Få ner hästen på tygeln!

E

elinxelin

Hejsan!
Har någon här några tips på hur man får ner hästen på tygeln.? :o

Sv: Få ner hästen på tygeln!

Det gör man inte. Man rider hästen fram i handen, man sitter inte och joxar i bettet för att få en eftergift! Jag är heldålig på att förklara så jag lämnar resten till nån annan. Eller så får du pm'a mig och tjata lite lätt:)

Ja det vet jag, men på nått sätt kan man väll lura hästen så den har lättare att gå ner på tygeln eller?
haha ja allt ska jag tjata lite på dig :rofl:

Det uttrycket borde avskaffas. (tycker jag)
En häst på tygeln är en häst som bjuder framåt med eftergift i nacken och med en mjuk, lätt och jämn förbindelse med ryttarens hans.

Kanske inte avskaffas, uttrycket i sig är ganska träffande. Enligt mig är en häst på tygeln när den tar stöd på bettet på ett bra sätt och rör sig avslappnat och allt det där. Varken under eller över tygeln, dvs på;) Vilket är ganska precis vad du skrev. Det som borde avskaffas är alla ridlärare m.fl. som lär ut fel;)

Varför skulle man vilja lura hästen?!:confused: Själva tanken bakom ridning är ju att häst och ryttare ska samarbeta och att båda två ska tycka ridning är lika roligt! Vad är annars meningen?

Eftersom hästen har bakdelen under sig när den går på tygeln så kan man inte "lura" hästen att gå på tygeln. Oftast brukar det vara hästen som lurar ryttaren genom att böja på nacken (men inte sätta under sig baken) så att ryttaren tror att den går på tygeln! Det finns ingen enkel väg, det är bara att träna. Har du ingen instruktör eller annan duktig person i närheten som kan hjälpa dig?

vill du få hästen att gå i form eller att gå på tygeln?
Om du vill att den ska gå på tygeln får du väl joxa med bettet och trycka på :(
om du vill få hästen att gå i form får du skaffa en tränare:idea:

Jag gissar att du svarade trådskaparen och inte mig.

Tillägg: Hästen lurar inte ryttaren, hästen gör precis vad ryttaren bad den att göra. Dvs ta ner näsan. Sen att ryttaren inte alltid vet vad det innebär eller hur man ska åtgärda det är ju en annan historia

Senast ändrad:

"Eftersom hästen har bakdelen under sig när den går på tygeln så kan man inte "lura" hästen att gå på tygeln."

Själva uttrycket "på tygeln" behöver inte betyda att hästen har bakdelen under sig (just bakdelen under sig, då tänker jag snarare på en mycket samlad häst i t ex en väldigt samlad piaff) däremot behöver den vinkla bäckenet ngt för att komma till en liten samlingsgrad.

Till trådstartaren:
Det absolut viktigaste om man vill få en bra "form" på hästen är att den söker sig FRAMÅT/nedåt, gör den det i ett avslappnat läge utan att tappa balansen så höjs ryggen iom att den sträcks ut när hästen blir lång, och bakdelen kommer automatiskt vinklas i liiten grad.

Hur man lyckas med det? I det läget tycker jag att krama och lirka lite i tyglarna är helt ok, men använd då inte bägge tyglar utan t ex innertygeln om du rider på en volt, och lär dig hitta känslan för när du ska ge eftergift så kommer hästen börja slappna av i nacken och söka sig framåt.
Man kan gärna överdriva, men var noga med att hästen inte känner sig låst eller tappar förtroendet för bettet, se också till att hästen tänker framåt på så vis att den inte står emot.
Personligen tycker jag avslappningen är viktigare än framåtdrivningen, särskilt till en början så hästen inte spänner sig eller tappar balansen.

När man väl kommit till framåt/nedåtläget och hästen vågar söka sig fram till din hand ordentligt, då kan man börja jobba upp formen lite successivt genom att göra övergångar, halvhalter m.m. mestadels med hjälp av sitsen.

Tillägg: min åsikt är att hästen alltid ska vara "lång" även när den höjer sin form och blir mer samlad. Så tänk ALDRIG att du ska korta ihop hästen, överdriv hellre framåt/nedåtkänslan så kommer hästen höja sin form när den har balansen till det. Balansen kommer i samband med att den lär sig använda rätt muskler.

Senast ändrad:

Totola skrev:
"Eftersom hästen har bakdelen under sig när den går på tygeln så kan man inte "lura" hästen att gå på tygeln."

Själva uttrycket "på tygeln" behöver inte betyda att hästen har bakdelen under sig (just bakdelen under sig, då tänker jag snarare på en mycket samlad häst i t ex en väldigt samlad piaff) däremot behöver den vinkla bäckenet ngt för att komma till en liten samlingsgrad.

Var detta till mig :confused:

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt avspänd, accepterar ryttarens hjälper och har aktiverat muskelringen. Hästen kan vara på tygeln i vilken form som helst.

Det första du måste göra är alltså att få hästen LYDIG. Börja i skritt. Se till att du på ytterst små hjälper kan stanna, sätta igång och svänga. Strunta i var hästen har huvudet, inverka bara när du vill något. När hästen väl accepterar dina hjälper och lyder så kommer du märka skillnad på hästen och att du kan ha en lätt kontakt med hästens mun och den kröker lite på nacken.

Alla ryttare och hästar kan göra det, men det tar olika lång tid. Tålamod, noggrannhet och konsekvens.

Hejsan!
Tack för alla svar tror jag fått lite mer vett i huvudet nu :rofl:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka