Få hund att dricka mer

Jenny85

Trådstartare
Min hane fick igår problem kisseriet, kissade blod och hade försökte till slut kissa men det kom endast lite blod. Div undersökningar visade att han har små urinstenar och en väldigt stor mängd kristaller (struvit?) i urinen, och även inflammerad prostata/urinvägar. En Dvärgschnauzer och det är tyvärr vanligt i rasen...

Har nu fösökt läsa på vad jag kan göra nu. Han har ju såklart fått behandling med antibiotika och infalmmationshämmande (som ju även hjälper smärtan lite) men är också ordinerad specialfoder. Det som oroar mig och som kan ha med detta att göra är att han är ganska dålig på att dricka, och som jag har förstått det så är det a och o att dem dricker ordentligt. Finns det nå knep på hur man kan få hunden att dricka mer? Han har ju alltid friskt vatten framme och funderar på att kanske ställa fram vatten någon mer stans i lägenheten så att han kanske råkar få i sig lite mer. Fodret kan man ju också blöta...

Snälla ge mig lite mer tips!

Sv: Få hund att dricka mer

Man kan smaksätta vattnet, brukar locka de flesta.

Av någon anledning så dricker min hund vatten när någon av oss står i köket och dricker. Vet inte varför, men det är smidigt om man vill att hon ska dricka mer. Bara att ställa sig vid diskhon och sätta på kallvattnet ;)

Du kan försöka dela någon godis och lägga den i en skål med några dl vatten i. För att få tag på godisbitarna väljer i alla fall min hund att dricka upp vattnet :) Annars kan en idé vara att göra vätskeersättning. Kan verka lite overkill när man inte har en magsjuka över sig. Men min valp ÄLSKAR vätskeersättning och kan lapa i sig två liter om han får. Värt att prova i alla fall? :)

Min äldsta hund älskar annars att få dricka vatten ur mitt glas. Jätteknasigt! Men när han var magsjuk var det enda sättet att få i honom vatten (utan att behöva spruta in det med en spruta). Gott att dricka mattes dricka ;)

Line_n: Kanske är jag lite trögtänkt idag :o men tips på vad jag kan smaksätta med mottages tacksamt. Antar att inte betforvatten och äppelcidervinäger funkar lika bra till hundar som till hästar? ;)

Priscilla: Han ska ju alltid smaka av det jag äter/dricker så man kanske kan få honom att dricka ur mitt dricksglas ibland :d

Någon foderkula
Lite burkmat
En skvätt mjölk

Du kan säkert prova dig fram. Testa med olika saker som du tror han gillar!

Mina hundar blir tokiga när jag häller i en skvätt mjölk (kanske ½dl till 5 liter), då dricker dom upp allt på en gång :D
Annars kan du blöta lite torrfoder i rikligt med vatten och sedan späda med vanligt vatten. Koka upp buljong (utan salt!) i några liter vatten. Eller koka kött, kycking, köttfärs, ris i mycket vatten och späd sedan med vanligt.

Jätte tråkigt att din hund har fått urinsten ocj som du skriver är detta något som tyvärr är relativt vanligt inom rasen idag och man kan se viss ärftlighet för bildandet av stenar. Har du meddelat din uppfödare om att hunden fått urinsten?

Gör så att du häller på ordentligt med vatten på maten innan du ger, alltså så att det täcker helt och hållet. Då vet du iaf att hunden får i sig det. Sen har du fått en del bra tips här.

Vilket dietfoder har han fått? Var urinen mycket koncentrerad, dvs finns ett behov av att öka vattenintaget? Buljong, godis mm ska du absolut undvika eftersom hunden går på diet - du riskerar att fördärva effekten med den önskade pH-sänkningen i urinen då.

Ring din veterinär och hör istället för att fråga nåt så viktigt här - råden du har fått skulle i princip kunna äventyra hela behandlingen och i värsta fall leda till att urinstenen byggs på!!!

+ TS: Blodpulver i vattnet fungerar för mina. Fråga vet när du ringer även om det.

Håller med TantEster.

Min Dvärgschnauzer har också haft urinsten som opererades ut. Efter operationen gav jag honom ett veterinärfoder speciellt för hundar med urinsten och valde då burkmaten istället för torrfodret.
Fyllde sen även hela matskålen med vatten utöver det.
Så köp rätt foder på veterinärs inrådan (beror på vilken typ av sten det rör sig om) och välj det blöta fodret!
Ger man torrfoder ska man ge 1 del torrfoder och minst 3 helst 4 delar vatten på det.

Tyvärr upptäcktes idag att han kanske fått en ny urinsten :( (Visade smärta vid palpering av bakre buken). Behöver inte vara en urinsten men kan mycket väl vara det eftersom de flesta drabbas igen.
Imorgon blir det utredning...

Jag hade inte tänkt göra något drastiskt eller frångå hans ordinerade diet. Han är inte dålig på att dricka så att han är uttorkad, men i och med att jag läst överallt nu under mina forskningsförsök att det är mycket viktigt att hunden dricker ordentligt så tänkte jag att det kanske skulle gå att "lura" i honom lite extra vatten...

Givetvis har jag ju veterinärkontakt, så någon dumförklaring behöver jag inte... ingenting görs såklart utan veterinärens godkännande men man kan väl luska runt och klura?!

Jag vet många bruksmänniskor som smaksätter vattnet med lite filmjölk. För att hundarna ska dricka ordentligt under hårda dagar!

Jag har inte dumförklarat dig, däremot vissa av de råd du fått i tråden. Om man ska lura en hund att dricka mer vatten är det olämpligt med diverse tillsatser i just det här fallet. Urinens pH bestäms till stor del av det hunden får i sig och genom att t ex tillsätta godis eller buljong finns en stor risk att du motverkar dietens urin-pH-sänkande effekt, vilket kan få tråkiga följder för vovven.

Det kan bli så fel när man "luskar" på nätet osv, det är svårt att skilja de goda råden från de dåliga och vidare de rent vanvettiga. Ingen som skriver här ger ju felaktiga råd med flit, men en sådan fråga bör verkligen ställas till veterinär istället. Eller, ett tips som verkar bra bör absolut förankras hos veterinären.

Forum kan bli farligt. Även om du tänker ringa din vette imorgon och fråga om filmjölk i vattnet är ok, kan det finnas x antal djurägare med urinstenshundar därute som slukar de farliga råden med hull och hår. Googlar man på urinsten och dricka mer skulle jag tro att man hamnar här.

Du svarade inte på vilket foder han äter?

Kände mig lite dumförklarad :o Jag gör som sagt inget utan veterinärens godkännande, men ibland behöver man (jag!) läsa runt lite och klura själv så jag får klart för mig vad som händer så jag kan ställa de frågor jag behöver till veterinären. Ska ju tillbaka om ett par dagar igen för ny undersökning...

Han får Royal Canin Urinary S/O, som han tack gode gud älskar (en riktig kinkblåsa i vanliga fall).

Royals Urinary har, till skillnad från de andra märkena, en förhöjd salthalt just för att öka törsten och därmed urinvolymen. Det stimulerar alltså i sig törsten. Har du koll på hur mycket han dricker?

Jag vet faktiskt inte exakt hur mycket han dricker. Jag har 2 hundar här hemma och det är väldigt svårt att veta hur mycket som dricks av vem. Jag och min sambo försöker hjälpas åt att hålla koll på när och hur mycket han dricker men helt lätt är det inte... Han dricker ganska sällan men jag tror han får i sig ganska mycket när han väl dricker

Egentligen märker du ganska fort om han dricker mer, då måste du nämligen gå ut oftare eller så kissar hunden mer på samma gång, än förut.

Jag närkte ganska stor skillnad på min, det kändes ibland som om han kissade en hel flod vid första benlyftet på promenaden.

Kan jag ej svara på, bara en ide som ploppade upp :p Det lär ju både lukta och smaka gott.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka