Sv: Få ner hästen på tygeln!
"Eftersom hästen har bakdelen under sig när den går på tygeln så kan man inte "lura" hästen att gå på tygeln."
Själva uttrycket "på tygeln" behöver inte betyda att hästen har bakdelen under sig (just bakdelen under sig, då tänker jag snarare på en mycket samlad häst i t ex en väldigt samlad piaff) däremot behöver den vinkla bäckenet ngt för att komma till en liten samlingsgrad.
Till trådstartaren:
Det absolut viktigaste om man vill få en bra "form" på hästen är att den söker sig FRAMÅT/nedåt, gör den det i ett avslappnat läge utan att tappa balansen så höjs ryggen iom att den sträcks ut när hästen blir lång, och bakdelen kommer automatiskt vinklas i liiten grad.
Hur man lyckas med det? I det läget tycker jag att krama och lirka lite i tyglarna är helt ok, men använd då inte bägge tyglar utan t ex innertygeln om du rider på en volt, och lär dig hitta känslan för när du ska ge eftergift så kommer hästen börja slappna av i nacken och söka sig framåt.
Man kan gärna överdriva, men var noga med att hästen inte känner sig låst eller tappar förtroendet för bettet, se också till att hästen tänker framåt på så vis att den inte står emot.
Personligen tycker jag avslappningen är viktigare än framåtdrivningen, särskilt till en början så hästen inte spänner sig eller tappar balansen.
När man väl kommit till framåt/nedåtläget och hästen vågar söka sig fram till din hand ordentligt, då kan man börja jobba upp formen lite successivt genom att göra övergångar, halvhalter m.m. mestadels med hjälp av sitsen.
Tillägg: min åsikt är att hästen alltid ska vara "lång" även när den höjer sin form och blir mer samlad. Så tänk ALDRIG att du ska korta ihop hästen, överdriv hellre framåt/nedåtkänslan så kommer hästen höja sin form när den har balansen till det. Balansen kommer i samband med att den lär sig använda rätt muskler.