Få TVÅ elräkningar?

Fibusen

Trådstartare
På vårat elbolag så har dom börjat dela upp elräkningen,först får vi en räkning på själva elen,sen får vi en på elnätsavgiften? Elbolaget säger att det ska inte vara nån skillnad prismässigt,men det är det... Tex betalade vi ca 6-700:-/månad för elen på sommaren,nu får vi först en räkning på ca 850:-,PLUS att elnätsavgiften kommer på nästan 400:-,så 1250:- betalar vi nu i månaden,det DUBBLA mot förra sommaren. Vi använder verkligen inte mer el än då,alla lampor släkta,använder spis 1 gång/dag,kyl och frys,och slår på tv:n runt 21 tiden,fram tills 01-02 nu under semestern,sen lägger vi oss. Tvättar kanske 1 maskin i veckan. Hur sjutton har elen kunnat öka med 50%?

Har den blivit så mycket dyrare? Någon mer som får separata fakturor,och kan förklara varför dom gör så?

Sv: Få TVÅ elräkningar?

Men har du inte koll på förbrukningen? Slutsumman på fakturan säger ju m e m ingenting. Det handlar ju om kWh, inte kr.

Blev ungefär samma här när de de gjorde så. Sen blev ju elen dyrare så glad att man inte bor i hus med elvärme utan liten lägenhet där värme ingår

Senast ändrad:

Jag har två elräkningar,en från själva fasta elbolaget,samt en för förbrukningen(självvalt).

Den fasta avgiften från bolag 1 är alltid mellan 96-102 kr per månad och den rörliga delen ligger därefter på ca 400-600 kr varannan månad(varmvatten och värme ingår i hyran,så det är enbart det vi förbrukar).

Jag tycker det låter som du betalar för mycket,men det beror förstås på om du bor i lägenhet(och vad som ingår i hyran i sådana fall) eller i eget hus.

Jag har inte så mycket koll på vad vi exakt förbrukar i kwh på de olika månaderna,men på vintern är ju alltid mer lampor tända pga mörkret,tvn är på oftare och längre, och dessutom är jag en person som gärna gör storkok och lagar mat vid sämre väder.

Tänk efter ordentligt vad ni förbrukar. Har ni akvarie med pump/uppvärmning,trimmar djur,köpt ny/stor tv, tänder "myslampor",sätter på ugnen för att värma mat/göra ugnsrätter? Hårfön,platttång,locktång,lyssnar på radio,har på datorer,sterio mm utan att ni tänker på det? Allt tar ju elförbrukning och många gånger ser vi det som självklart utan att tänka på att det faktiskt kostar pengar varje minut,varje timme...

Vi bor i eget hus,det enda vi använder är spis,ugn,varmvattenberedare,tv nån timme per dag,sen bärbar dator som laddas i bland,kyl och frys,tvättmaskin en gång i veckan,lampa inne i badrummet,sen kan jag ha tänt en sänbordslampa och läsa en halvtimme innan jag somnar. Hårfön,platt/locktång används knappt alls.

Våra räkningar vi betalade nu:

Elnät: 296:-

Elhandel: 719:-

(Månadsavgift 25:-
El 686 kWh á 65,75 öre/kWh,451,05:-
Energiskatt 686 kWh 242,68:-)

Så 1015:- den här månaden vart det, förra låg det på nästan 1300:-,sånna räkningar brukade vi få i september/oktober förra året när man började använda mer lampor och sånt. Denna räkningen har vi knappt ens varit hemma på heller,då vi jobbade mycket extra.

Grejen är ju det att det är ju inte dyrt dyrt,MEN när man låg på runt 600:- förra året så undrar man ju,vart mycket dyrare samma månad som det kom separata räkningar,trots att dom sa att det skulle vara samma sak,det är det som får mig att bli lite less. Dom började med detta i Februari,och elnätsavgiften går ju på hur hög elräkningen är,så i vintras var elräkningen på 3500:- ca och elnätsavgiften på 900:-.

Plus att vi renoverade förra året och hade klingor,sågar,spikpistoler m.m igång så gott som dagligen.

Det är inte så då att ni förra året hade ett annat avtal som har gått ut nu och som har påverkat priset? Har du jämfört kWh med föregående års fakturor?

Nej,det är samma,ska leta reda på en gammal räkning och se vad det står.

Dom började med detta i Februari,och elnätsavgiften går ju på hur hög elräkningen är,

Nej den går inte efter elkostnaden utan efter elförbrukningen.

Om ni tycker elkostnaden är för hög så kan ni väl byta elleverantör.
En varmvattenberedare drar rätt mkt el...kanske blivit något fel på den?

Nej den går inte efter elkostnaden utan efter elförbrukningen.

Om ni tycker elkostnaden är för hög så kan ni väl byta elleverantör.
En varmvattenberedare drar rätt mkt el...kanske blivit något fel på den?

Det är väl bara att ni kollar ställningen på elmätaren och jämför med fakturan.
Nätavgiften är bunden till ett visst bolag, vad beträffar förbrukningen står det er fritt att välja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka