Få katten att låta bli granen

Mirre

Trådstartare
Hur gör ni?
Min 7 mån klättrar och välter den hela tiden.
Då är den inte ens klädd än:crazy:

Sv: Få katten att låta bli granen

Nån sade att katter inte gärna hoppar upp där det ligger torkade apelsinskal. I brist på såna provade jag olja eterisk olja med apelsinlukt på min bokhylla. Det botade min ungkatt iaf. Inte heller tigerbalsam uppskattas.

Dock är det förmodligen mycket värre att lyckas få din kisse att sluta klättra i granen... vattenspruta som någon skrev är nog ett hyfsat bra förslag.

När det gäller just gran här hemma så blir det ingen förra nästa år, när katten förhoppningsvis lugnat ner sig lite...

när vi skulle ha gran när min misse var liten så fäste vi den i väggen heöt enkelt. knyt några snören och ett par krokar i väggen...man får ju dock ha den i ett hörn. då står det bra trots nyfiken kisse..

Min 7-ÅRIGA katt leker med granen jämt. Vi har iofs en plastgran hemma så han klättrar inte i den längre, men han leker med allt som hänger i lagom höjd. Katterna blir väl som barn på julafton de också;)

Annars tycker jag Baldintatas tips var bra:D

Man kan stabilisera den med krok i taket och/eller i väggen samt som sagt hänga apelsinklyftor i granen (vackert julpynt faktiskt). Sedan kan man ha en vattenspruta om det behövs korrigering men det bästa är ju om ni kan stänga till granen när ni inte är där då kisse lär klättra på natten ändå.
Var försiktig med julgransglittret bara om ni ska ha sådant då katter kan tycka det är kul att äta på och då kan det gå riktigt illa. Även kulor i glas som kan gå sönder vid lek är en potentiell fara för nyfikna kissar.

Själv skippar jag granen i år :D Julgran + en busig kattunge på 18 veckor = kat(t)astrof ;)

kattgran-julkort.jpg

:D

Jag har ingen gran, vill men med nio katter hemma känns det helt omöjligt! :rofl:

Hade också gärna haft gran men med 5 katter, varav 3 inte är året fyllda, så känns det inte som det vore en så bra ide...

Jag trodde jag själv skulle bli tvungen att skapa en sån här tråd när vi satte upp granen här hemma, men förvånansvärt nog så har katten inte alls rört granen även om han älskar att klättra. Men vem vet, han har kanske lärt sig att det inte är så kul att välta ner saker så de dunsar i golvet och skärvor sprids överallt ;)

I annat fall verkar vattensprutor vara bra, för mig funkar det även att fräsa åt katten när han gör något dumt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka