Få till fotgåendet och sättande

_Runaway_

Trådstartare
Tävlade min första lydnadsetta för en vecka sen och är på det stora hela nöjd :) Men för att vi ska lyckas med målet, ett förstapris i sommar, så måste fotgåendet slipas rejält! Han släpar efter så han har nosspetsen i höjd med mina ben som bäst nästan, med få sekunders undantag då han är längre fram. Han svävar även ut åt sidorna.
Han är riktigt duktig på moment såsom ställande och läggande under gång, inkallning och hopp över hinder. Men han sätter sig ständigt snett bredvid mig! Några har en teori om att tidigare ägaren gav godis ur högerhanden och på så sätt lärde han sig att vara sned. Om jag knycker till i kroppen så rättar han sig men han rättar sig absolut inte om jag väntar ut honom. Han verkar ha hårt inpräntat att sätta sig snett och vänta på belöning.
Spontana tips? Vad ska jag tänka på under träning, speciella övningar? :)

Sv: Få till fotgåendet och sättande

Har inte alls kommit så långt att jag tränar för lydnadstävling, men min hund sätter sig också gärna snett bredvid mig. Jag brukar ibland sätta en hand på ryggen eller lite mot hans vänstra sida och då sätter han sig mer rakt bredvid mig. Har jag en godis i handen brukar jag hålla den rakt framför honom och kanske ta ett steg åt sidan (mot honom) för att liksom "vrida till honom".

Ett tips är att googla på youtube efter "klossträning", ett suveränt sätt att få till rakhet i hunden och supersnygga ingångar med bra bakdelskontroll :laugh:.

tack för tipset, det ska jag kolla imorgon när jag inte sitter vid jobbdatorn :)

Var sitter han vid utgångspunkten? Släpper han din blick vid starten och börjar släpa? Jag tror att du ska backa i inlärningen och inte börja gå förrän han håller kvar blicken och belöna kontakten.
Jag tog hjälp av köksskåpen och stallgången när jag tränade in sättanden. Det går inte att sätta sig snett om det står en vägg i vägen.

Men då har du ingång "bakom ryggen?" Svårare med vägg om man har andra sortens ingång.

Ett tips är att googla på youtube efter "klossträning", ett suveränt sätt att få till rakhet i hunden och supersnygga ingångar med bra bakdelskontroll :laugh:.

Jag håller med, klossträning ger spikraka ingångar.

Jag tävlar inte lydnad med har lärt min hund kloss, som sysselsättning, imponerar på de flesta som tävlar.

Håller med om klossträningen!! Suveränt hjälpmedel! Jag skulle dock inte klarat av att lära in kloss utan klicker (går såklart men jag hade tyckt det vore dösvårt) så om din hund inte är inklickad så börja där kanske?

Sen en fundering, han kanske är inlärd med väldigt mkt tråkiga långa raksträckor? Vad händer om du börjar springa? Jag skulle köra mycket med vändningar stegförflyttningar och tempoväxlingar. Klicka och kasta godis eller boll framå såfort du är nöjd med ett eller ett par steg.

Helt enkelt så är det ju så att en hund som har skitkul vill gärna göra så mkt och fort som möjligt, det är ju sällan så att man gör ngt man verkligen vill lite sakta och halvdant...

Lycka till!

Ja han blir lätt uttråkad om man bara marscherar omkring planlöst med för långa raksträckor och för få vändningar. Jag får hela tiden tänka på att hålla mitt eget tempo uppe och göra något. Jag får kanske köra mer med rolig belöning, inte bara godis. Utan som du säger, kasta iväg en tennisboll helt plötsligt när han gör något bra :)

Kollade en del klipp på youtube angående klossträning. Han är inklickad, men vi har inte kört så mycket av det av någon obefintlig anledning. Hur får jag till klossträningen? Är det att först uppmuntra allt intresse för klossen, och såsmåningom få hunden att stå med frambenen på och snurra med bakdelen? Det blir en utmaning! Han är inte så jättemycket för det här med att bjuda beteenden, han lessnar som sagt fort :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka