Få honom att sluta rusa iväg *fundrar lite*

Mirre

Trådstartare
Som många här säkert vet har jag en kbl travare som sticker vid ridning. Han har nu blivit lite bättre och kan nu alla fall stå still vid uppsittnining och tillräckligt länge för att matte ska hinna fixa med stigläder och sånt. ;) Skrittar lugnt och fint i början på långa tyglar men så fort man tar i tygeln eller lägger till skänkeln så drar han iväg i trav. har försökt rida honom på långa tyglar hela tiden men det blir likadant alla fall. Rider i ena hagen nu (som är som en paddock) för att få det och funka innan vi rider ut ;) Känns säkrast så.

Och i övre delen av hagen vid grinden så är han lugn och skrittar på långa tyglar men så fort jag vänder honom neråt hagen så ska han iväg. Det går ju att sakta ner men då måste jag ta tag i honom för att han ska reagera. (börjar ju såklart inte med ett hårt tygeltag utan börjar med ett enkelt röstkommando-lätt tygeltag samtidigt som röskommanot. Men till slut måste jag ta mer i honom (OBS sitter inte och sliter och drar i honom, fast det kanske låter som det) ) ibland lyssnar han på bara rösten och ibland inte alls.

Massören har ju varit ute nu och kommer ut igen den sista, och han har blivit mycket bättre. Och vi vet nu att han har inte ont i ryggen som vi trodde förut. så tror mest att det är invanda ovanor.
Frågan är ju hur man bryter den vanan.

red honom igår, och att hanv ar pigg då var väl inte så konstigt kanske, är ett tag sen han blev riden. Men det var svårt att få honom att gå rakt. Så fort man la till eller höll om med skänkeln så drog han. Han går på tredelat bett nu ett av få bett som han tycks trivas med så vill inte byta. Försökte sitta djupt i sadeln och bromsa med sätet (vilket jag är kass på men men) men då drog han för det istället. :confused: (kan iof ha drivit med sätet istället fast jag inte märkte det)
Ska börja rida för tränare nu men tänkte om nån har nån ide eller tips på vad man kan göra.

Jag märker ju att han kan och förstår men ändå blir det fel.
Han stressar och vänder ifall att vi ska vända just där eller bara springer iväg. Förösker berömma hela tiden och efterfgift får han så fort han gör minsta lilla grej rätt. Försökte även rida på halvlånga tyglar och ta och ge och det funka väl relativt bra. är väl medveten om att det kommer ta ett tag att bryta ett invant beteende men fågan är hur man bryter det? :confused: Tips någon?

Sv: Få honom att sluta rusa iväg *fundrar lite*

Hur är han när du trycker/flyttar honom från marken? Jag vet att du har gjort mycket markarbete med honom (och beundrar dig för ditt tålamod). Stressar han/sticker iväg om du trycker på sidan el.dy. när du står bredvid honom? Är det att han blir stressad eller mer "vägrar lyssna så jag springer bort och skiter i dig"? Om han bara sticker, kan du böja honom åt något håll? Tag tag i en tygel (och låta den andra bli lite längre, som ett cykelstyre)? Lite elakt att göra, men en rak häst är en stark häst och en böjd är en svag. Och det är farligt när de bara drar iväg :crazy: Annarsw får du väl fortsätta rida på halvlånga tyglar och rida med sätet. Gör många halter, ofta. Till exempel 5 skrittsteg-halt.

Förresten bara en bild jag fick. Hur reagerar han om du sitter och gungar, slänger lite med huvudet och sjunger - falskt - och är jätteglad? Min stanna, stirrade på mig och sa "matte, vad gör du? Jag SKÄMS!!" :rofl:

Virrigt inlägg jag vet, men bara fortsätt spåna, ofta får man fler idéer då, och att någon annan kan utveckla en teori/ide´till något som blir bra.

Lycka till med din fina häst! (Han ÄR stilig!!)

Jag tycker du har rätt "tänk" när det gäller att du är medveten om att det är bra att ge fina lugna hjälper osv osv när man hanterar hästar. Men.... du verkar väldigt snäll snäll snäääääll i din hantering av vad du beskriver....har du provat att helt enkelt säga ifrån till honom? Ibland kan det faktiskt vara så att det är befogat med ett NEJ och ett kraftigare tag i tygeln för att bryta en ovana och vara TYDLIG med vad som är bra och vad som är dåligt. Vad händer om du är lite skarpare och lite tydligare mot honom....? dvs du markerar skarpare att han gör fel, och följer sen upp med en belöning när han gör rätt, dvs lättar omedelbart i tygeln/trycket med skänkel osv. då blir markeringen tydligare som sagt.... :confused:

Ibland kan det vara så att man omedvetet tar tag i tyglarna mer och kanske lutar sig framåt när han drar i väg?
Skulle han dra iväg så låt honom göra det, styr honom bara på längre tyglar in på en volt.
Sen så hade jag definitivt hållt mig inhägnat och i skritt tills han lyssnar.
Hur står det till med hans tänder?
Vad händer om någon annan rider honom?

Från marken funkar det.
Han blev lite sur i början och tyckte att det var jättesvårt att flytta framdeleln men det funkar nu.Där lyssnar han även bra på rösten (ska dock jobba mer på det ändå)
Tack det var snällt sagt, :bow: tålamodet har dock varit nära och brista många gånger. Det är nog mer att "nu är du tråkig matte, dags och öka" hehe :D
Många gånger försöker han också "komma före" med det vi ska göra.
(även om jag tänkt nåt helt annat) men han kan vända rätt som det är elelr knata iväg åt sidan i nåt skänkelvikningslikannde grejs och krökt nacke. Jag blir lika förvånad varje gång :D
Jo har provat det med att böja honom och det funakr så länge han är böjd ;)
Förresten bara en bild jag fick. Hur reagerar han om du sitter och gungar, slänger lite med huvudet och sjunger - falskt - och är jätteglad? Min stanna, stirrade på mig och sa "matte, vad gör du? Jag SKÄMS!!" :rofl:
haha jadu kanske ska testa det :D är tur att man är själv i stallet :angel: :D

mackan: och jag som tycker jag är jättehård mot honom :o
men jodå visst river jag i åt honom ibland och till slut måste man tag tag hårdare i honom för att få stopp på honom. Jo han får alltid eftergift och beröm när han gör rätt.

Fröken_Skåne: jo lutar mig framåt vet j ag att jag gör. Försöker tänka på det. Men när jag rätar upp mig och försöker sitta djupare i sadeln så springer han iväg för det. kan iof vara så att jag driver med sitsen då. Hehe jo rider bara på inhägnat nu tills han lyssnar.
Tänderna är okej men skulle iof inte skada med en extra koll.
har faktiskt aldrig sett nån annan förutom förra äg rida hoonm. Men är bara jag som ridit honom sen jag köpte honom. Ska nog ta och hiva upp J på honom tror jag :angel:

hm, det låter lite som mitt kallblod var/till viss mån är.... På henne handlar det mest om att hon tycker att det är så ROLIGT att springa! Största problemet för mig har varit att tjejen som red henne innan inte orkade med henne och lät henne få sin vilja igenom.... :smirk:
Jag tycker att det låter som om du tänker rätt med övningar o så, och att ta hjälp av instruktör är nog det bästa du kan göra! Det hjälpte verkligen mig iaf! Lycka till och uppdatera oss gärna! :)

biter han sig fast i bettet? Har du kollat tänderna?
Kanske funkar han bäst på bettlöst, sidepull/hackamore?

Det låte rkanske "Usch..tänk om han sticker" Men OM det är ngt med tänderna, så kan det göra en stor positiv skillnad om han slipper bett.
Givetvis med tandkontroll också.

eller så är det bara ett stressbeteende.
Då är det ju bara lugn ryttare o tålamod som gäller :)

Bra tanke det där med inhängnat. Ett tips kan vara att se till att du aldrig har några långa raksträckor framför nosen på hästen. Rid serpentiner, halva banans längd, använd synliga "vändmarkeringar" som koner - eller vattenfyllda dunkar etc. Vänta tills hästen blivit lydigare och fokuserar mer på dig innan du rider längst bort i hagen, och när du gör det, se till att du rider i det "lugnare" varvet om det finns något. Aktivera, aktivera, aktivera. Halter på väg från grinden, serpentiner på väg mot. Volter brukar inte vara någon hit på en häst som är startad iallafall, de väntar hela tiden på startsignal :smirk: .

Ett bra "mönster" att rida är: höger varv långsida, halvt igenom, direkt på mitten av långsidan volt åt vänster 10-15 m diameter, direkt från långsidan "kortdiagonal" till mitten på kortsidan där du tar höger och sedan höger långsida igen. Som ena halvan av ett timglas, fast med volt i "midjan". Alt byter man varv varje gång man kommer till mitten av sista kortsidan, men jag brukar faktiskt slipa på ett håll/pass... Mitt på långsidan kan man lägga in halt, eller efter och före hörnen, eller vart man nu tycker det passar. Hästen lär sig efter ett tag vad som ska göras, men det är bara bra, för då kan man få lite ro att jobba med detaljerna.

Om det är så att hästen lägger sig på och drar iväg skulle jag absolut provat ett skarpare bett, jaktkandar har rätt "snäll" effekt och kan varieras, eller pelham med dubbla tyglar, då kan man använda stången bara när hästen lägger sig på. Detta grundar jag på att hästen förstår vad du menar men väljer att inte lyda - det accepterar inte jag. Det ska gå att "ta tag" i hästen, min ena nordis går inte det på på tränsbett, så honom får jag betsla upp under vissa perioder. Kan jag inte få stopp på hästen kan jag inte heller lära den något. Min sits och hand påverkas även mindre negativt om jag slipper ha dragkamp med hästen. Ett skarpare bett innebär dock att hästen kan verka gå bättre, så man får inte luras att skippa grunddressyren! Lycka till!

Senast ändrad:

Tack alla för alla tips :bow: *mottages tacksamt*
han funkar bättre på bettlöst och är mer koncentrerad.
Har sidepull på honom nu och det funkar väl bra förutom att han blir så himla stark med det. Funderar på ett hackamore istället

Tycker också du kan testa hack... med en så stor häst kan det kanske behövas, svårt att få igenom på sidepull... tycker som jag sa tidigare att förutsatt att hästens tänder osv är kollade och han inte har ont i rygg osv, att det kanske faktiskt är lite av en olat han har att dra iväg som han tycker...? som jag sa tidigare i mitt inlägg så tycker jag du verkar vara väldigt snäll. ibland kan det faktiskt behövas att man tar tag ordentligt en gång, dvs att hjälpen man använder, i detta fallet ett tygeltag och kanske rösten, tar ordentligt EN gång, och har effekt, snarare än många snälla, upprepade upprepade upprepade hjälper, som inte riktigt går igenom. om du förstår hur jag menar...

med ett hackamore kan du få igenom hjälpen snabbare då det är ett skarpare "bett" än sidepullet. se hur det funkar på honom. i vissa fall funkar det inte då hästen bara viker in huvudet och hänger sig på hacket. din häst är stor, så då blir han som en murbräcka... men det är värt att testa, och dessutom ge det ngra gånger, för hästen kan vara olika på hacket de första gångerna mot senare. prova så får du se hur det verkar funka. Lycka till som vanligt :p

:bow: Ska testa hack, tänkte dock att jag skulle försöka få hit nån och rida för första gångerna på det, eftersom jag aldrig ridit på det förut. Jodå har tagit tag i hoonm ordentligt en stund och det funkar för stunden. Men så fort man släpper efter så är han iväg igen. Men nu har han blivit lite bättre. Han står i alla fall stilla nu tills jag ber honom att gå. Men sen är det full rulle igen :crazy:
Jodå tänder och rygg är kollade. Han kollas regelbundet igenom av massör så han har inte ont nånstans (längre). Så tror att det mest är en ovana han har. Han är helt enkelt van att kunna springa som han vill.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka