Få upp hullet

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare bambiii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 056
Sv: Få upp hullet

Jag ger hippo grov alfa till min plus fri tillgång på hö och nu har hon börjat bli finare i hullet. Har provat flera foder tidigare utan resultat, men detta verka fungera. Men vill du undvika högt protein som i lusernen så är inte detta heller ett alternativ då det är hyfsat högt i detta foder med.

*kl*
Mina hästar har aldrig tålt korn utan alltid blivit väldigt galliga i benen, så de får generellt bara havre, betfor och mineral utifrån behov och analys av grovfodret.

Hur får man upp hullet på bästa sätt på sin häst? Har hört att korn är mkt bra, men att man bara får ge krossad, ej hel för det kan vara farligt? :crazy:

hur mkt grovfoder får hästen,hur gammal,hur hårt arbetas den osv????

Man får bäst upp hullet genom att öka grovfodergivan :idea:

Får hästen så mkt den orkar äta så är ju lucern det bästa.
Börja med att bara ge lite grann och öka gradvis så ska du se att den slipper proteinknölarna!

Tack för alla svar :smirk: Min kille är 9, har inte börjat träna så mkt än, men tanken är att träna normalt. Ingen "hårtträning"

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka