Få tyst på hans gnäggningar!?!

E

Ekkatt

Min häst, val 10 år, är otroligt pratsam och vill ha ständig koll på sina hagkompisar.

Gnäggar så fort han ser dem, de kommer in i stallet eller om vi närmar oss stallet...

Faktiskt rätt irriterande att ha honom gapandes i örat jämnt o ständigt.

Kan man få bort detta beteende?
Hur?
Vad kommer det i från?
Aldrig träffat ngn häst som är så bunden till sina polare.
(Dock är han väldigt självgående i hagen!?)

//Tessan

Sv: Få tyst på hans gnäggningar!?!

min häst går oftast för dsig själv men han gnäggar alltid när jag släpper in honom i hagen eller han går förbi hagen när vi är ute o rider eller om det kommer in hästar i sallet men jag ser inget problem med det, han är bara lite pratsam, vad gör det?

Min häst, val 10 år, är otroligt pratsam och vill ha ständig koll på sina hagkompisar.

Gnäggar så fort han ser dem, de kommer in i stallet eller om vi närmar oss stallet...

Faktiskt rätt irriterande att ha honom gapandes i örat jämnt o ständigt.

Kan man få bort detta beteende?
Hur?
Vad kommer det i från?
Aldrig träffat ngn häst som är så bunden till sina polare.
(Dock är han väldigt självgående i hagen!?)

//Tessan

Hästar är hästar. En del är pratsammare än andra. Det kan väl ändå inte vara ett så stort problem?

Jag förstår dig, det är skitjobbigt att ha en häst gnäggandes så det ringer i örat. Vissa hästar/många gnäggar ju bara mjukt, men min skrikgnäggar nästan öronbedövade. Jag hatar det! :devil:
Tyvärr tror jag man inte kan göra så mycket åt det..

kan bero på att han känner att han måste ha koll... har ett stort kontrollbehov / ¨alt osäkerhet... skulle träna mycket hantering med pållen så att han blir ännu mer uppmärksam på dej och inte känner att han behöver säga "här kommer jag" utan att du kan ta den uppgiften ist...
om han lyssnar på dej kan du även lättare säga till honom att var tyst..
omdu upplever det som ett problem med gnäggandet tycker jag att du ska ta tag i det;) ja menar jhhan får juh gapa och skrika bäst han vill de andra 23 timmarna på dygnet, just den timmen du håller i honom kan han juh faktiskt vara tyst;)

men sen är det juh som andra skrivit-- viss hästar är pratgladare än andra precis som människor:)

Lycka till

Min var visst väldigt till att gnägga då han var liten (och hingst). Uppfödaren sa att dom hade lärt honom att han inte fick gå omkring och gnägga när man håller på med honom eller rider, dom ryckte i grimskaftet och sa "tyst".
Och han ÄR tyst nu så den funkade. Han gnäggar bara i hagen. Givetvis får han humra och så, men inte skrika. Då säger jag bara "schh, tyst med dig" och så är det inget mer med det.

Jag är glad för det faktisk, tycker det är otroligt tröttsamt med djur som gnäggar/skäller/etc konstant, jag blir helt galen i huvudet. :crazy:

Säger som Centaur, jag har flera hingstar hemma och skulle bli tokig om de skrek och höll på när man arbetar med dem. De vet vad som gäller så de säger inget, men skulle de börja så räcker det för mig att säga ett allvarligt "tyst!" Du kan prova att peta till honom (alt rycka i grimskaftet, vad jag vill komma fram till är att han ska fästa uppmärksamheten på dig och inte på de andra) på bogen varje gång han skriker till och säga "tyst" med bestämd röst. Så fort han visar minsta tendens till att sluta gnägga så beröm MASSOR.

Om hästen skrikgnäggar så att man får ont i öronen (otroligt irriterande) så fort det händer ngt så är det "på hästspråk" att den skriker efter en ledare.
Ledaren ska vara du, och du ska alltså inte acceptera detta beteende.

Håller helt med Neywaz i det hon skriver.

Att hästen gnäggar igenkännande till kompisar i hagen eller om det händer något särskilt i övrigt, eller "brummar" mysigt när den känner igen dej - det är ju såklart en helt annan sak!

Mvh QP

min häst e oxå väldigt pratglad.. men det är ju inte roligt nät man håller på i stallet.. inte så härligt för öronen.. jag brukar hålla för nosen så gnäggningen bryts typ o säger tyst till han.. på min andra häst behöver vi bara säga tyst till nu

Mycket av det ni skriver stämmer in på honom. Har bara haft honom i 3 månader. Men han är väigt osäker o måste ha koll på vart alla är, spec ledaren i hagen.
Det är väl bara att inse att jag inte lycats nå till toppen av ledarskalan ännu.... :(
Får fortsätta jobba på den biten.
Tack för svaren!
//Tessan

hoho haft han i 3 månader?
Då är det inte så konstigt.
Jag har haft min pålla i lite över 3 mån och dessa månader har jag tränat och tränat- ledarskap, relation, kontakt..massa massa som är viktigt i hästens grund.
Ändå skriker hon så de ekar så fort det har med andra hästar att göra.
Detta beror på att hon fortfarande är osäker och att hon inte har fullt förtroende till mig..
Men 3 månader? Hmm ja det kan dröja ett år innan man får en hyfsad trivsam häst.

Jag ska börja träna henne genom att låta någon gå iväg med hästkompisen.. ajaj ja kommer få tinitus och en häst som sätter sig på rumpisen.. men ibland måste man göra det svåra.
Det är mkt roligare med en lugn och trivsam häst;)

Nää det ska gå att vänja av dem med skrikandet fort, jag har haft några inhysta hästar som skrikit och slutat med det efter några dagar ;) Det gäller att vara konsekvens och inte böja sig det minsta nån gång. :)

hästar gnäggar för att dom är osäkra på sin ledare, din häst har väl inte insett att du har hans ledare, han är osäker på dej, han känner sej otrygg, han vill att hans kompisar ska vara med honom för då känner han sej trygg, och så ska det ju inte vara för din häst ska vara trygg med dej. det du kan göra är att göra massa olika övningar så din häst förstår att du bestämmer över honom och att du helt enkelt är hans ledare.
om din häst är ny så kanske han har testat dej och vunnit, så då är det ju han som är ledaren, och så ska det ju inte vara, du får helt enkelt bara visa för honom att det är du som bestämmer, med olika övningar.
Lycka till!

Träna mycket ledarskap. Och ryck till lite i grimskaftet och säj tyst med ett skarpt tonfall.

Jag accepterar inte att min ponny skriker efter sin hästkompis när jag arbetar med honom... Iofs har det bara hänt nån enstaka gång och då har jag sagt till honom. Så numera är han alltid tyst även fast hans kompis står och skriker i hagen.

*Knapplån*

Då detta är en TRE ÅR GAMMAL tråd, hoppas jag att Ekkatt har fått ordning på sin hästs gnäggningar, eller själv vant sig och insett att en del människor är pratsammare av naturen och en del hästar är pratsammare av naturen.

Mvh

IngelaH
moderator

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.