Få upp hullet

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare bambiii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 056
B

bambiii

Hur får man upp hullet på bästa sätt på sin häst? Har hört att korn är mkt bra, men att man bara får ge krossad, ej hel för det kan vara farligt? :crazy:

Sv: Få upp hullet

Jag tycker lusern är bra. De brukar älska hackad strå, iaf har de hästar jag gett älskat det.

Ett bra grovfoder i tillräcklig mängd räcker för de flesta.

Problemet med min pålle är att han får "proteinutslag" om det är för mkt protein i det han äter. Lusern innehåller mkt protein står det. Men utav Lusern pellets, Lusern hackad strå och Lusern mix så innehåller endast Lusern mix 10,1% protein och de andra runt 15%. Så det kanske är värt ett försök iaf? Krossad korn kanske är bättre då? :confused:

krossat korn sägs ju vara bra för att få upp hästar i hull. man ska aldrig ge den hel, alltid krossad. Lusern är också normalt sätt bra, men har din häst problem med proteinutslag kanske det inte är något bra alternativ. Olja fungerar på endel hästar (majsolja, solros) har själv gett min häst rapsolja men det finns ju delade åsikter om det är bra eller ej...
annars brukar normalt sätt ett bra hö med bra värden vara nog för att de ska hålla sig i bra hull. du kan ju också pröva att öka på högivan några kilo och se om det blir bättre :)

Det är väl inte farligt att ge hel korn, men det är svårt för hästen att ta upp hel korn för skalet är så hårt. har jag hört :)

Det är väl inte farligt att ge hel korn, men det är svårt för hästen att ta upp hel korn för skalet är så hårt. har jag hört :)

Hästen har svårt att smälta helt korn på rätt sätt. Då fortsätter kornet ttill grovtarmen. Det medför att tarmbalansen kan påverkas och det är inte bra.

Hästen har svårt att smälta helt korn på rätt sätt. Då fortsätter kornet ttill grovtarmen. Det medför att tarmbalansen kan påverkas och det är inte bra.

Båda har väl rätt!?:idea:
Kornets skal är mycket hårt och bör antingen krossas eller stöpas före utfodring. Stor giva korn vid ett och samma fodringstillfälle påverkar tarmbalansen negativt.

Kornets skal är mycket hårt och bör antingen krossas eller stöpas före utfodring. Stor giva korn vid ett och samma fodringstillfälle påverkar tarmbalansen negativt.

Det är mycket möjligt. Det är nog också så att olika hästar är olika känsliga. Jag var på en foderföreläsning från ett foderföretag tidigare i höstas. Hon som höll i detta menade att det var farligt för hästar överhuvudtaget att äta korn som inte var värmebehandlat pga att det rinner genom tunntarmen. Jag hade sedan en tråd om det här men det verkar inte vara någon som har hört samma sak. Det var kanske ett försäljningsargument,

Men utav Lusern pellets, Lusern hackad strå och Lusern mix så innehåller endast Lusern mix 10,1% protein och de andra runt 15%. Så det kanske är värt ett försök iaf?

Lucern Mix är ju att kasta pengarna i sjön om det saknas protein, det är ju bara som ett bra hö .... Korn innehåller inte så mycket heller, det finns bättre varianter.

Sök gärna på "proteinknölar" - de senaste rönen säger att det inte är proteinet utan störningar i rutiner, snabba foderbyten etc som är problemet. Annars borde många hästar få det på bete, eftersom färskt gräs ofta har HÖGA kvoter i sammanhanget.

Jag gav min dam kornkross förut, men hon lyckades inte hålla hullet med det, men jag kanske gav för lite. (2-3 kg/dag). Nu har jag gett henne lucern och då har hon blivit rund och fin, plus att hon får så mkt hö som det går, i stort sett fri tillgång (kommit fram till hur mkt hon äter över natt och mellan insläpp-natt, i hagen får de oxå.) Och nu är hon nästan väl rund.
(Men hon behöver bygga muskler så det är bra, kom ju tillbaka från fodervärd bukig, takrygg och utan en enda muskel, tyvärr.)

Efter att ha läst ditt svar en gång till så undrar jag nog ändå varför man ska ge dem helt korn? Det verkar som du menar att det är OK? Det bör ju vara så att antingen rinner det rakt igenom hela systemet och kommer ut helt och då är det väl inte någon mening med det? Eller så bryts det ner i grovtarmen och det är inte så bra även om mindre mängder kanske inte är direkt skadliga. Eller så har jag missuppfattat det.

Har man möjlighet att ha hästarna i stora hagar med bete som växer så länge tempraturen ligger över 8 + grader, så är det absolut det bästa för hästarna.

Man kan se att dom har olika matställen vid olika tider på dygnet, och ett bra bete innehåller mycket varierad växtlighet.

Ett bra bete räcker långt in på hösten. Då har hästarna möjlighet att tugga så mycket de vill.

Många hästägare börja fodra sina hästar med hö från 1 september, men har man bra hagar ratar hästarna hö:et, i alla fall gör mina det.

Efter att ha läst ditt svar en gång till så undrar jag nog ändå varför man ska ge dem helt korn? Det verkar som du menar att det är OK? Det bör ju vara så att antingen rinner det rakt igenom hela systemet och kommer ut helt och då är det väl inte någon mening med det? Eller så bryts det ner i grovtarmen och det är inte så bra även om mindre mängder kanske inte är direkt skadliga. Eller så har jag missuppfattat det.

Nej då, jag tror vi bara pratar förbi varandra. Helt obehandlat korn ska man aldrig ge! :crazy: Sökte lite i forumet och kom fram till att ångbehandlat korn innebär att inte lika stor mängd rinner över till grovtarmen och ställer till bekymmer utan en större mängd tas upp i tunntarmen. Vanligt krossat eller stöpt korn tas inte upp lika bra i tunntarmen utan mer stärkelse kommer till grovtarmen.

Jag gillar inte korn som fodermedel till häst öht, just pågrund av ovanstående.

Nej då, jag tror vi bara pratar förbi varandra. Helt obehandlat korn ska man aldrig ge! :crazy: Sökte lite i forumet och kom fram till att ångbehandlat korn innebär att inte lika stor mängd rinner över till grovtarmen och ställer till bekymmer utan en större mängd tas upp i tunntarmen. Vanligt krossat eller stöpt korn tas inte upp lika bra i tunntarmen utan mer stärkelse kommer till grovtarmen.

Jag gillar inte korn som fodermedel till häst öht, just pågrund av ovanstående.

Jag har också läst det du skriver.
Jag tycker inte heller om korn som foder. Vi gav kornkross till våra stora hästar förut men slutade med det för ganska länge sedan. Men jag har tänkt på det som jag fick höra, att man inte kan ge kornkross alls men inte hittat något som säger att det stämmer.

Problemet med korn som hullgivare är om man behöver ge mycket. Det ger mycket stärkelse. Som inte är särskilt nyttigt. Det finns en gräns för hur mycket stärkelse en häst klarar av per fodringstillfälle, en siffra jag inte har i huvudet.

Det finns bättre foder (lusern t ex som jag tycker är bättre då det är snällt mot magen räknas som grovfoder) utan stärkelserisken.

En skvätt olja på lusernen ger högre energi och lägre kvot. Att hålla i minne är att många hästar som får "proteinknutor" ofta får en reaktion på foderbytet, inte nödvändigtvis det nya fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka