få ner hälarna

L

loveooka

sitter ni på några bra övningar som hjälper att få ner hälarna? är mitt problemområde. det känns som att jag trycker ner dem, men det gör jag tydligen inte xD kan ridskor vara hämmande?

Sv: få ner hälarna

Prova att tänka upp med tårna istället för ner med hälarna ;)
Det är det enda tips jag kan :)

Emmaalove

Kan vara så att du tar för mkt stöd i stigbyglarna.Märkt att det kan hjälpa om man rider utan stigbyglar så att man inte håller balansen med hjälp av dem.

Om du låter bli att tänka på hälarna och slappnar av i benen och istället hittar balansen i sätet så kommer ditt problem lösa sig av sig självt.
Man ska inte trampa ner hälarna, foten ska vara nästan lodrät.
Varför man säger att man ska trampa ner hälen är för att nybörjare ofta står på tå i stigbyglarna annars.

jag har en bra balans och trivs jättebra med att rida utan stigbyglar, tycker det är så skönt att få släppa benen.

Jag har oxå jättesvårt med mina hälar och att hålla fötterna i stigbyglarna ;) Men när jag bytte ridskor vart det mkt bättre :) De nya skorna har mjuk gummisula, medans de gamla hade en stenhård plastig sula :S Sen rider jag helst med stigbygelplattor oxå ^^ Tkr oxå att det är skönare att rida utan stigbyglar :P

Alltså... jag måste erkänna att jag är dödålig på att få ner både rumpa och häl... jag har en tendens till att studsa som en "guttaperk" de dagar när allt går fel.... :cry::crazy:

Det måste jag erkänna är ett av mina största problem :o Tappar dom lätt i galoppen också eller så åker fötterna in jättelångt :cool: Så jag skulle också behöva tips, det bästa för mig vore nog egentligen att rida för en tränare som kan hålla koll på en då det säkert sitter fel på fler ställen som bidrar till just detta..

Precis som det första rådet du fick här: Tänk Upp med tån. En jätte duktig sjukgymnast som jobbar heltid med ridning gav mig det rådet.

Har inte hört att de ska vara någon skillnad på stövlar och ridskor. :) Om du känner att du är kort i senan, pröva ställa dej med tårna på kanten av en trapp och så känner du hur långt du får ner dem, om det är lika mkt som när du rider så ställer du dig där några gånger så töjer du ut och det blir oftast lättare att trampa ner sen när du rider. Och som nån annan sa tänk upp med tån ist för ner med häl

Har tidigare varit sån som drar upp hälarna. Inte föränn ridläraren vred om hela benet blev det bra. Börja redan uppe vid höften och dra ut insidan av låret bakåt. Därefter kommer ett bra skänkelläge oxo.

Ja, det har jag också fått beskrivet för mig, så det är det jag nu försöker mig på att tänka på och testa... dock har jag ordnat tid hos en instruktör för att få tydligare förhållningssätt och bättre sits överlag..så då hoppas jag hon även kommer korrigera mig i just detta...så det blir rätt... är lite svårt att veta själv om man gör rätt eller fel... :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 995
Senast: Pegasus63
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar