Få henne att stå still !

K

Kurant

Jag har en gumma som inte gillar att stå still vid uppsittning , hon springer inte iväg utan går och är hopplös på att lyssna .
Jag skulle vilja hoppa upp från en pall eller nått eftersom jag inte vill slita så mycket på hennes rygg , men det skulle ju inte fungera som hon är just nu .

Hur gör ni när era hästar inte står still ?

Tacksam för svar , Kurant .

Sv: Få henne att stå still !

Om hästen inte står still be någon att stå vid hennes huvud under tiden du sitter upp, om du inte har möjlighet till det så har jag ett annat tips att ha korta tyglar vid uppsittning. (om du inte redan har korta tyglar alltså) :)

//Michelle

Lär hästen att stanna och stå stilla under andra och alla omständigheter!
Det ska inte vara någon skillnad på "sitta upp från pall" eller något annat!

LIA

Jaa, jag vet precis hur det är. Min nyimporterade pålle drog järnet så fort man satt foten i stigbygeln. Man hann inte ens få ner rumpan i sadeln. Inte så kul.
Men fungerade i all annan hantering och ridning.
Jag funderade och funderade.
Helst hade jag velat haft en medhjälpare, men nu hade jag ju inte det, som kunnat hålla i, när jag tränade uppsittning.
Jag satte på honom en halsrem, band upp honom vid väggen ute, och började med att tynga i stigbygeln. - godis - massor av beröm.
Så höll jag på ca 20 ggr varje gånga jag skulle rida.
Satt upp - godis - beröm.
Till slut lärde sig hästen att han skulle stå still och vänta på godisen.
Det fungerade och höll i sig.
Det tog tid att lära sig, och än i dag får han oftast en godis vis uppsittning. Det är nu 10 år sen.
Överhuvudtaget är det sån träning som har fungerat bäst på honom i hans vidare utbildning också. Har såsmåningom gått trick-trainingskurs och prövar även nu klickerträning.
Det hade jag aldrig trott att jag skulle göra, jag som är gammal "dressyrtant".

min fd häst stod SÄLLAN still vid uppsittning, en ovana hon lärt sig på ridskolan. min dåvarande tränare sa åtm ig att vid uppsittning ställa (alltså ställningen i nacken, inte placering av hästen) hästen åt höger och sedan sitta upp. gör man det på rätt sätt så "kan" de inte gå iväg, kan inte förklara varför, men jag har fortsatt göra så på alla hästar jag ridit som inte stått stilla och det funkar varenda gång!

(kan tillägga att jag innan jag fick det tipset provade en himla massa annat, bl.a. ett tips många brukar ge att snurra runt den på en liten volt osv så fort den inte står still, det blev snarare värre av det)

som feathercloud sa så om inte hästen lyssnarpå ett bästämt "stilla!" såkan man korta högerygeln så hästen så att när man står med ryggen mot hästen huvud, precis i framkant på sadeln så ska hästen nästa nudda en med huvudet.
står inte hästen sitlla utan trilskas iväg så håll kvar i tygeln (ha gärna grimma med grimskaft) i början för att skona munnen, och låt den inte rycka till sig huvudet förrens den står still, släpp då efter och upprepa. när hästen står still så sitt upp.
kom ihåg att göra det varje gång, ända tills hästen inte rör sig en mm när du sitter upp, först då kan du börja släppa. men så fort den trillskas med att gå iväg, böj halsen.

om det är inte är en väldigt stökig häst så funkaar det nästan garanterat! :)
lycka till! :D (hoppas du förstod vad jag skrev..)

Senast ändrad:

Gör så här:
Kliv upp i stigbygeln. När hon knallar iväg kliver du snabbt ner, sen snurrar du henne runt tre varv, stoppar henne och säger "stilla" ( eller vad du brukar säga). När hon står stilla igen, gör om samma sak ända tills hon står stilla under hela uppsittningen. När du väl kommit upp i sadeln och hästen står stilla, låt henne stå i fem minuter med lång tygel innan du rider iväg. Ta detta att stå i några minuter innan du rider iväg som en god vana. Hästen måste lära sej tålamod, och det är ett bra sätt att bara stå stilla.

glömde skriva att, precis som bill sa, var väldigt noga med att hästen står stilla när du suttit upp med. den ska stå stilla tills du har fått i fötterna i sigbyglarna, spänt sadelgjorden eller hoppat fallskärm :p om den går, så direkt får du den att stå stilla och säger "stilla" väntar några sekunder, inte alls länge om hon har svårt att stå stilla, berömer mycket, klappar och skrittar iväg.

menar du att man ska korta höger eller vänster tygel? om man ska korta tygeln närmast sig så att hästen böjer huvudet MOT dig (alltså den vänstra tygeln) har jag uppfattningen att bakdelen försvinner FRÅN dig, alltså att hästen börjar snurra och du får hoppa efter.. :smirk:

men kortar man högertygeln (hästens huvud går FRÅN dig) och ställer nacken/böjer halsen så kan hästen inte snurra bort från dig för den kan inte flytta hals/framdel och bakdel åt samma håll och om den skulle vilja snurra baken MOT dig så är ju du där och stoppar upp...

eller hur tänker du squarepants? möjligt att det kan funka som du säger också men jag har aldrig provat, bara funderar...

jag tänkte.. erhm.. vänta måste se hur jag skrev det.

nej jag menade ifrån en själv, jag skrev det på fel sätt :smirk: men jag håller kvar om hur mycket den ska vara ställd :p

okej då är jag med!!
tror att ställningen/böjningen på halsen är väldigt individuell, alltså säkert inget fel på det du skriver.. :) det är ju för övrigt en bra övning att böja halsen på hästen, så :)
min häst har det dock alltid räckt att ställa nacken på, för övrigt var hon inte så mjuk att jag kunde böja halsen så mycket :angel:

haha ja det är klart.
jo, jag fick lära mig det på ett utbildningsstall där dom hade mycket hingstar. dom lärde hästarna att böjd nacke=stå still, även om man sitter på. väldigt bra att veta när man skulle sitta upp på hästarna :)
ja, man kanske inte behöver böja så mycket, det kan man nog välja själv beroende på hur mycket hästen dansar runt :)

Jag önskar ni kunde se en filmsnutt av min häst "före/efter" kuren.
Han står blick still vid uppsittning i alla situationer, utan tygelpåverkan, kommandon, eller någonting alls.
På tävlingar, i skogen, bland många hästar, i hård blåst, Whatever...
Jag är tacksam och förundrad över hur enkelt detta löstes.

Kurant skrev:
Jag har en gumma som inte gillar att stå still vid uppsittning , hon springer inte iväg utan går och är hopplös på att lyssna .
Jag skulle vilja hoppa upp från en pall eller nått eftersom jag inte vill slita så mycket på hennes rygg , men det skulle ju inte fungera som hon är just nu .

Hur gör ni när era hästar inte står still ?

Tacksam för svar , Kurant .

Min mammas häst gjorde likadant. Jag hoppade upp (från pall) han gick och blixtsnabbt hoppade jag av. Backade (viktigt tror jag, för de gillar ju ofta inte det) honom tillbaka till samma fläck och försökte igen, han började gå igen. Jag gjorde om det en gång till, sen stod han faktiskt! Visserligen var jag rätt snabb med att ta tag ityglarna, men han stod!!

Jag har kört med snurrmetoden på min häst och det fungerade ganska bra kan jag väl säga hon blev ju inte botad för tid och evighet men efter ett par dgr så var hon ok sen om det blev ett längre uppehåll i ridningen så testade hon igen. Hade ju varit kul med något varaktigt.
Ska snart börja rida min unghäst då ska jag lära henne att stå stilla från början så man slipper sånt där trams......öh det lärde jag ju den andra med men hon började med sånt på senare tid???

Håll bara i vänstertygeln är mitt tips.(förutsatt att du sitter upp från vänster sida) börja uppsittningen, vill hon gå så låt henne gå - men i liten liten volt (halsen ska böjas ordenligt) häng kvar i stigbygeln under "vandringen. Låt henne snurra tills hon själv väljer att stanna - då kan du lungt sitta upp. Några gångers jobb och alla hästar jag träffat på väljer så småningom att stå stilla. Man får ingen kamp, inget dragande i tyglar utan hästen får själv välja den bekvämaste lösningen.

Tack för alla jättebra svar !
Jag ska prova att korta henne ifrån mig , eftersom så många tipsade :)

:) Kurant

Jag tvingar dem att stå still, sitterupp från en parkbänk som står mitt på stallplanen. Om de går framåt så backar jag dem med tyglarna tills de stod där jag ställde dem från början och så sitter jag inte upp förrens de står helt still, och går de så tar jag tag i dem och backar dem till ursprungspunkten igen. De brukar inse ganska snabbt att det är bekvämare och går fortare att stå still...

Detta funkar kanske inte på alla hästar, men så här gjorde jag på en hingst jag jobbade med som ALDRIG stod stilla och som enligt ägaren DEFINITIVT inte gick att sitta upp på med pall om man inte hade en stark människa som höll i den. Oftast "slängde" vi upp ryttarna på honom varpå han sköt iväg taktande eller hoppande upp och ner. Först fick jag hästen att lyssna vid hand. Han skulle gå först bakom och senare fick han gå bredvid mig om han skötte sig. Stanna när jag stanna etc. När jag sedan tröttnade på att bli "uppslängd" (det tar ju sån tid att hitta nån som slänger upp en....) så släpade jag helt enkelt fram pallen, påpekade bestämt att om han inte stod still skulle det ta hela dagen och det hade jag inte tid med... bla bla bla... rörde han sig plockade jag ur foten ur stigbygeln och backade tillbaka honom, flyttade pallen om det behövdes och började om igen. Hästar tycker det är skittråkigt att göra samma sak hela tiden... så en smart häst står tillslut still. det tog inte lång tid innan hingsten fattade det, men han var också gräsligt lättlärd. Men sen stod han också blikstill varje gång jag satt upp efter det och jag kunde greja med stigläder och liknande, slängde vi upp någon sprang han fortfarande iväg... Men det gäller att vara jättekonsekvent, du får aldrig berömma om han står "nästan still" utan allt sådant måste ignoreras och så ta om från början, stoppa aldrig foten i stigbygeln och sitt upp i farten om du inte tänker acceptera det även i fortsättningen, ridningen får helt enkelt läggas "på hyllan" under den tid det tar hästen att lära sig att stå still.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar