Få liv i hästen!!?

_Runaway_

Trådstartare
Bor en liten islänning i stallet nu tillsammans med min pålle. Och han är så trög! Har varit turridningshäst och nuvarande ägaren är lite försiktig och vill inte ställa för höga krav på honom. Han står i hagen och ser ut att digga livet, men han ser mer död ut än levande. Det är som att man måste komma inhoppande i stallet på morgonen och tjoa "Halloj hästen! WAKE UP! Dags att vakna ur koman!" På väg in till hagen får man typ släpa in honom. TIPS på vad som kan få honom att få lite livslust? ALLT mottages tacksamt till denna lilla häst! Han verkar tycka allt är tråkigt. Tråkigt att gå ut i hagen, tråkigt att vara där, tråkigt att gå in, tråkigt att röra på sig i mer än skritt.. Vad ska man göra för att få honom lite piggare och gladare? Jag vet, konstig tråd, men hästen ser så TRÅKIIIG ut!

Sv: Få liv i hästen!!?

Kanske några hästlekar? Typ Gymnkana? (hur det nu stavas :p )
Han kanske tycker det är roligare att komma ut om det är fler hästar med?

sån var min också när jag han kom hem till mig.. det fanns inte så mkt. jag kunde göra åt saken, men idag är han pigg och livlig, älskar livet..

Jag tror att den hästen "bara" behöver upptäcka att livet faktiskt är lite roligt ibland. Kolla om det finns någon hästkompis den kan gå med i hagen, varierande motion osv. kanske bara ruska om i rutinerna lite.. :)

Jag köpte min Islandsvalack från en turridning när jag var 12.

Grr. Han var inte precis en lycklig liten häst när han kom till mig. Inspöad (!) i transporten (och det inte av mig såklart..) lämnade han sitt urtrista och ogivande liv...

När han kom hem till mig var han ruggig, hade ful kropp och tyckte att det vore roligare att dö ungefär. När jag skulle ut och rida första gången upptäckte jag att han absolut inte ville ut och bli riden och att han knappt hade några gångarter förutom en stel grisepass och en spänd skritt, också den struttiga skengallopen när han inte stod ut att vara ute och bli riden längre.

Jag förstår honom. Han hade haft det bra på ett sätt - alla hästkompisar, men dåligt på många sätt också.

Han fick en avslappnande sommar på grönbete tillsammans med en annan isis och inga krav ställdes på honom. Vi var bara ute och gick ibland för att lära känna varandra. Han fick fin kropp och jätteblank päls och rörde sig mjukare och smidigare.

Sedan så började vi i princip från början igen i ridningen. Tillslut for vi ut på långa ridturer i bara grimma och grimskaft.

Jag vet inte om den isisen som står i ditt stall är lika illa däran som min var men jag tror i alla fall inte att han mår så bra om han är så slö som du skriver...

Han skulle nog må bättre om han fick en sommar på grönbete med kompisarna och sedan börja träna och arbeta lite :)

OBS! Allt detta förutsätter ju såklart att pojken inte är skadad eller sjuk!

Han står i hagen och ser ut att digga livet, men han ser mer död ut än levande.
Hur kan man se ut att digga livet om man ser död ut? :D

Har hästen ont någonstans och får den lagom mycket mat? Om den inte verkar uppskatta någonting är det väl troligen något som är fel. Att lossa spända muskler kan göra susen för framåtbjudningen och lusten att röra på sig, så om hästen är frisk och allt är oK i övrigt kan ett besök av en hästmassör uppskattas av den lilla hästen. Lite B-vitamin brukar ju annars göra susen såhär års.
mvh
Lejonelle

Tycker också att ett besök hos en massör och/eller kiropraktiker vore en bra grej.
Min häst hade låsningar överallt när han kom till mig och blev halt av eländet också. Det blev bra efter att kiropraktikern fick bryta till, akupunktera, stretcha och visa mig hur man skulle massera och strecha och träna upp musklerna igen.

Bra foder i rätt mängd och lite vitaminer tycker jag också lät som en bra idé!

Det ska nog gå perfect att få liv i honom igen :)

jag antar att han är fullt frisk och får tillräckligt med mat så
mitt tips är att hitta på bus.
Många hästar tycker ju de är kul att löshoppa?
eller bara släppa i ett ridhus och busa lös där? om du har nått snällt bus frö att släppa ihop honom med.
ta med drag hjälp om ni ska rida, och ta bara en härlig galopp
han måste ju inse att de kan vara kul att röra på sig.

ja prova på en massa, de finns ju inget att förlora :)

Lejonelle skrev:
Har hästen ont någonstans och får den lagom mycket mat? Om den inte verkar uppskatta någonting är det väl troligen något som är fel. Att lossa spända muskler kan göra susen för framåtbjudningen och lusten att röra på sig, så om hästen är frisk och allt är oK i övrigt kan ett besök av en hästmassör uppskattas av den lilla hästen. Lite B-vitamin brukar ju annars göra susen såhär års.
mvh
Lejonelle

Bra förslag. Väninnans dotters gamla islänning var ungefär som beskriven häst tills en alternativare dök upp och drog lite i honom, masserade rejält och gick igenom hela hästen...första ridturen och flickan kom in och frågade om han var trollkarl och sen dess är hästen en "ny" häst...trots sin ålder.
:cool:

Jag tycker också att en massör eller equiterapeut är en jättebra idé. Förutsatt att hästen är frisk o kollad av veterinär o tandläkare o hovslagare med mera...

Lycka till o hoppas allt går bra!!

Jag har samma problem med min medryttarhäst, han är dock lite mer på alerten och spetsar öronen osv...Men rida ensam är det tråkigaste han vet, i sällskap med andra hästar tar han i så han spricker (lite för gammal för att ta vansinnesrundor..;) )

Han har blivit lite gladare nu på våren, men han kommer alltid att vara den kloke gamle farbrorn som inte låter sig skrämmas av något... Så det är helt enkelt åldern i hans fall. Är hästen i ditt stall gammal?

Hej min har också varit lite "trög" men det tar tid. Och det får ta tid. Vi leker, går ut o går. Ibland rider vi utan bett, ibland utan sadel och jag försöker överraksa honom och inte göra samma. Nu har han vaknat upp, busar, sparkar bakut! Men om jag ska longera ser han ut som en åsna...och vill inte gå runt runt..usch. Tömkörningen går då bättre...

:d

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka