Få islandshäst i form

Sv: Få islandshäst i form

Är han inte riden mer så hade jag bara hållt mig till skritt några veckor för att sedan öka på med lite trav.
Blir han så trött av att gå i backen så hade jag bara tagit backen 1 gång till jag märkt att han inte blir så trött.

Som många säger klipp honom så tror jag nog han blir piggare och då kan du nog ta bort kraftfodret.

Skyndar du långsamt så får du en mer hållbar häst.
Jag har hört att de tar lika lång tid att få hästen i form som den har stått, så har den stått i 1 år så tar de 1 år till den är i full kondition

TACK för alla bra svar!! :)

Många säger att han inte ser tjock ut som sagt.. Jag sa samma sak innan jag kände på honom.. Det går inte att känna revbenen alls och så väger han ju över 400kg till sina ca 137cm...

Jag har bestämt mig för att sluta med havre & krafft och ge honom betfor och mineraler istället. Hö med såklart.

Tror jag var otydlig också.. Självklart går han inte på lång tygel hela tiden. :D

Just nu tränar vi genom att skritta i skogen & ute på fälten 5-6 dagar i veckan.
Blandar in trav de dagar han är pigg.

Idag rakades han lite som några av er tipsade om så imorgon får vi se om det blev någon skillnad. :)

Låter jättebra!!! Med tid och tålamod blir det toppen sedan. Många hästar varvar också ner på hösten för att klara vintern. Ta det lugnt nu så har du nog en piggare häst till våren med rätt ridplanering.

Jag ser att du fått väldigt många bra svar i denna tråden, men känner att jag vill också skriva ngt! :) För typ exakt ett år sen köpte jag en liknande liten skrutt. Han såg ut som ett dräktigt sto som fått för lite mat typ, inga muskler och jättemage!! Idag är han en riktig snygging (om än lite sommarmage kvar), förra ägaren kände knappt igen honom när vi var och tävlade i juni... :)

Jag har gett honom så stor grovfodergiva som möjligt vilket alltid är bäst. Som krafft har jag gett honom sojamjöl och under en kortare period kombinerat med krafft muskel. Detta har varit för att få extra proteiner till muskeluppbyggnad. Hur mkt sånt man behöver beror ju förstås på hur bra hö man har..

För att träna upp framförallt ryggmusklerna (innan släpade magen nästan i backen...) har jag, som du också nämner, kört mkt skritt och trav på lång tygel och jag själv har stått mkt i fältsits.. i backar har han fått gå uppförs på lång tygel och nerförs på kort med så korta steg det bara går.. Longerat har jag gjort mkt också.

Detta har hjälpt oss mkt iallafall =) Åtminstone kroppsligt. Nu har jag börjat köra lite tuffare konditionspass med långa galoppbackar osv, men som sagt har det tagit ett år att komma hit.. :)

Lycka till m allt! :)

Det här ju inget direkt med tråden att göra, men undrar varför man ska ge en häst betfor? Jag har hört att betfor görs av det yttersta lagret av sockerbetan, där alla utsläpp sitter. Det mals ner och ges till våra hästar. Jag förstår inte vad den gör för nytta, det är ju bara socker och inget naturligt foder för hästen egentligen. Är bara nyfiken på varför man ger sin häst det :) dock vet jag ju att det älskas av de flesta hästar ;)

Du är felinformerad, jag vet inte vilken del av betan man använder med säkerhet men jag har svårt för att tänka mig att man skiljer på olika delar. Och även om man skulle gjort det, så växer sockerbeten i jorden så det lär inte vara någon skilnad på yttre delen och innanmätet. Det är inte som de som växer ovan marken där besprutning och avgaser mm kan lägga sig på ytan. Vidare så är betmassan inte särskilt söt, det är en restprodukt efter man utvunnit socker ur den, det söta kommer främst från tillsatt socker (melass).

I övrigt så håller jag med om din tvekan, men tar inte helt avstånd från betfor, det kan vara ett sett att få i hästen både mat, vatten och fibrer. Det finns numera betfibrer utan tillsatt socker.

Okej, ja det var bara något jag har hört, är själv inte så insatt :) Dock så har jag plockat bort betforn från min islandshäst, ser ingen dirket anledningen att ge henne det, då hon har fått fångvarning också.. Sen behöver ju inte fång vara foderrelaterat heller . Det är en djungel det där, med massor av olika åsikter, inte lätt att veta vad som är rätt och fel , om det nu ens finns något rätt och fel :) men socker känns inte rätt att ge i "onödan" :)

Nu innehåller betfor en i förhållande liten mängd socker mot vad hästen annars får i sig från grovfoder gräs eller liknande, och betfor brukar i varje fall rekommenderas till just fånghästar bl a för den höga fiberandel som finns i fodret. Och som sagt, det finns även melassbefriad betfor om man nu har en häst som kräver ett lågt sockerintag pga insulinreaktioner.

Det är högst individuellt och det beror på mängden. Vill man använda betfor för att göra maten smakligare (för att få den att äta mineraler etc) så gör knappast något hg betfor eller två skillnad. Stora mängder verkar onödig och om hästen är känslig för socker kan man välja en mellasfri alternativt blöta i mycket vatten och hälla bort. Gör man så blir man av med mycket av sockret.

Jag har slutat med betfor sen den här tråden iallafall.
Min hovslagare avrådde mig även fast inte min häst ligger i någon riskzoon för fång..
Men han sa betfor är grismat inte hästmat... hahaha
Han menade på iallafall att ingen häst behöver det för det finns så mycket annat bra att ge.

Ibland är det så att man är bra på en del saker och andra är man mindre bra på, när det gäller att sko så är din hovis säkert suverän men när det kommer till foder krävs lite mer inlärning.;)

Hahah ja vem vet.. :P
Jag har nog hört minst 10 olika historier om betfor nu..

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 365
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 257
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar