få upp häst i hull?

G

Glorfindel

Jag köpte min häst för ca två månader sedan, ett kallblodstravarsto på två år. När hon kom var hon mager med stor mage, och nu menar jag stor mage, såg absurt ut! Hon väger ca 350 kg och är runt 145 cm i mankhöjd.

Jag har avmaskat henne och magen minskade lite. Jag har sedan jag köpte henne försökt få upp henne i hull, men det går inte. Hon får nu fri tillgång till hö (hon äter ca 10-12 kg) med analysvärden 7.3 protein, 50 g smp, 3.8 Ca, 1.6 P, 1.4 Mg. Hon får biotin, två msk foderjäst och ca 600g havre (1 liter) och nu vänjer jag henne vid krafft groov som hon får 2 dl för närvarande. Mineralen heter Wiromin vitlöksmineral och det får hon 50 g.

Men hon har fortfarande kantig bak med kotor som sticker ut, revbenen känns inte så tydligt, men så har hon en STOR mage. Vad gör jag? Veterinären var ute och sade att hon inte var för smal men det tycker jag, så ska väl inte en tvååring se ut. Hon liknar mer en gammal häst!!:cry: :cry: Den andra veterinären blev jätte förvånad när jag sade att hon var två år!:confused:

Men när jag testar och räknar ut foderstaten så är det på tok för mycket av allting!!:mad:

Så kan någon hjälpa mig med råd! Hon är kräsen och äter helst bara havre, kan jag tillägga...;)

Sv: få upp häst i hull?

Glorfindel skrev:
Jag köpte min häst för ca två månader sedan, ett kallblodstravarsto på två år. När hon kom var hon mager med stor mage, och nu menar jag stor mage, såg absurt ut! Hon väger ca 350 kg och är runt 145 cm i mankhöjd.

Jag har avmaskat henne och magen minskade lite. Jag har sedan jag köpte henne försökt få upp henne i hull, men det går inte. Hon får nu fri tillgång till hö (hon äter ca 10-12 kg) med analysvärden 7.3 protein, 50 g smp, 3.8 Ca, 1.6 P, 1.4 Mg. Hon får biotin, två msk foderjäst och ca 600g havre (1 liter) och nu vänjer jag henne vid krafft groov som hon får 2 dl för närvarande. Mineralen heter Wiromin vitlöksmineral och det får hon 50 g.

Men hon har fortfarande kantig bak med kotor som sticker ut, revbenen känns inte så tydligt, men så har hon en STOR mage. Vad gör jag? Veterinären var ute och sade att hon inte var för smal men det tycker jag, så ska väl inte en tvååring se ut. Hon liknar mer en gammal häst!!:cry: :cry: Den andra veterinären blev jätte förvånad när jag sade att hon var två år!:confused:

Men när jag testar och räknar ut foderstaten så är det på tok för mycket av allting!!:mad:

Så kan någon hjälpa mig med råd! Hon är kräsen och äter helst bara havre, kan jag tillägga...;)

ge havre OCH korn. Du kan ju ge 50/50,
korn ger hull. Du kan även ge lite kli (blöt det), det ger också hull. Tänk på att en tvååring kan ofta se spenslig och eländig ut när de växer.
unghästar kan man ofta ge fri tillgång på stråfoder eftersom dom växer. öka succesivt med kraftfoder så magen hinner vänja sig.

Tack!!:bow: :bow: Jag blev nästan desperat! Vad hjälper kli till?
Magdalena

Jag hade också en fundering på om man behöver ge mineraler om man ger krafft groov. (Har en säck som jag måste ta slut på) Jag vill ju inte att hon ska få selenöverskott:( .
Magdalena

Vet dock att korn och kli kan sätta sig i benen på dem. Funkar på vissa hästar och på andra inte. På min häst resulterade det enbart i gallor. (Trots hjälp med dosering)
Annat att rekomendera är majs faktiskt, Fast det kan göra dem lite livliga har jag hört! ;)
Fibergi och föderjäst har jag själv aldrig prövat, men hört folk som varit nöjda med det.

/K.A

Glorfindel skrev:
Tack!!:bow: :bow: Jag blev nästan desperat! Vad hjälper kli till?
Magdalena

kli ger protein.(dvs bygga hull) men som Tinen skrev att det kan sätta sig på benen. jag antar att hon menar gallor.
men om man börjar ge lite mängd och ökar försiktigt brukar det gå bra.

lundborg skrev:
kli ger protein.(dvs bygga hull) men som Tinen skrev att det kan sätta sig på benen. jag antar att hon menar gallor.
men om man börjar ge lite mängd och ökar försiktigt brukar det gå bra.

Jo, nämnde att det på min häst resulterade i gallor :crazy:
Annars är det ju ett billigt foder som hästarna verkligen gillar. Men vi var väldigt noga och försiktiga när vi började ge av det, trots det funkade det inte. Men det är ju olika!:)

/K.A

såg det nu att du ...skrivit om gallorna "jäsp" jag börjar nog bli trött
:angel:

Jag tror att två månader är för kort tid för att se något ordentligt resultat, du får nog ha lite tålamod.
Nu har jag inte kollat så noga på din höanalys men annars är lusernpellets väldigt bra för att få upp hullet på smala hästar liksom korn tycker jag.

Det spelar ingen roll att räkna och räkna på foderstaten om det inte ger önskat resultat i praktiken! Mitt nu fyraåriga halvblod har gått på ca dubbelt så mycket kraftfoder (plus fri tillgång på hö) än vad hon eg. "ska ha". Men det har varit tvunget för att kunna hålla henne i bra hull!
Nu kan jag inte hövärdena i huvudet, men utöver fri tillgång får hon idag 2,5kg krafft groov, 2kg hackad lusern, 1kg betfor och V.S.L. Som ett-tre-åring har hon ätit mellan 2-3kg groov och 2-3kg lusern plus fri tillgång på bra hö! Enligt analys är det jätteförmycket! Men minsann att hon har varit fin!

Låter dessutom som proteinbrist med den där stora buken. På två månader tycker jag att man ska kunna se mer resultat än du har gjort. Maximalt kan man öka fodret med 600gr/vecka. Jag tycker absolut att du kan ge din häst mycket mer mat än vad den får idag...

Fiorano skrev:
Det spelar ingen roll att räkna och räkna på foderstaten om det inte ger önskat resultat i praktiken! Mitt nu fyraåriga halvblod har gått på ca dubbelt så mycket kraftfoder (plus fri tillgång på hö) än vad hon eg. "ska ha". Men det har varit tvunget för att kunna hålla henne i bra hull!
Nu kan jag inte hövärdena i huvudet, men utöver fri tillgång får hon idag 2,5kg krafft groov, 2kg hackad lusern, 1kg betfor och V.S.L. Som ett-tre-åring har hon ätit mellan 2-3kg groov och 2-3kg lusern plus fri tillgång på bra hö! Enligt analys är det jätteförmycket! Men minsann att hon har varit fin!

Låter dessutom som proteinbrist med den där stora buken. På två månader tycker jag att man ska kunna se mer resultat än du har gjort. Maximalt kan man öka fodret med 600gr/vecka. Jag tycker absolut att du kan ge din häst mycket mer mat än vad den får idag...

Vad skönt att du säger det om analysen:) , för i analysen stod det bara "din häst får betydligt mer protein än vad medelhästen behöver...din häst får betydligt mer energi än vad medelhästen behöver...osv!:mad: )

Då ska jag successivt öka med krafft grooven och kanske foderjästen. Ska se mig om och titta efter kli, men är försiktig med det nu när ni säger att det kan ge gallor. Hon har nämligen redan gallor på höger has, som är rejält svullen (efter flera veterinärbesök och smärtstillande/antiinflammatoriskt ska jag nu till slut till djursjukhuset med henne den 16:e)
Tack för alla svar!!:bow: :bow: :bow:

Vet du om hon kan få något selenöverskott om jag samtidigt som krafft grooven ger mineraler?
Magdalena

Glorfindel skrev:
Vad skönt att du säger det om analysen:) , för i analysen stod det bara "din häst får betydligt mer protein än vad medelhästen behöver...din häst får betydligt mer energi än vad medelhästen behöver...osv!:mad: )

Magdalena

Men din häst är väl inte någon medelhäst? Är den inte en växande unghäst?

tgd skrev:
Men din häst är väl inte någon medelhäst? Är den inte en växande unghäst?

Jo men jag skrev henne som under 3 år och hullet skrev jag som "mager", antar att det var medelhästen av magra växande hästar:smirk:
Men det blev för mycket av protein och energi ändå:mad: :crazy: Så något tokigt måste det vara någonstans. Detta var ändå SLU:s foderstatsprogram...:(
Magdalena

Du ska kunna se positiva resultat på mindre än två månader, förutsatt att allt är ok, både foderstatsmässigt och inte minst fysiskt på din häst. Har du kollat munnen, tänderna? Håller den på att tappa tand?
Har den ont så kan det vara svårt att muskla hästen genom träning. Med rätt proteinintag så sker mycket även om hästen bara rör sig i hagen.

Jag rekomenderar Lucern istället för havre, för det funkade på den hästen som jag fick som var i dårligt skick. Han behövde enorma mängder protein, långt över normal värden.
Ta reda på hur mycket en växande tvååring behöver per dag i protein, och ring en foderrådgivare om du känner dig osäker, bilda sedan din egen uppfattning om vilken väg du ska gå.

Hästen behöver muskler för att kunna hålla upp magen, men den kan även pösa ut magen ifall den har spänningar/låsningar/smärta i ryggen eller kring höfterna, har jag märkt. Men det behöver givetvis muskler överallt.
Du säger att din häst har ont i hasen, så det är nog smart att börja där.

Lycka till!

Glorfindel skrev:
Jo men jag skrev henne som under 3 år och hullet skrev jag som "mager", antar att det var medelhästen av magra växande hästar:smirk:
Men det blev för mycket av protein och energi ändå:mad: :crazy: Så något tokigt måste det vara någonstans. Detta var ändå SLU:s foderstatsprogram...:(
Magdalena

Hur bra ett program än är så är det baserat på tabeller som är baserat på "normalhästen". Det är fortfarande DITT ÖGA som måste avgöra hur högt behovet är. Om du ger det som programmet säger är rätt och det inte funkar, så ÄR det inte rätt. Då ligger din hästs behov högre.

Öka på och se till att hålla balansen mellan protein och energi.

På EN månad såg jag jättestor skillnad på mitt spjälstaket när hon kom hem efter att ha varit utlånad länge.

Rikkan skrev:
Du ska kunna se positiva resultat på mindre än två månader, förutsatt att allt är ok, både foderstatsmässigt och inte minst fysiskt på din häst. Har du kollat munnen, tänderna? Håller den på att tappa tand?
Har den ont så kan det vara svårt att muskla hästen genom träning. Med rätt proteinintag så sker mycket även om hästen bara rör sig i hagen.

Jag rekomenderar Lucern istället för havre, för det funkade på den hästen som jag fick som var i dårligt skick. Han behövde enorma mängder protein, långt över normal värden.
Ta reda på hur mycket en växande tvååring behöver per dag i protein, och ring en foderrådgivare om du känner dig osäker, bilda sedan din egen uppfattning om vilken väg du ska gå.

Hästen behöver muskler för att kunna hålla upp magen, men den kan även pösa ut magen ifall den har spänningar/låsningar/smärta i ryggen eller kring höfterna, har jag märkt. Men det behöver givetvis muskler överallt.
Du säger att din häst har ont i hasen, så det är nog smart att börja där.

Lycka till!

Tack för ditt inlägg!! Just nu har jag krafft groov (en säck jag köpte för ett tag sedan) och den innehåller till 15% lusern tror jag, så jag kan ju använda den. Hon har faktiskt börjat äta det nu...:) Hur mycket lusern kulle du ge? Ja det med hasen (hon har råkat dra till den rejält i en stenmur tror vi...:cry: :( ) har oroat mig och satt ner hennes humör och allmäntillstånd ganska mycket. Vi ska nu på onsdag till Skara Djursjukhus och röntga/ultraljud den, för att se vad som kan ha hänt med den. Ska försöka lastträna henne i hästtransport på tisdag, (hon har bara åkt hästlastbil en gång) Tänk gärna för oss, så är ni snälla!:(
Magdalena

Jag vill inte ge dig några foder rekomendationer så här utan vidare. Kontakta istället någon foder rådgivare, Krafft har ju gratis rådgivning. Killarna i region Norr är sjyssta.:smirk:

Jag kan säga att jag ger min 1 -åring (som blir 2) 1,8 kg Nya Groov och 0,8 lucern + ca 7 kilo hö. Hon tränas varannan dag och är bra musklad, pigg, fet och fin...:D

Tror att jag låg på 2-3 kilo Lucern på den magre, men kommer inte håg exakt. Tror att jag även gav nått mer, foderjäst + mineraler...Kanske finner nu något om du söker i forumet?

Bra då vet jag ungefär vad jag ska rikta in mig på då jag ökar givorna. Tack för tipset om kraffts gratis rådgivning! :idea: Hon tränas inte på grund av skadan och annars går hon bara i lite skrittarbete/promenader.
En fråga till, behöver man ge mineraler då man ger t.ex. 1 kg krafft groov, eller täcker ett färdigfoder mineralbehovet?

Tack igen!:)

Fråga på Krafft, men jag har för mig att dom rekomenderar en större giva än den du angav ifall det ska vara garanti på mineral/vitamin behovet täcks.
Se på avföringen, om du ger för mycket protein så brukar dom bli lösa i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 142
Senast: TinyWiny
·
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: LindaLång
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 135
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama