopparna? Har försökt tidigare men inte lyckats, har du nåt tips?

Funderar på att göra ett bett själv... Sambon är duktig på att jobba i metall, så jag kanske kan fjäska lite för honom...hehe!

Ja, jättekul! Är så trött på att springa bakom honom, så jag har verkligen läängtat efter att kunna spänna för honom... Är en dröm som gått i uppfyllelse! *lycklig* Även om man får hoppa av i backarna och hjälpa till lite.... Stark är han ju inte. Normalshettisen är minst 3 ggr så stark som han. :o

Vet inget om ditt bo-område vad gäller travshop, tyvärr. Här har vi travshopen på Umåker, travbanan. Det finns oftast en shop/travbana. Vilken är din närmsta travbana?

Hör med pinge om det är nåt speciellt man ska tänka på när det gäller göra bett, han har ju gjort en del!

Åby i Mölndal är klart närmast. Så man åker till travbanan? Här tar man för givet att allt går att göra framför datorn....hehehe.... :D

Liknande trådar

Körning Jag har under några års tid sneglat lite nyfiket på körning. Jag är i grunden fälttävlansryttare, men har inte ridit aktivt på många år...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: moiran
·
Träning Jag har nu börjat att introducera Elvira i konsten att följa tygeltagen, men det funkar inte så bra och jag börjar bli lätt förtvivlad...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Ivylin
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första...
2
Svar
33
· Visningar
6 441
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar