Få in rockard i hästsläp - tips??

bettysmatte

Trådstartare
Kanske jag skulle lagt tråden på ett annat forum, men det känns mer som ett allmänt problem än ett "hästproblem"...;) Flytta den annars, om den ligger helt fel!

Jag har fått tag på en rockard som jag tänkte åka och hämta imorgon. Rockarden är ca 154 cm på det bredaste stället. Tänkte ta hästtransporten och åka och hämta, men när jag mäter den är den bara 152-153 cm bred...:( Snopet, minst sagt!! Går det på något sätt att lösa? Det känns ju löjligt att några ynka centimeter skulle sätta stopp för mina planer. Det jag har tänkt så här långt är att man kanske kan sätta rockarden lite på kant, med ett tjockt vedträ eller liknande under ena hjulet. Eller att man kanske kan plocka av (bil)hjulen. Det borde väl spara några centimeter på bredden? Tips, snälla :)!!

Sv: Få in rockard i hästsläp - tips??

I körforumet hade nog frågan passat bra, många där åker runt och tävlar och får med sig både hästen och vagnen:)

Är skaklarna delbara? Plocka i sådana fall isär skaklarna och sätt in rockarden på längden istället för på bredden.

Jag förstår inte - kan man inte sätta den på andra hållet? Dvs du har ett hjul mot fronten och en mot rampen?

Räcker höjden till då? Skacklarna ska enligt uppgift vara 2,3 m långa och sedan tillkommer ju en bit till för vagnsdelen. Jag har svårt för att se att det skulle fungera.

Men om transporten är nog lång för att ta vagnen, så borde det ju gå att lägga den på sidan/högkant?

Men om transporten är nog lång för att ta vagnen, så borde det ju gå att lägga den på sidan/högkant?
Så har jag kört min ponnyrockard några gånger. Den stora frågan är väl totallängden på din rockard och släpets längd inuti.

Kan ju vara enklare att hyra en öppen släpvagn på en mack, om det verkar tight med utrymme...

Utan att veta?.. Har du någon nytta av den? Den är för stor för att tävla med, antagligen tung, saknar kanske både svängel och har lågt säte så du inte ser vad du kör över ;) och du kan inte arbeta hästen i den. Fjädring? Detta är vad jag av erfarenhet utläser alltså, kan ha väldigt fel också. Du kanske har större nytta av en riktig rockard som du kan få med dig enklare?
Skam den som ger sig annars. Jag tror du med hjälp kan få hem åbäket i en transport. Allt brukar gå.

Antar att du svarade till mig? Om den är för lång att tävla med så gör det ingenting, för tävla ska jag absolut inte göra. Inte heller gör det något om den är tung, tvärtom. Pållen behöver något som är stadigt. Rockarden ska bara användas till att "glida runt" lite i omgivningarna, som alternativ till ridning på en häst som som jag tror behöver aktiveras på något annat sätt också. Hon har artros i en has, och jag försöker klura ut hur jag bäst kan aktivera henne i framtiden så att hon håller...

har sett några resor där man backat in in och stuckit ut skaklarna upptill bak.Det som är bredast är det tex hjulmuttrar på till moppehjul eller bilhjul som går att demomtera.

Det var så vi tänkte göra, dvs backa in vagnen så långt det går och sedan låta skaklarna sticka ut om det behövs. Får hoppas att säljaren har mätt lite fel och att vagnen är några centimeter smalare än vad hon har angett!!

På väg hem nu. Vagnen står på sniskan i transporten med skacklarna som sticker ut en liten bit. Så det gick :) !

Liknande trådar

Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: agtatoon
·
Körning Ska köpa en sele att köra mina märrar med, vagnen är en tvåsitsig rockard - men tanken är väl att kunna köra dem för annat med i...
Svar
2
· Visningar
1 351
Senast: Znozan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur