Få mer power i galoppen?

Sipuli

Trådstartare
Har ni kloka människor några tips på hur man får det? :D
Som det är nu så är ponnyns galopp något markbunden, och det vill vi ha ändring på!
Kan sätta in en film för att illustrera det :D

Sv: Få mer power i galoppen?

Sipuli skrev:
Som det är nu så är ponnyns galopp något markbunden, och det vill vi ha ändring på!

Tyvärr är galoppen den gångart som är svårast att utveckla och många ponnyer som inte har halvblod eller fullblod i sig har inte så mycket galopp. Också därför man korsar in tex fb i ponnyer som ska hoppa bra.

Men om hästen är ung och har lite svårt med balansen under ryttare eller om den är stel av någon anledning kan ju mer styrka smidighet o balans ge bättre galopp också.

Jag kan bara rekommendera att inte träna genom full fart framåt-galopp, men genom att rida mkt ute i galopp, i balans, och med bakdelen med. Galoppera i mindre branta backar, se till att hästen tar i bakifrån och inte bara far iväg framåt. Klättra i skritt i branta backar.

Rid inte för kort galopp på ridbanan, utan tryck hästen framåt med sätet, men se till att den inte faller fram på bogarna utan arbetar bakifrån.

Lite virrig i huvudet just nu pga sjuk, så det räcker just nu. Vet inte om det gick att förstå?

Det ser inte ut som om den bjuder riktigt, utan att du får jaga den om du ska öka.
Ha ett bättre tempo till vardags, som utgångstempo.
Sen minskar du galoppen med snabba förhållningar o bli inte kvar i handen. Sen ökar du igen o gör små kramar på ytter, så att han inte trillar framåt.
Han ska svara blixtsnabbt o så småningom( om du är lätt i handen) så kommer han att svara för mkt mindre hjälper.

Nu när jag sett filmen så har den galopp. :) Då är det bara att träna på att släppa fram som jag skrev, och att se till att du inte tappar baken. Träna att öka o minska och känn att den länger sprången, inte ökar takten. Kan du göra ute i kanten på en åker eller liknande.

din ponny ser inte ut att vara framme i handen(går gärna bakom lod), prata, gärna diskutera, med din tränare och be denna hjälpa dig med att få hästen framför dig. Om du tycker att din tränare inte kan hjälp dig så kanske testa en annan, de flesta tränare är bra på ett par saker och man kan behöva byta eller växla då och då för att utvecklas.

Problemet är att det inte finns alls många tränare här, så "måste" lyssna på min nuvarande...

flashlight och axel: Tack för tipsen!!
Har som bara det problemet att om jag får henne att galoppera ordentligt så blir hon lite okoncentrerad, och kastar med huvudet.
Fast det beror ju förmodligen på att hon inte är tillräckligt stark i galoppen...

Rid mycket markarbete och driv mycket med sittbenen. Klättra är jättebra som någon skrev. Galoppbommar är också bra övningar. Sen kan jag tipsa om att kolla sadeln. Har en kompis som red med för smal sadel, och när hon bytte till en vidare, förbättrades ponnyns galpopp något otroligt. Och det var inte mycket som var fel, men det lilla gjorde att ponnyn inte kunde ta ut steget ordentligt.

Är det samma ponny på båda filmerna?

Hästen kan inte jobba genom ryggen för sadeln tillåter den inte att göra det.
på andra filmen syns det väldigt tydligt att den höjer halsen för att sadeln klämmer

Du kommer till att börja med få en helt annnan galopp med en annan sadel.
Om sadeln passar riktigt behöver ryttaren göra väldigt lite, hästen rundar sig i princip själv upp mot ryttaren om den har balans och vet någorlunda hur.

Om sadeln klämmer hsäte på ryggen så vill den inte riktigt och då måste man som du bända ner den :angel:

Det är inte du - det är inte hästen - utan sadeln som är det stora problemet

Senast ändrad:

jag her samma tränar problem, här finns ingen tränare jag passar med, åker därför drygt 70 mil för att träna:crazy::o

Sipuli skrev:
Bättre galopp kommer med styrka..träna övergångar ökningar och samling...rid på olika underlag och i bvackar osv:)

Kan säga att jag tränade galoppfattningar från skritt ständigt i två veckor, red knappt i paddocken, red bara ut hela tiden eftersom han blir väldigt het ute, då fick han lägga sin energi på att fatta galopp "uppåt" och samla sig mer. Kan säga att man märkte resultat jättefort, t.o.m. min tränare undrade vad jag gjort med hans galopp :D Den hade blivit mycket lugnare och samlad. Det har helt enkelt med styrkan i bakbenen att göra, tidigare var han väldigt markbunden och galopperade fort, bara för att han försökte springa ifrån arbetet.

Det finns ju bara en film? :D

Fast jag har faktiskt en känsla av att du har rätt :o
Hon har breddat sig, så får väl ta och köpa en ny sadel...
Suck, det är ju inte som om man har pengar i överflöd,
men tänkte köpa en dressyrsadel ändå, så nu har jag en anledning till att göra det :D

Tipset om du ska köpa ny sadel, är att köpa en som du kan ändra senare. Eftersom hon troligtvis gått med för smal sadel ett tag, kommer hon snabbt ändra sig när hon får en sadel på ryggen som inte hindrar att sätta muskler. Vi fick vidga vår sadel två storlekar efter 4 månader när vi bytte sadel.

Det fanns en till med ditt namn på youtube.

När du köper sadel - lyssna mer på hästen - än försäljaren är mitt tips

En bra sadel ger en bra grudngalopp - hittar du rätt så kommer du känna skillnaden. Ge dig inte förrän det känns hundra!!!

För power i samlad galopp kan små förhållningar och mycket drivning med hela sättet bakifrån-frammåt funka jättebra!:)
annars borde mycket varierande träning hjälpa!

Det är visst inte bara min polle som har problem med galoppen Sipuli :angel:

:crazy: Hur gammal är du...?
Varför leta upp gamla trådar skrivna av mig, bara för att jävlas? :D
Tja, vi har aldrig haft problem med glpn, den har bara varit lite powerless. :D
Men efter att ha bytt sadeln så har den förbättras avsevärt.

Haha, skulle bara retas lite tillbaka, eftersom en annan är bra på att kommentera!
Haha.
God Jul :p

Dessutom gick jag in på inlägget bara för det handla om galopp. Du har ju svarat på flera av mina trådar, hur gammal är du ?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka