Få in ytterbogen?

D

Daylight

Har kommit fram till att jag är helt värdelös på att få in ytterbogen vid voltarbete....:mad: nån som har nån ide på hur man kan lösa problemet? Försöker rida ut hästen mot yttertygeln, men måste misslyckas nånstans på vägen då bogen ändå alltid flyter ut...
Några ideer på övningar man kan göra för att peta in bogen? El helt enkelt bara hur tusan man lyckas rida ut hästen helt mot yttertygeln?:bow:

Sv: Få in ytterbogen?

Att ställa hästen utåt ibland på volten kan vara till hjälp för att få mera koll på ytterbogen.

När jag tappar ytterbogen på min ponny så är det för att min ytterarmbåge inte är intill kroppen, om ja stoppar in armbågen följer hästens med! Och ibland böjer jag hästens hals för mycket och måste tänka lite rakare för att den ska komma in:)

Det är mitt tips:D

Senast ändrad av en moderator:

Har kommit fram till att jag är helt värdelös på att få in ytterbogen vid voltarbete....:mad: nån som har nån ide på hur man kan lösa problemet? Försöker rida ut hästen mot yttertygeln, men måste misslyckas nånstans på vägen då bogen ändå alltid flyter ut...
Några ideer på övningar man kan göra för att peta in bogen? El helt enkelt bara hur tusan man lyckas rida ut hästen helt mot yttertygeln?:bow:

Men är det likadant i båda varven? Det brukar vara i ena varvet bogen vill falla ut medan den faller inåt i motsatta varvet, eftersom hästen har olika svag o stark sida. Om du inte får stöd på yttertygeln låter det som om hästen trycker in bogen i det varvet?

Om du tänker att du rättar bogen på bakdelen så blir det lättare, kanske. Där hästen trycker ut bogen kan du ha ett svagt öppnatänk som hjälp och ev leda lite inåt. Låt inte hästen bara förböja halsen utan se till att den är rak, dvs tappa inte ramen med yttertygeln.
I motsatt varv, om hästen trycker in bogen kan det hjälpa med svagt slutatänk, samt att ev något leda ut bogen om det behövs.

Glöm inte att tänka på var du har dej själv, dina axlar och sittben.

att inte tänka på att ha hästen ställd innåt. då man så ofta förböjer hästen.
utan inner skänkel, vikten på ytter sittben o inner handen i cm högre än ytter.

jag jobbar min häst som är ganska ung omväxlande rak, utåtställd rak inåtställd just för att jag ska känna om jag har med mig yttersidan.

Vänd på konceptet och prova i stället att rida in hästen på volten för mer aktiv ytterskänkel och ha innerskänkeln som ram. Hästen ska fortfarande vara formad inåt på volten. Lite "minska volten-tänk" alltså där ytterskänkeln flyttar in/håller koll på bogen. Det funkar i alla fall på islänningar med balansproblem som gått länge på bogarna i tvivelaktigt ren gångart rakt fram. Brukar använda det för att lära dem jobba med ytter/inner, fram/bak var för sig. De låser sig ofta om ryttaren jobbar med för många hjälper i taget så då är detta ett bra sätt att ta kontroll över deras kropp och jobba med en bit i taget. Du kanske helt enkelt inte kommer åt ytterbogen för att din innerhjälp blir starkare så hästen lyssnar mer på den när du rider ut hästen så markant mot yttertygeln. Ofta har det också med sits att göra, tänk på din egen placering över hästen. Särskilt axelns placering om du vill flytta en bog.

Ytterhjälper är A o O.
Har samma problem med min (i ena varvet). Satt och pressade som en "galning" med ytterskänkel och satt till slut som "Charlie Chaplin".... (Så som det blir när man överdriver rörelser... Känner ni igen er...??? :rofl: )
Men då jag roterade ytterskänkel (mer tå fram, inte ut) fick jag fatt på bogen med en gång, mer påverkan med överskänkeln alltså! Fungerade kanon och jag slapp "kämpa", gick med lätthet!
Samtidigt är det lätt att man får mer vikt på yttre sittben, att hästen trycker ut ryttaren när bogen åker ut. Tänk på att sitta "mitt på hästen".

Hoppas det fungerar!

Ställ lite utåt och led innåt eller tänk öppna.

Ytterbogen får du in genom att hitta en ärlig böjning hos din häst. När den är jämnt böjd genom hela kroppen och du inte behöver använda innertygel för att bibehålla böjningen så kan du lätt flytta in ytterbogen med yttertygel.

Kanske kan du prova att rida hästen RAK på böjt spår? Varken utåt eller inåt ställd, utan rak. Tänk på att bakbenen ska spåra på volten och framdelen hela tiden flytta sig för ytterhjälperna!

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 973
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka