Få hunden i ett lugnare tempo vid spår..

H

Hanko

Tränar för fullt för att kunna starta i Appellklass spår men har ett litet problem med spåret. Han kan och tycker det är jätte kul. Men problemet är att han stessar upp sig något så fruktansvärt innan påsläppet, och när jag fått iväg honom så är det bulldozer hela spåret igenom och jag flyger efter som en liten vante. Hur kan jag få honom att ta det lite lugnare och vara mer noggrannare? Han hittar alla föremålen, men skulle vilja ha ett lugnare tempo. Har försökt med IPO-spår, genom att lägga köttbullar/korv i varje fotspår men då struntar han i föremålen.

Så hit med lite råd! :):)

Sv: Få hunden i ett lugnare tempo vid spår..

Lägg korta spår till en början (10 meter), och sätt honom ner innan spåret börjar och vänta ut honom tills han dämpar sig och tysnar och tittar på dig utan att du lockar på honom. Du sänker hans förväntingar genom det korta spåret.
Och drar han iväg så prata lungt och tyst med honom (håll linan runt kroppen så får du hela kropstyngden att hålla emot och han blir för stark), och gå lungt framåt.
Nu kör jag bara viltspår med min. Men känner jag att jag inte får någon kontakt med honom så går jag av spåret lite och sätter mig helt enkelt ner och sitter där tills han är kontaktbar. Fick dom knepen av en domare jag brukar spåra för.:banana:
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 360
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
4 030
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare