Få upp hullet vid flanken..

S

SirWillgott

Min häst tränas normalt-hårt och har en bra muskulatur/kondis och fint hull.
Men kan inte riktigt få upp hullet på honom vid flanken /höftknölarna?
Hans nuvarande foderstat är:
10kg silage
4kg hö
1,5kg havre
o,5kg korn kross
o,5kg betfor
+ vitaminer och mineraler

Någon som kan hjälpa med tips? Mvh Linn å Wille:)

Sv: Få upp hullet vid flanken..

Svårt att säga när jag inte vet vad höet och silaget innehåller eller vad din häst har för behov, men ev kan något proteinrikt fodermedel läggas till. tex kan en liten del av höet eller silaget bytas ut mot lite lucern.

Det är svårt att lägga på på just ett specifikt ställe på kroppen, så är hästen lagom i hull i övrigt kan det vara svårt att påverka genom foderstaten.

Jo alltså har försökt lägga till mer protein men med nuvarande silaget (som det är väldigt bra värden på) så blir det för mycket protein i foderstaten,vilket resulterade i protein knölar:(

Och nu har jag försökt höja lite av allt av både krafft och hö/silage men du blir han bara rund runt magen istället....

Någon annan som har samma problem?Han har ju bra ryggmuskler men är endå tunn över sista revbenen och flank..:confused:

Du får nog kräva lite mer av honom när han rids, så att foderöverskottet blir till muskler istället för till mage....Öka fodret och ändra träningen. Hur tränar du idag?

Är det vid höftknölarna (låren) eller vid flanken (magen)?

Under höftknölarna - muskler som behöver jobba, vid magen troligen för lite vatten. Hur mycket dricker hästen på ett dygn? Vattenkopp eller spann? Om vattenkopp - flottör eller platta?

Kan ha med obalans i magen att göra. Vår häst gick inte få rund och fin vid höflknölarna och framåt. Vi var hos en väldigt känd kiropraktor och hon sa att hästen inte var balanserad i magen och vi fick rådet att ge 2dl linför och en dl majsolja. Hon blev superfin efter några veckor. Håller på med detta till min dam också då hon är riktigt stor och svår att få upp i hull. Börjar se resultat :love:

Sassiball-Han tränas ordentlig hoppning 1-2ggr/vecka
Och resten av dagarna varierande mellan dressyr i paddock och träning i skog och mark!
Men självklart kan jag försöka kräva ännu mer av honom !;)

Lovisaelenora_ - Han dricker ur flottör kopp.

*Gotlandsrusset* - Ja han är ju ganska känslig med det mesta:angel: Så kanske jag kan pröva med det!:idea:
Linfröolja och majsolja sadu, ja det ska nog provas! Kan väl aldrig skada?=)

Sassiball-Han tränas ordentlig hoppning 1-2ggr/vecka
Och resten av dagarna varierande mellan dressyr i paddock och träning i skog och mark!
Men självklart kan jag försöka kräva ännu mer av honom !;)

Lovisaelenora_ - Han dricker ur flottör kopp.

*Gotlandsrusset* - Ja han är ju ganska känslig med det mesta:angel: Så kanske jag kan pröva med det!:idea:
Linfröolja och majsolja sadu, ja det ska nog provas! Kan väl aldrig skada?=)

nej, det skadar absolut inte. Dock får du ha lite tålamod, han kommer inte fylla ut sig över en natt ;) ser dock nu att jag har skrivit fel, ska vara 2dl majsolja och 1dl linfrö.

jaha linfrö OCH olja?:o
Går det inte bra med linfröolja som går att köpa på hästaffärer?

Kanske lite rumpträning behövs;) ?

Har du analys på grovfodret?
Vad för sorts proteinfoder la du till när din häst fick knölar?
Det räcker inte alltid med vattenkopp, prova att hänga in även en hink vatten hos din häst, många hästar dricker bättre ur hink än vattenkopp.

Jag tycker oftast de hästar jag sett som är insjunkna vid flanken varit för smala, om de inte haft problem med magen. Min häst blir bara insjunken där när hon blir för smal, dvs tappar både hull och muskler.

Måste bara få påpeka att de finns de hästar som tyvärr ser ut så! Har själv en häst med utåtstående höftknölar, har vissat sig att de flesta avkommom ef hans far har detta. Har själv träffat ett fler tal av dem. dessa hästar går på mycket bra foder och tränas flitigt då de tränas på hög nivå. Sen kan det säkert ha med magbalans osv att göra. Inte vet jag, men vet att min mår toppen, då han kontrolleras offta.

Måste bara få påpeka att de finns de hästar som tyvärr ser ut så! Har själv en häst med utåtstående höftknölar, har vissat sig att de flesta avkommom ef hans far har detta. Har själv träffat ett fler tal av dem. dessa hästar går på mycket bra foder och tränas flitigt då de tränas på hög nivå. Sen kan det säkert ha med magbalans osv att göra. Inte vet jag, men vet att min mår toppen, då han kontrolleras offta.

Mycket svårt att tro att en häst föds till att "visa" sina höftknölar och att det inte går att "få bort"

Samma problem hade min kompis häst. Men nu på vintern när han går på fri tillgång till hö så är det normalt igen. Men det är väl för att han är lite tjockis. Förra ägaren gav hö ensilage och sen när hon sluta med det då gick han ju såå jävla mycket ner i vikt men nu har han fått upp hullet igen!

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer,våran häst har oxå det, och jag fick också den förklaringen att det är ärftligt.

ok, jo jag har analys på silaget, den är väldigt bra oc täcker detmesta!:)
Så hästar som inte rids och får det här hösilaget behöver bara extra mineraler!
Men wille får extra foder endå, både för hjälp till energi och muskeluppbyggning.

Hmm,ja han har ju inga jätte höfter, men eftersom han är av okänd härstammning så vet jag ju inte ifall andra i hans släkt har samma problem...
Har höjt mängden foder nu dom senaste två veckorna och givetvist också tränat mer, men han har bara fått lite "put mage" och de ser likadant ut över länd/flank + att sista revbenet känns tydligare en de andra:( hmm...vet inte hur jag ska göra:confused:

Har haft det här problemet med honom enda sen jag köpte han..

Här är en bild, han har inga muskler vid det tillfället, men ni kanske ser liite hur han ser ut i typ etc..(ignorera mig:rofl: )
PICT0093.jpg

Här är också en där man ser hur det går ut vid revbenen (dock från i sommras ,så han har lite sommar fett:D )
Stnos.jpg

Fin häst!!!
Men hade jag varit du skulle jag vilja ha han lite "fetare" över ryggen och revbenen...prova att ge han upp till 4dl olja/dag(öka succesivt) och ge han en högre kvot än vad han står på nu..(krafft protein eller soja)
min häst hemma står på 128MJ och en kvot på 8(i vila..)för att överhuvudtaget kunna överleva!!

Tack!^^
Jo den där bilden e lite gammal, och han har myyycket bra muskler nu över hela kroppen:) Har blivi riktigt maffig å snygg nu:d
Men ja, han e lite spinkig över revbenen..

Men visade bilden för att man endå ser lite hur han ser ut exteriört och sen ser man någorlunda hur det ser ut runt sista revbenet(det syns/känns mer en de andra) och flanken.
Jo,olja har jag faktiskt prövat förut, kanske ska börja med de igen!:idea:
Men vilken olja är bäst isf:idea: ? Raps/majs?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 362
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Foder & Strö Jag ska inom det närmaste byta till ett annat stall (10 mars). Valacken ska gå på lösdrift och eftersom han är svårfödd blir det...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur