Få kolikhäst att dricka

Pancakes

Trådstartare
Vi har haft häst med kolik sen i fredags eftermiddag. Veterinären har varit ute två gånger och konsulterats via telefon idag.

Just nu är största problemet att han inte dricker, har inte gjort sen fredag eftermiddag. Vi har provat ljummet vanligt vatten, vatten med betfor, vatten med äppleklyftor, vatten med äpplejuice, vatten med salt. Har försökt med spruta i munnen men det accepterar han inte. Har försökt att blöts honom på mulen och få honom sugen men inget har hittills fungerar. Varken vi eller veterinären har någon mer idé nu, men någon annan kanske har?

Sv: Få kolikhäst att dricka

Har ni provat med ganska starkt äpple eller päronvatten? 2dl koncentrat till 2 liter vatten brukar även den mest hopplösa häst dricka för då smakar det verkligen gott. Köp gärna lättdryck för att minimera sockret om hästen är känslig.

Hej,

Jag sitter också med en kolikhäst. Hon får sitt hö i vattenhinken, det ger i alla fall lite vätska. Jag lägger dit en tuss i halvtimman. Om din äter?

Annat som går att testa är väl att smärtlindra (om han inte vill dricka för att han har ont) och att försöka få magen att fungera bättre (slanga paraffinolja). Men det har ni kanske testat? Min drack vatten med uppslammat linfrö, men funkar inte betfor går kanske inte det heller. Havre i vattnet kanske? Väldigt lite, förstås.

Hoppas det fixar sig

Vi har haft häst med kolik sen i fredags eftermiddag. Veterinären har varit ute två gånger och konsulterats via telefon idag.

Just nu är största problemet att han inte dricker, har inte gjort sen fredag eftermiddag. Vi har provat ljummet vanligt vatten, vatten med betfor, vatten med äppleklyftor, vatten med äpplejuice, vatten med salt. Har försökt med spruta i munnen men det accepterar han inte. Har försökt att blöts honom på mulen och få honom sugen men inget har hittills fungerar. Varken vi eller veterinären har någon mer idé nu, men någon annan kanske har?

Har ni provat slobber mash? Det fungerade jättebra på vår ponny när han hade förstoppningskolik tidigare, just för att få dem att dricka.

Har hästen haft kolik sedan i fredags utan att dricka något sedan dess så hoppas jag att den fått dropp, är det förstoppningskolik så borde den också bivit slangad med paraffinolja, dvs om det inte släppt något av sig självt sedan dess.
Min erfarenhet är att kolik tar ganska hårt på en del hästar, så det är svårt att få dem både att dricka och äta ett tag efter. En blandning av betfor, linfrökaka och lucern med mycket vatten som får stå minst 2 timmar innan det ges till hästen tycker jag har fungerat på en häst jag hade som fick kolik. Då fick den i sig mycket vatten med fodret, och hästen slapp få mer kolik eftersom innehållet håller magen i bra trim, men somsagt koliken får släppa först, och direkt efter en kolik ska man inte ge hästen för mycket foder.

Svarar alla:

Hästen har fått dropp så den är inte uttorkad. Han har inte fått paraffinolja då han ena gången inte svalde slangen och andra gången veterinären var ute tyckte han det kändes som att tarmarna inte låg helt hundra och ville därför inte slanga i honom något.

Melassvatten och slobbermash kan vara värt att prova.

Han äter sitt vanliga kraftfoder om man ger det i handen, om man blöter det däremot vill han inte ha det. Samma för betfor, om man kramar ur och ger i handen kan han äta lite men inte om det är vattnigt och ligger i krubban. Han får dessutom inte äta mer kraft än sina vanliga fyra deciliter uppdelat på minst tre gånger och inget hö än.

I övrigt har hästen varit pigg idag trots att han bara fått smärtstillande via dropp och har sedan igår kissat med jämna mellanrum men har bara gödslat en gång i förmiddags, har dock tarmljud.

Men om hästen står på dropp så är det väl inte konstigt att den inte dricker?

Får den nåt annat grovfoder att äta än hö då? Den måste ju äta för att kunna bajsa :)

Veterinärens order, förstoppningen får inte bli värre då han i lördags tyckte att tarmarna ändrat position från fredagen.

Han har fått 10 liter dropp fredag, 8 liter lördag och ca 3 liter igår.

Hm.. Hänger inte med riktigt.

Vad vill ni ska hända förutom att hästen ska börja dricka? Kan veterinären känna när tarmarna hamnat rätt igen? Och kan tarmarna göra det när de inte har nåt att arbeta med? Hur vet ni när förstoppningen släpper?

Funderar detsamma, Hur vet ni när förstoppningen försvinner?

Hästen måste ju få grovfoder för att systemet ska sättas igång?

Om hästen fortfarande har förstoppning så hade jag åkt in till klinik eller konsulterat en annan veterinär. Det kan vara bra med en annan syn på problemet ibland :)

Om hästen får dropp regelbundet är det klart att den inte dricker. Min häst accepterade inte heller spruta i munnen när hon hade kolik men hon var så illa tvungen så man fick helt enkelt tvinga in sprutan, hemskt jobbigt men hellre det än att koliken inte ska släppa.

Svarar alla:

Hästen har fått dropp så den är inte uttorkad. Han har inte fått paraffinolja då han ena gången inte svalde slangen och andra gången veterinären var ute tyckte han det kändes som att tarmarna inte låg helt hundra och ville därför inte slanga i honom något.

Han äter sitt vanliga kraftfoder om man ger det i handen, om man blöter det däremot vill han inte ha det. Samma för betfor, om man kramar ur och ger i handen kan han äta lite men inte om det är vattnigt och ligger i krubban. Han får dessutom inte äta mer kraft än sina vanliga fyra deciliter uppdelat på minst tre gånger och inget hö än.

I övrigt har hästen varit pigg idag trots att han bara fått smärtstillande via dropp och har sedan igår kissat med jämna mellanrum men har bara gödslat en gång i förmiddags, har dock tarmljud.

Om vet misstänker en omvridning varför väntar ni med att åka till klinik?

Vatten från annat ställe (annan brunn, egen brunn om det är kommunalt vatten) kan ibland fungera.

Jag hade absolut tagit hästen till klink med de symptomen du beskriver.

Svarar alla:

Varför inte hö?
det är ju basfödan o ett kvitto på att tarmarna börjat fungera igen, annars måste den in till klinik.

hur i hela friden kan vet KÄNNA att tarmarna ligger olika?
Blindtarmen kan bli mkt stor vid förstoppning i det kan man möjligtvis se/ känna.

Kör ett gemensamt svar igen, svårt med överblick från telefonen.

Veterinären kände rektalt och tyckte sig känna en skillnad på hur tarmarna låg därav ingen slangning. Samtidigt var det så lite att han inte var säker.

Hästen har kissat bra sen igår förmiddag och har bajsat bra sen inatt men dricker fortfarande inget. Har börjat få uppblött hö idag. Pigg och glad i övrigt. Inte fått något smärtstillande sen igår morse.

Så det är det som behövs framförallt; att han dricker.

Regelbunden kontakt med veterinär fortfarande. Frågan om klinik har varit en diskussion mellan ägaren och veterinären.

Jag har en kolikbenägen herre hemma och han är hopplöst att få i vatten, det enda han tycker om är dock Slobber (jag använder pavo slobber mash men det finns ju fler märken). Just nu får han en 8 litershink blandad med 5 dl slobber mash morgon och kväll, förra våren när han haft kolik fick han fyra sådana per dag för han vägrade allt annat vatten, han började dricka vanligt vatten igen först framåt maj och då var han sjuk i mars så det var ett evigt passande på honom men vad gör man inte :) Han tycker helt enkelt inte om vatten :banghead:

Haft ordentlig förstoppningskolik två år i rad, i år är underlaget bättre ute så det är mycket lättare att hålla igång honom för rörelse är verkligen viktigt för att de ska hålla magen igång.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 813
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka