Få manen att ligga på en sida?

Sv: Få manen att ligga på en sida?

Man behöver inte fläta manen, det räcker att tofsa den på rätt sida, så slipper man krusigheten.

Gör ofta det på shettisarna när man skall på utställning. Blöt manen, kamma den åt rätt håll och sätt i tofsar, ganska nära mankammen. Tofsarna tas ur på utställningsplatsen och med lite spray eller pälsglans brukar det ligga rätt över själva visningen iallafall.

Funkar inte på min kan jag säga...han har värsta sortens islandshästman fast han är ett vanligt halvblod! Ska prova med barnolja får vi se...o flätor, tofsar åker ur på ett kick.

Funkar inte på min kan jag säga...han har värsta sortens islandshästman fast han är ett vanligt halvblod! Ska prova med barnolja får vi se...o flätor, tofsar åker ur på ett kick.

Inte på min heller! efter en vecka med flätor ligger den på samma sida i max tre dagar- sen delar den sig igen...
Men jag ska testa barnolja!

KL
som tur är har man fjord, där behöver man inte krångla till det med "vilken sida ska manen ligga på, vilken sida ska jag visa för domaren" :D

kl

Hur skulle ni göra med en sån här man? :crazy:
DSC02726.jpg

nästan sådär har min ena, fast lite mer jämnt upp på höger sida. Jag har försökt många gånger att få manen på en sida på honom, men förgäves :grin:
Men jag har börjat gilla den som den är så nu försöker jag inte längre!

Däremot shettisen, hon har mittbena hon med, och henne ska vi ställa ut. Tipset om barnolja som någon skrev ska jag försöka med :D hoppas det funkar! Hon har riklig man, lång och tjock!!

Som så många andra har sagt, fläta manen. Det har funkat ypperligt på min cob-tjej. Vi öronen och en tuss mitt i manen tenderar att lägga sig på andra sidan och flätorna hjälper absolut! Bara låta dem sitta och så löser det sig själv :)

Jag skulle först och främst låta den växa ut och sedan fläta den :)

För tillfället så är dett väl flätor som är enklast..

Men annars så kommer det ofta med musklerna. Min egen hade rufsig man åt alla håll och kanter förr, med ordentlig överlinje ligger den nu fint åt ena sidan.

Jag tror inte heller att det har så mycket med muskler att göra men är lika skeptisk till att det skulle bero på virvlar då jag haft flera hästar som hips vips byter sida.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 005
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 651
Senast: Frost116
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 296
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka