Få islandshäst i form

Allobosia

Trådstartare
Jag köpte en helt underbar islandshäst för 3 veckor sedan. :)
Han är tjock och helt omusklad, han hade blivit riden ca 5 gånger på ett år.

Nu till frågan.
Hur ska jag göra för att få honom i form på bästa sätt?
Jag har inte ett dugg bråttom och vill göra det som är bäst för honom.

Som det ser ut nu så tar vi tar en skrittur om dagen, vi testade att klättra en gång men han orkade upp för backen 2 gånger sen var han helt slut. Backen är ca 10meter lång, inte brant.
Visst känner jag att det blivit lite skillnad och att han fått lite muskler, men en i stallet sa igår att det ser ut som att han blivit tjockare. Jag själv tycker att det är jätte svårt att se och känna sånt.

Han äter 5kg hö, 1dl havre & 1dl krafft grund på en dag.
Havren har jag precis börjat ge för han kändes lite trött & seg.

Vill gärna ha tips om både träning och om vilken mat som skulle passa bäst till honom. :)
(bild på oss tagen för någon dag sen)
allofrodi.jpg

Senast ändrad:
Sv: Få islandshäst i form

Öka på höt och ta bort kraftfodret om det är bra värden på höet.
Skritt med korta sträckor av annan gångart.
Hoppa av ibland och promenera med honom under ridturen så han får vila ryggen om han inte är riden så mycket. Rid inte alla dar i veckan utan ta en promenad eller tömkör i stället.

Men, han ser ju inte tjock ut! Sådær ska dom vara så hær års, det ær naturligt att lægga på sig infør långa kalla vintern. Så jag håller med dom ovan att han gott kan få ett kilo hø till. Om han ær lite seg nu så kan det bero på att han sætter vinterpæls -många blir lite trøtta då. Lite fart nu och då ær bra før framåtandan.

Äter han gräs också eller bara hö? Annars håller jag med dom andra, öka höt och plocka bort både havre & grunden. Att han blir piggare på havren beror på att det är energi i det, ökar du höt får du också mer energi och i teorin ger det samma resultat. Är höet analyserat så du vet att han får i sig allt han behöver?

Tycker inte heller han ser så tjock ut, men däremot kanske han blir trött av all päls? Svettas han mycket? Isåfall kan du testa att klippa iallafall vid strupen, när man klipper brukar dom oftast bli piggare också.

Ut och powerskritta med honom, öka sträckan i takt med att han orkar med det och variera med tömkörning/annan avsutten aktivitet varannan vartredje dag så kommer det snart :)

Mer hö och mindre kraft! Att ge extra havre för att hästen känns slö är vanligt, men det handlar oftast inte om att de behöver mer mat, utan att han är trött för han tycker det är jobbigt, han kommer bli piggare ju mer muskler och motion han får =) Ta det i hans takt så blir det säkert jättebra!
Men som sagt, ge honom inte så mkt kraft, vet många hästar, även hästar som tävlar som får endast hö, mineraler och saltsten och är hur fina som helst =)

Tack för svar!
Han går i en hage som det är väldigt snålt med gräs i tillsammans med en annan knubbis. :) Vi har testat alla gångarter, dock ej mycket. Igår satte han tölten för första gången. :D

+ Sv till; Skjøldur, Zolt, blueeyedboy. )

Tack för svaren!! :)
Grejen är den att han ser inte alls tjock ut, men det känns.. Man får verkligen ta i för att känna revbenen osv.. Han är ca 137cm i mkh och väger strax över 400kg om bandet stämmer. Det är bra värden i höt, men kan verkligen de där små mängderna havre & krafft göra någon skillnad till hur tjock han är?
Svettas gör han ju rätt mycket, kan ta och raka lite. Tack för tipset! :)

Om jag vore du skulle jag inte rida annat än skritt å ev trav tills hästen har en ordentligt bra grundkondis.

Tycker han att det är jobbigt att knata upp för 10 m backe 2 ggr är ju grundkondisen så gott som obefintlig.

Jag skulle heller inte rida mer än varannan dag, de andra dagarna skulle jag gå promenad eller tömköra hästen i rask skritt och trav och gärna i skogen på ojämt underlag så han måste lyfta på fötterna böja kroppen längs stigar och klättra osv.

Muskler, senor å ligament ska byggas upp lååångsamt för att få ett bra resultat.

Att pressa hästen att gå "iform" och i gångarter som kräver styrka är att be om skador och problem framöver om inte hästen orkar med det ordentligt.

En fråga bara: Varför ge kraft och havre?

Tycker inte han ser så tjock ut

Han kommer snart i form ska du se:)

Japp kondisen är nästan obefintlig.. Den har precis börjat komma.
Backen testade jag någon gång första veckan jag hade honom.

Sånt där med att gå i form har jag inte testat ännu, han går snarare på lång tygel hela tiden. :)

Det svaret vet jag själv inte. Det är vad förra ägaren gav och jag har bara fortsatt med det. Därför jag även undrar vad för mat jag borde ge. :D

Nej, fast det känns.. Tro mig.. xD
Det hoppas jag!
Tack för svaret! :)

fast jag har sett ett fåtal hästar som regerat på väldigt lite havre, på att bli snäppet piggare. Sen om det beror på just havren lr något annat är ju lite svårt att veta, men tkr mig ha sett koppligar, fast då har det iofs handlat om liiite mer havre/dygn.

Och egentligen tkr jag inte att man ska ge hästar det pga av att de är slöa, bara om foderstaten tillåter det. Men på en tjock häst fattar jag inte alls poängen med att ge det. Sen att jag inte tkr att TS häst ser speciellt tjock ut är en annan sak, svårt att se på bilder hur ens hästs hull är. men ja om man måste gräva för att känna lite revben, då är det ju en tjockis.

TS: Synda långsamt! mkt skritt och promenader till en början är bäst.

Lång tygel är bekvämt och man tror man gör hästen en tjänst.
På lång tygel är ryggen som svagast och hästen blir framtung vilket inte är bra för lederna fram.
Det betyder inte att han skall gå med för korta tyglar utan mer powerwalk med något kortade tyglar.
Jag red för en isländsk tränare som sa att långa tyglar har man när man leder.
Vill man låta hästen pusta ut så belöna hästen med att hoppa av och gå en bit.
Det är mycket varmt nu för en häst som inte är klippt. Jag har klippt min och han tyckte inte ridning var någon hit idag.

lång tygel är visst bra -länga överlinjen. Nu menar jag inte att man bara ska rida i långa tyglar, men jag börjar iaf alltid med långa tyglar i början av ett pass och avslutar så oxå, ev promenad. Och ibland måste man ge hästen helt fria tyglar, speciellt på en sådan häst som TS:s -ingen kondis. Hästen måste hitta sig själv först, sen kan man börja ta mer i hästen.

skritt i terräng är det bästa för tjocka hästar. och en häst utan kondis å muskler ska man inte kräva för mkt av för tidigt.

Håller med om att lång tygel inte alltid är fel. Har man en häst som har svårt att hitta sina gångarter så kan det vara bra att rida på lång tygel och att låta hästen vila ibland med längre tygel.
Men man måste aktivera hästen så den inte faller fram och bara lunkar på utan att arbeta med bakbenen.
En aktiv häst behöver inte ha korta tyglar, det handlar mer om att få hästen tänka framåt utan att bli spänd och stressa.

Japp kondisen är nästan obefintlig.. Den har precis börjat komma.
Backen testade jag någon gång första veckan jag hade honom.

Sånt där med att gå i form har jag inte testat ännu, han går snarare på lång tygel hela tiden. :)

Tänk på att GRUNDkonditionen är VIKTIG och den tar LÅNG tid att bygga upp (läs ca 6-12mån om hästen har riktigt taskig kondis).

Toppkonditionen däremot går fort att bygga upp och lika fort att tappa..

Grundkonditionen lägger du genom att rida/gå låååånga skritt och travpass, gärna i terräng där hästen tvingas att arbeta igenom hela kroppen som klättring eller i skogen där underlaget är ojämt.

Vill du ha en häst som musklar sig och håller länge är det viktigt att den jobbar genom hela kroppen och inte sänker tex ryggen när du töltar, då är det bättre att låta bli tölten tills hästen orkar.

Ja men då håller vi ju med varandra :). på ditt första inlägg lät det som att du ratade långa tyglar helt, att man gör hästen en otjänst av att länga tyglarna.

Ge lite betfor istället med mineral. Havre är helt onödigt. Rid hästen varannan dag och låt den inte gå o hänga på framdelen, rid korta bitar trav/tölt. Om det går kan du tömköra - det är jättebra start för hästen. Ut och promenera och springa - bra för ryttaren också ;-) om det går kan du cykla med hästen eller ha den som handhäst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 257
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023