Få högre trakter vid skoning/verkning?

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har både frågat och kollat på olika hovslagare när dom skott/verkat men ser inte själv vad dom gör olika även om man ser på hoven att den ena verkar ner trakterna mer än den andra. Vet att trångskodda hästar kan få låga trakter men vad mer är det som gör det? Har inte sett att den ena verkar mer i trakterna heller.. Och vad gör hovis åt låga trakter om hästen inte är trångskodd? Har gått runt och tänkt på det här längre och har inte någon jättestor kunskap om just skoning men vill gärna lära mig mer då det är riktigt intressant! :)

Sv: Få högre trakter vid skoning/verkning?

Ska även tillägga att jag även menar understuckna trakter och inte bara låga :)

:confused::confused::confused:Understuckna vet jag inget om. Men många hovslagare som verkar traditionellt strävar efter dör höga trakter... Min häst har nog normala enligt den "naturliga hovvården" (han är skodd dock) men av vissa hovslagare tycks han ha för låga. :confused:
Hovis har iaf haft skor med dubbla tåkappor för att hovarna inte ska flyta ut. Men det kanske inte hänger ihop med trakterna.

Hej! Min häst hade för låga trakter, och för att få dem högre använde hovis en kilsula, det tog 3/4 år innan trakterna hade växt ut.

delvis kl

Om jag förstått mina hovslagare rätt så åtgärdar inte kilsula det ursprungliga problemet med låg trakt och en kilsula kan även motverka att trakten växer eftersom det blir mer tryck på trakten med kilsula.

Jag har haft en häst med väldigt låg trakt. Det var först när jag fick tag på en RIKTIGT bra hovis som de för första gången växte något mer. Tyvärr vet jag inte vad han exakt gjortde förutom att han verkligen kollade hur hästen råg ut i övrigt med vinklar och så, och sen verkade utefter det.

TS. Menar du att det ser olika ut när olika hovslagare skor samma häst eller bara skoningar överlag ser olika ut?

Wera.
Jag har aldrig varit med om att en hovslagare strävar efter höga trakter. Visserligen hade jag en hovslagare som inte kunde verka ner trakterna alls på ena hästen så hovarna såg förjävliga ut eftersom trakterna växte väldigt mycket på honom men det var ju av okunnighet hos den hovslagaren och inte ett aktivt val.

Låga trakter beror på att tyngdpunkten i hoven har flyttat sig bakåt mot trakterna från sin naturliga plats mitt i hoven. Hästen tynger då mer på hovens bakre del vilket gör att trakten inte orkar växa eller kanske till o med slits ner, och /eller blir understucken.

Två saker som orsakar detta är om hoven är onaturligt lång, dvs utfluten framåt, och/eller om hovens undersida är i en felaktig/ bakåtlutande vinkel.

Hovvårdens poäng är att hålla tyngdpunkten mitt i hoven genom att flytta den tillbaka dit varje gång, för hovens tillväxt gör att tyngdpunkten flyttar sig bort från mitten underskoperioden.

Den ständiga tillväxten gör alltså att hoven hela tiden blir längre och att hovens undersida blir i fel vinkel, eftersom den tama hästen inte själv kan slita sina hovar på naturligt sätt. Längden på hoven och undersidans vinkel måste därför regelbundet justeras.

När min häst skoddes första gången av nya hovslagaren hos fodervärd så vart jag inte nöjd. Han hade då tagit för mycket i trakten och för lite i tån, så hästen trampade igenom/bakom kotan, sa till att han nästa gång skulle spara trakterna och ta mer i tån, vilket räckte för att få en rakare linje från bog och hela vägen ner.

Min häst går inte att verka till bättre balans fullt ut pga han växer för sakta att det inte går att påverka helt genom verkning bara. Han har haft fruktansvärt låga trakter men det blir bättre och bättre även om det är svårt att påverka fullt ut
Så han skos med speciella balansskor för att på så sätt justera balanspunkten i hovarna. Inga tåkappor alls på fram som är värst utan där ska så lite som möjligt störa. På det kortast möjliga tid mellan skoningarna..absolut aldrig gå över tiden. Som kortast 4 veckor och nu kan vi ligga stadigt på 6-7veckor utan större förändring. Även om det inte finns så mycket att ta i så kan man justera skorna tex om nödvändigt för det viktigaste för hans hovars förbättring är att balanspunkter och vinklar aldrig får förändras till det sämre då det lilla gör så stor skada

Hovis mest raspar hans fötter pga att de växer så sakta..kan knappt säga exakt hur då hon utgör ett precisionsarbete kan man minst sagt säga men jag vet att det handlar om millimetrar som finns att spela på och att det är millimeterprecision då minsta fel kan bli katastrof.

Men det lilla hovis gör blir faktiskt till det bättre varje gång även om det tar tid..men hovarna krymper och trakterna blir bättre med tiden genom att vi kör "lite och ofta" på honom för att underhålla eftersom att någon gång har hans hovar fått flyta iväg så enormt mycket att trakter och allt försvunnit och hans hovar flutit ut framåt

Vår teori är att han tidigare i sitt liv varit trångskodd och felskodd en längre tid att hovarna tagit mycket stryk och är såpass dåliga idag och svåra att påverka därigenom. Han har pga det även extremt tunna väggar för att hovarna typ "kollapsat" en gång i tiden

Andra hovisar har velat sko m kilsula men det blev bara ännu värre pga ökat tryck

Senast ändrad:

Tillägger att det för vår del har krävt sin hovslagare.
Så jag råder andra m samma problem..välj hovslagare med omsorg, en hovis som vill lösa problemet och inte tycker det är jobbigt. För vår del har det gått tappskor i mängder en period och det måste hovis vara medveten om kan ske, tex som i vårt fall om väggar också blivit tunna och inte en hovis som suckar så fort nåt måste åtgärdas

Han är svår att sko eftersom att det är så dåliga förutsättningar men nv hovis är den enda som haft bra öga nog att få bukt med problemet och en hovis som vågar tänka på både skor och verkning för att lösa problemet på sikt eftersom att hovar m såna här problem inte alltid löses genom enbart verkning utan det kan krävas speciella skor som kan avlasta utsatta områden i hoven/justera och man måste tänka till lite om inte plan a fungerade

Vi har förbrukat hovslagare på löpande band, såna som inte dugit till..utan det krävs en duktig och seriöst engagerad hovslagare

Senast ändrad:

Jag har både frågat och kollat på olika hovslagare när dom skott/verkat men ser inte själv vad dom gör olika även om man ser på hoven att den ena verkar ner trakterna mer än den andra. Vet att trångskodda hästar kan få låga trakter men vad mer är det som gör det? Har inte sett att den ena verkar mer i trakterna heller.. Och vad gör hovis åt låga trakter om hästen inte är trångskodd? Har gått runt och tänkt på det här längre och har inte någon jättestor kunskap om just skoning men vill gärna lära mig mer då det är riktigt intressant! :)

exakt varför är "låga trakter" ett problem i ditt fall? och ekvivalerar du låga trakter med understuckenhet?

din post lämnar ganska många frågor så utveckla gärna, är även nyfiken på varför du vill ha högre trakter i sig, utan då att veta ngt om hästen/hästarna du beskriver eller vad du avser exakt utifrån det du frågar om?

hög/låg trakt och om endera är ett problem, har ju bägge att göra med att hoven inte är i balans, så utifrån hur hästen och hoven ser ut, så bör den verkas/justeras som det passar sig utifrån det, för att få rätt balans.
går därmed inte riktigt att svara/förstå din fråga så du får gärna förklara lite mer så man får en vettig bild av vad du avser.

Kl, dum fråga kanske, men om låga trakter ger obalanserad hov/ och överraskningen för långt fram. Kan inte ett par natural balance skor(ihop med kunnig nb hovslagare) kunna hjälpa? För att få bättre balans och överrullning?

Har själv nb till min, dock inte låga trakter utan är mest gör att hjälpa hästen att trampa under sig och bära sig.

Det enda som gett resultat på min faktiskt..men då går han ju som jag skrev inte att enbart verka för att få bukt på problemet utan det tar för lång tid helt enkelt att det inte ger resultat

Sen enligt min hovslagare så är inte skorna lösningen i sig utan ett komplement till en bra verkning. Att lägga på skorna lär inte hjälpa enbart och dessutom är det jättenoga enligt henne att man kan sin sak då de måste ligga korrekt på hoven för annars kan de tvärtom göra mer skada än nytta

Senast ändrad:

Det enda som gett resultat på min faktiskt..men då går han ju som jag skrev inte att enbart verka för att få bukt på problemet utan det tar för lång tid helt enkelt att det inte ger resultat

Sen enligt min hovslagare så är inte skorna lösningen i sig utan ett komplement till en bra verkning. Att lägga på skorna lär inte hjälpa enbart och dessutom är det jättenoga enligt henne att man kan sin sak då de måste ligga korrekt på hoven för annars kan de tvärtom göra mer skada än nytta

men det är väl ändå självklart att det är så och att ingen sko i sig löser några problem såvida det inte finns en kunnig hovslagare bakom som lägger skor och verkar och justerar hoven i sin helhet? eller fattar jag dåligt ikväll haha :o

Enl min hovis finns det tyvärr dem som tror det, altså att själva balansskon är ett mirakelmedel i sig.

Och att de används på helt fel sätt av vissa hovisar som börjat sko med dessa..dvs man lägger på skon och raspar ända in mot kanten/skor som om det var en vanlig sko..men det får man aldrig göra med dessa skor utan de ska ligga på ett visst sätt och det är viktigt att de ligger centrerat korrekt också.
(tror min hovis nämt att hon gick kurs speciellt för dessa skor t o m)

Jag inflikar bara om infon jag fått om skorna ;) och utifrån det inlägget jag fick..så är det inte alls säkert att skorna är lösningen på denna typ av problem heller utan det beror ju på hoven

Senast ändrad:

Balansskor ihop med en plan för att höja trakterna menade jag i förra inlägget såklart :p.

Har fö hört talas om att hovslagare utan utbildning för natural balance skorna, skor med den som en vanlig sko :/. Är ju precis som dandylin skriver att den kräver en helt annan placering och verkning för att göra nytta och inte förstöra hästen. :(

Anledningen till att jag frågar är att min ena häst har haft understuckna trakter ett bra tag utan att hovis har gjort något eller påpekat det.. Hon hade extremt långa hovar när jag köpte henne och dålig hovvård hon förra ägaren som antagligen är det som har orsakat det från första början. Dock är det först nu som jag själv har kunskap nog att jag har märkt att det inte ser naturligt ut (har tänkt att hovis vet bäst och har inte ifrågasatt det :o). Har tydligt sagt till honom de senaste gångerna att jag vill att något görs för att förhindra skador pga. detta men han har bara kortat av tån och balansen i hoven har förblivit den samma :banghead:

Nu lutar det åt att byta hovis till nästa skoning då det uppebarligen inte funkar för hästen.. Synd då hästarna älskar honom och han har blivit en vän till familjen :( Balansskor låter intressant men skulle helst se att det går att lösa med vanliga skor, om inte det funkar så ska jag definitivt kolla vidare på det och hitta en riktigt duktigt hovslagare som har kunskap och utbildning nog för att sko med sådana :)

Den gamla utdöda generationens hästkarlar sa- Var rädd om trakten.

Kruxet idag är att det är vanligt att man tar ner trakten för mkt i FÖRHÅLLANDE till hur mkt man kan sänka tån= balansen.
Även om det SER bra ut vid skoningstillfället så är det dåligt redan efter en kort tid för vissa o 4 v på andra. Gissa hur det ser ut efter 6-8 v:(
Trakten som består av mjukdelar trycks HELA tiden ihop eller viks inunder= understucken. Överbelastas. Det är vad som händer när den står i bakvikt.

De ska skos så den står optimalt efter 2-3 v. En häst med problem.

Det är också bättre att korrigera mkt än att tro att det ska bli skillnad på en liten gradvis korrigering. Det blir som regel ingen skillnad! Riktigt duktiga hovisar klarar möjligen av det o då utan moderna tåriktningsskor som ger ett dåligt bakre understöd.
Ju fortare hästen står rätt desto mindre slitage.

Är den väl för låg kommer de ofta för korta skorna o långa intervallerna göra att den inte "tar sig" eller blir understucken.

man försöker lösa det via nya skomodeller o att korta/ backa tån. Det räcker inte! Som regel...Vinkeln är ju densamma. Den måste belasta korrekt.

Tån måste sänkas ofta o skorna måste ha utlägg bakåt för att hästen inte ska kunna sätta ner så ballarna nästan tar i marken o tån far iväg hela tiden o skador på senapparaturen o kota/ hovled är att vänta.
Ser mkt sådant numera. T o m en ponny vars trakt låg lodrätt under kronranden i tån. Lång.

Jag vaknade för 10 år sedan då min häst såg ut att inte varit omskodd på 4 mån istället för de faktiska 4 v.

Senast ändrad:

Det brukar inte vara något problem att använda vanliga skor för att göra hoven normalt lång igen. Man följer utväxtens vinkel vid kronranden ner till marken och lägger skon så att tån slutar där. Man drar alltså tillbaka skon och det innebär oftast att man inte kan använda de främre sömhålen för de hamnar i lamellranden, men man använder då bara istället nästa sömhål.

Det andra absolut viktiga (!) är att hoven får stå rakt på marken med en horisontal stråle/trampdyna, alltså att bärranden verkas i strålens vinkel. Det behövs extra korta skoperioder tills hoven är korrekt igen.Lycka till.

Jag håller med en del i det du skriver.

Men inte ang stora förändringar, har man inte mkt hov att förändra så förblir den punkten omöjlig. Min växer knappt och har på det sjukt tunna väggar!
I dessa fall kan man behöva andra skor då man inte kn påverka tillräckligt genom verkning.
Min raspas ju för det mesta för att det inte finns nåt att verka av.

Det går ju inte att trolla fram bra förutsättningar på studs

Och det är skillnad på hovar och hovar..en del är sjukt svårskodda genom att de varit felskodda så länge längre bakåt i dess liv och därför kan man inrmte säga "gör si gör så" när man inte utgår från hovar som är under normala förutsättningar

Min hästs hovar ser bättre och bättre ut tack vare min nv hovis som jag också tycker vågar tänka nytt. Andra hovslagare eller gamla hästkarlar har ju inte kunnat lösa problemet heller

Senast ändrad:

När tån är lång så växer ej hoven på höjden o sulan är nära, så nej det går inte alltid.

Problemet är väl att man åstadkommer dessa hovar när man konstant tar för lite o snart har hästen vuxit ur de skor som passade sålänge hoven var OK o trakten blir sämre i rask takt.

lite konstigt är det dock att amerikanska hovisar kan åtgärda fruktansvärt vanskötta hovar o få de normala relativt snabbt.
Då pratar vi bananböj

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp