Få hund att dricka mer

Sv: Få hund att dricka mer

Tänk på att det enda du akn blanda ner i vattnet för att hunden ska tycka det är godare är urinstensfodret du ger nu. Precis som TantEster säger är det MYCKET viktigt att du inte ger något annat ut över det. Som jag sa, bköt upp torrfodret någon timme innan du utfodrar, sen häller du på ännu mera vatten innan du ställer ner skålen. På så vis måste hunden dricka upp allt vatten för att komma åt maten! Eller köp blötfoder och häll på vatten.

Raven_ om du hade läst längre upp i tråden hade du förstått att köttbuljong inte funkar i TS fall!

Kan jag ej svara på, bara en ide som ploppade upp :p Det lär ju både lukta och smaka gott.

Mycket möjligt, och det kan säkert fungera bra om man måste stimulera törsten av annan anledning, men i det här fallet kan ditt råd leda till att ts hund får ökade problem med kristaller och urinsten. Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att ge råd till folk med sjuka djur om man inte är säker på att tipset inte skadar.

Hur hade frukt och grönt påverkat ph-nivån? Vi brukade lägga melon eller gurkbitar i vattenskålen som hunden fick jaga rätt på, men jag som sagt inte om det också påverkar ph-värdet åt fel håll? Misstänker att du kan svara på det...

/Camilla

Absolut är det så, problemet är att urinstenar uppstår både när pH är för lågt och när det är för högt. Det är bara olika slags stenar som bildas.

Fast rent logiskt borde det ju vara så att visa saker påverkar åt rätt håll och vissa åt fel?

/Camilla

Ja, så är det förstås. T ex kan man ju ge c-vitamin (apelsiner?) för att få ett lägre pH i urinen. Det foder ts hund ska äta är sammansatt för att sänka urinens pH och om man mixtrar genom att tillsätta det ena eller den andra kan den effekten utebli. Jag kan inte säkert säga hur t ex gurka eller melon skulle påverka, men det är dumt och onödigt att testa.

Om man har en frisk hund är det förstås en helt annan sak, även om såväl för högt som för lågt urin pH kan ställa till det, precis som M-S skriver.

Tack för den utförligare förklaringen från både dig och M-S :)

Var mest nyfiken på varför man inte skulle, för kändes konstigt att man inte kunde ge saker som är sådana att det påverkade ph-balansen åt "rätt" håll. Tänkte inte ens tanken att det kunde påverka specialfodrets effekt:eek:

/Camilla(som tycker om att veta varför om allting;))

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka