Få upp hull på fånghäst..

Sasse

Trådstartare
Min häst har rasat i vikt detta året och jag är i desperat behov av hjälp, tips och råd.

Som det är nu går han mer eller mindre på fri tillgång till hö - han får såpass mycket att han inte orkar äta upp alltihop. Jag kan dock inte säga exakt hur mycket han får, utan bara att han inte orkar äta upp hela mängden. Om någon vill att jag väger mängden så gör jag det.

Han får även lucernhack och linfrökaka, jag har dock inte gett honom detta så lång tid så han får inga stora portioner även om jag ökar mängden smått varje dag.

Utöver det så får han lite Krafft, samt Shy Feeder B-vitamin och olja (jag kommer inte på namnet på oljan just nu, får återkomma när jag vet).

Bör tilläggas att även om han är en fånghäst så klarar han bra att äta Krafftfoder.

Förutom hans viktnedgång så mår han bra, men jag är orolig för vad som kan tänkas hända om han fortsätter rasa i vikt. Finns det något mer jag kan ge honom?

Tacksam för allt hjälp jag kan få.

Sv: Få upp hull på fånghäst..

Det som jag tycker är lite märkligt är att det sen jag började med lucernet och linfrökakan så gick det verkligen snabbt med viktnedgången. Innan jag började med det så var han förvisso smal och det fanns en klar risk att det skulle bli värre, men nu är det närmast katastrofalt. Han är väl inte mager ännu, men på god väg.. :crazy:

Jag vet ju dock inte om han hade rasat i vikt ändå, men det känns lite märkligt.

Provat Spillers "Happy Hoof"? Det håller min svårfödda shettis (fånghäst) i bra hull, och hon älskar det! Nackdelen är att det inte är världens billigaste mat, drygt 200 kr för 20 kg.

Byt till lusernpellets o öka givan. Lusern kan du öka fortare än kraftfoder eftersom det är ett grovfoder. Öka även oljan, fett är en bra energikälla.
// Linda

Har du några värden på höet? Tänkte om han via lucernet kanske får proteinöverskott, som bidrar till viktnedgången?

Jag har tyvärr inga värden på höet, men jag borde kanske ta ett sådant?

Han brukar gå ner i vikt under vinterhalvåret, så det här är inte första gången. Däremot tror jag inte han har rasat så fort i vikt någonsin, men jag kan ju fortfarande inte vara säker på om det är lucernet som får honom att rasa... Han kanske hade gjort det ändå.

Tillägg: Detta året är alltså första året jag provar med lucern (och linfrökaka). Förra vintern gick han också ner mycket i vikt (och då åt han allt som jag räknat upp i första inlägget, utom lucernet och linfrökakan), men då var hans viktnedgång "fördelad" på hela vinterhalvåret och inte på 1-2 veckor..

Senast ändrad:

Byt till lusernpellets o öka givan. Lusern kan du öka fortare än kraftfoder eftersom det är ett grovfoder. Öka även oljan, fett är en bra energikälla.
// Linda

Jag får väl testa med pelletsen och se hur det går med det istället. Jag antar att det ska blötas? Olja får han redan mycket av.

Provat Spillers "Happy Hoof"? Det håller min svårfödda shettis (fånghäst) i bra hull, och hon älskar det! Nackdelen är att det inte är världens billigaste mat, drygt 200 kr för 20 kg.

Lucernhacket var inte direkt billigt det heller, men det kvittar vad det kostar - det viktigaste är att hästen mår bra både psykiskt och fysiskt. Så jag ska kolla upp vad Happy Hoof är och testa.

DÅ skulle jag absolut analysera, om han brukar rasa. Kan ju vara för lite protein med. Vet det låter 'knas' för då 'borde' de tappa muskler men inte hull. Men innan jag började analysera hade jag en arab som alltid gick ner i vikt vintertid. Fritt hö, och jag öste på kraftfoder tills det snudd på kom ut ur öronen på honom. Hjälpte inte. Jag var glad han var så frusen så han behövde täcke, för han såg INTE vacker ut hullmässigt från dec och framåt.

Han fick ju mer än väl det MJ han behövde, men när jag sen började analysera och lära mig mer kunde jag ju inse att han fått för lite protein. När det justerades blev hullet mycket bättre och problemet försvann.

Så tycker absolut du ska analysera, dels för att veta att det du ger är i balans, men också för att veta verkligen hur mkt i MJ och SRP han får i sig.

Har du någon uppskattning mellan tumme och pekfringer hur mkt hö han äter? Du behöver inte skena ut och väga, men uppskattningsvis?

Nu vill jag eg inte rek utan analys för man kan förvärra läget, men rent generellt så Hestekraft och Krafft Rehab är två foder jag sett BRA resultat av på svårfödda, jmf med andra kraftfoder. Nu är inget av dem eg idealmat för en fångis, men det är ju inte idealt att han rasar i vikt heller. Men, en analys först, och sen borde man kunna hitta det lämpligaste, 'mest fångsäkra' fodret att komplettera med =) (mitt svårfödda fbl som haft fång, dock enligt vet ej foderutlöst så jag kan ge kraft som vanligt - men jag vill gardera mig, har jag tänkt ha på melassfri lucern, linklipellets och riskli i vinter, vilket jag hoppas ska ge en säker men tillräcklig kraftutfodring)

Och ja, du ska alltid blöta lucernpellets.

Han brukar inte direkt rasa i vikt, utan bara gå ned i vikt, långsamt och stadigt. Förra vintern så fick han bara hö (enorma mängder), krafft, shy feeder och olja och han gick både ner och upp i vikt.

Nu vid den här tiden på året så började han gå ned i vikt (inte rasa) och jag tänkte att jag skulle komplettera med lucern och linfrökaka för att jag fått tips om att det skulle fixa hans hull och att han därmed skulle gå upp i vikt. Så för ungefär 2 veckor sedan började jag med dessa två tillskotten, och det är sedan dess han har fullkomligt rasat i vikt.

Men jag får ta och testa hans hö och se vad det är för några värden på det. Det måste hur som haver bli mycket lättare att hitta bra foder som kan balansera upp allting och återställa hans vikt.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om hur mycket jag ger honom. Han får inte så mycket hö, men mer än vad han äter. Men nej, jag kan inte säga ungefär hur mycket han får, jag får helt enkelt väga det och se. Så jag återkommer senare ikväll när jag vet.

Gissar på lite protein i höt! Ge mer lusern!

Varför började du med lusern och linför för två veckor sedan? För han började tunna ut? Det tar "dubbelt" så lång tid att öka i vikt som att gå ner i vickt för hästar son har lätt för att tappa.

Gissar på lite protein i höt! Ge mer lusern!

Varför började du med lusern och linför för två veckor sedan? För han började tunna ut? Det tar "dubbelt" så lång tid att öka i vikt som att gå ner i vickt för hästar son har lätt för att tappa.

Ja, jag började med det för att han hade tappat i vikt. Dock inte så värst mycket, men ändå märkbart.

Jag tycker bara det är så konstigt att han rasar i vikt när jag börjar utfodra med lucern och linfrökaka. Visst är det så att det går snabbare att gå ner i vikt än att gå upp i vikt, men jag tycker ändå att det är lite märkligt. Jag har aldrig varit med om att häst öht har rasat så mycket i vikt på så kort tid. Han får ju ändå i sig relativt mycket (hö som han inte orkar äta och en del lucern då jag ökar varje dag).

Sedan har jag lite problem att få i honom lucernet, då han gärna bara kastar iväg med det. Det funkar något sånär om jag gör alltihop till en enda stor gegga med massor av vatten, men annars vet jag inte riktigt hur mycket lucern han får i sig. Han får absolut inte i sig allt jag ger, då han kastar runt med det... Höet är ju också ett problem då han inte verkar vilja/orka äta så mycket. Vet inte vad jag ska göra för att få honom att äta mer.

Edit: Ser att det kan tolkas lite dom "dubbelmoral" det jag skriver, att han får mycket lucern men att han samtidigt kastar runt med det och inte äter allt. Eftersom jag vet att han kastar runt med det så stannar jag alltid kvar i stallet och vaktar honom. Kastar han runt med lucernet för mycket så får han mer, och jag fortsätter att ge mer ända tills han äter upp det han får. Så på så sätt får han ändå i sig en del, men jag vet inte riktigt hur mycket.

Senast ändrad:

Går han på bete på sommaren? Tappar han i så fall då också? Hur gammal är hästen? Har den haft fång många ggr? När hade den det senast? Har du kollat tänderna?

Ursäkta frågebombningen. Men jag undrar om det kan vara ngt annat som gör att han går ner i vikt.

Går han på bete på sommaren? Tappar han i så fall då också? Hur gammal är hästen? Har den haft fång många ggr? När hade den det senast? Har du kollat tänderna?

Ursäkta frågebombningen. Men jag undrar om det kan vara ngt annat som gör att han går ner i vikt.

Han går på bete på sommaren och tappar då ingenting, utan det är först efter att han blivit intagen till vinterhagen och står i box nattetid. Han har haft fång 3-4 gånger, under de senaste 7 åren. Senast han blev sjuk var förra året under Augusti månad (eller om det var förra året igen?) och då var han sjuk lite drygt 2 veckor innan han blev bättre. Jag tycker inte han är en typisk fånghäst då han inte reagerar nämnvärt av vare sig krafft eller gräs, men visst har han fått fång av det sistnämnda ändå. Han går numera på bete under uppsikt.

Tänderna har jag inte kollat faktiskt. Jag får kanske göra det också. Men jag tycker inte han verkar ha så svårt att tugga. Men visst, en rutinkontroll kan göras.

Han är lite drygt 30 år.

Då kan det vara åldern! Och då tycker jag absolut du ska ge honom lucerngröt. Chansen är rätt stor att han helt enkelt får i sig mycket mindre vintertid för han har mycket svårare att tugga höet än gräset, och det stämmer med att han 'inte får så mycket hö, men får fritt'

Vår gamling höll sig fin på somrarna med marginell stödfodring, men föll ur vintertid om man inte grundade grovfodergivan på lucerngröt. Sen fick han det finaste, mjukaste hö vi kunde få tag i, men det var i ärlighetens namn mest terapi, han var inte i närheten av att få i sig tillräckligt med hö för att hålla hullet.

Så då tror jag mindre på att det blir för mkt protein och en tapp där, utan mer på att han helt enkelt inte lyckas peta i sig tillräckligt.

Jag skulle ge honom lucerngröt, uppblött krafft rehab (som är gjort för att vara lätt att ta upp näringen ur) samt olja, och så servera fortsatt hö (och ev hack, hur åt han av lucernhacket?) men se höet mer som terapi. Men väg gärna höet som sagt.

Men ös på med lucernet, du kan ge stora mängder.

Att han går ner när han får lucern och linfrö nu kan vara för han äter mindre hö, det är lättare få i sig lucernet, och då är han lite mättare och kämpar inte lika mycket med höet.

Jag kan ha fel, så jag säger inte att det ÄR som ovan. Men jag skulle, och sitter du ner nu för det är nog första gången jag yttrar de här orden *S*, inte lägga pengar på analys i det här läget utefter det du beskriver. Utan kolla tänderna (är ju oftast inte mkt man kan göra med gamla tänder, mer än ta bort ev hakar, men är de nedslitna är det ju), ös på lucern, lägg till rehab, fortsätt med oljan. Låt honom ha fritt hö och väg gärna så du dels har koll nu på hur mkt hö han äter, och även sen. Men jag skulle se höet som terapi, och servera flera mål med lucern istället. I princip så mycket han vill äta.

Jag håller med AW. Jag hade kollat tänderna och gett lusernpellets, olja och urvattnad betfor.

Hur ser pälsen ut? Är han mer långhårig under längre tid än en "vanlig" häst?

Det kan ju faktiskt stämma, förra året fick han ju inget lucern men åt istället stora mängder hö och lyckades hålla vikten något sånär (han pendlade upp och ner), men nu äter han inte så mycket hö alls (jämfört med förra året) så det är möjligt att han tappar därför, även om han får lucern.

Men jag undrar, vad innebär "lucerngröt"? Och vad menar du med frågan "Hur åt han av lucernhacket?"

Har fr.o.m idag börjat ösa på lite mer lucern. Jag har inte ännu kommit på det riktigt bra knepet att få honom att äta ALLT, han slänger gärna runt med en del, men han åt åtminstone mer än vanligt idag.

Höet var ganska svårt att väga, (jag var tvungen att ta vår privata våg då det inte finns någon annan tillgänglig) och den visade absolut ingenting när jag lade på mängden jag brukar ge min häst. Jag testade att väga hela balen också och då vägde den ungefär 12 kg, den pendlade lite mellan 11-14 kg innan den fastnade på 12. Så om jag utgår från att hela balen väger 12 kg så får han kanske något mellan 3-5 kg (?). Det är väldigt svårt att säga faktiskt, jag varierar också lite med mängden beroende på hur mycket han verkar äta. Ibland äter han t.ex. upp allt och ibland lämnar han väldigt mycket.

Och en dum fråga då jag inte vet ett uns om foder - Krafft Rehab gör väl ingen "skada" på en häst som inte rids och motioneras mycket? Min häst går nämligen bara på promenader och longeras lite då och då.

Jag håller med AW. Jag hade kollat tänderna och gett lusernpellets, olja och urvattnad betfor.

Hur ser pälsen ut? Är han mer långhårig under längre tid än en "vanlig" häst?

Vad är det för skillnad på vanlig betfor och utvattnad sådan? Vet inte om jag vågar ge betfor öht, då han har reagerat och fått fång på det tidigare.

Den sista frågan får du gärna utveckla lite mer :p

Vad är det för skillnad på vanlig betfor och utvattnad sådan? Vet inte om jag vågar ge betfor öht, då han har reagerat och fått fång på det tidigare.

Urvattnad betfor = sockret borta.

Om du blöter betforn i överdrivet mycket vatten, häller av det sen när det svällt färdigt, och sen sköljer betforn, så löser sig sockret i vattnet och du blir av med det.

ANg sista frågan skulle jag tro det är cushings F_A funderar över, vilket skulle kunna förklara de många fånganfallen.

Det är bara jag som undrar lite.

Men en 30 årig häst som har fått fång flera ggr och som får det av betfor (om du nu är säker på att det var det som utlöste det ngn gång). Och som sedan går ner i vikt. Jag kommer att tänka på en sjukdom som heter Cushing. Det är en ganska ovanlig sjukdom och jag påstår inte alls att din häst har detta. Men ett av de tydligaste tecknen på denna är långhårig päls som inte fälls när den ska.

Urvattnad betfor är vanlig betfor där man har hällt bort sockret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 324
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka