Få henne att gå i form

M

Maybe

Hej

Jag har en unghäst på 4 år. Hon är halft inriden. Skritt och trav kan hon. Jag har ej testat galoppera än.
Hon är hur snäll som helst i hantering och skogsridning.
Men när det gäller att jobba lite, vill hon inte alls.
Som en sån sak att gå ner på tygeln vägrar hon.
Visst, hon kan gå där nere i någon sekund.
Men så är huvudet uppe i luften igen.
Jag har longerat henne med instänningstyglar, rätt mycke inspända.
Då är det inga problem.
Men när det sitter ryttare på och ska jobba henne slår hon upp huvudet hela tiden, kan ibland stegra.
Vad ska jag göra för att får henne att vilja söka sig neråt?

Sv: Få henne att gå i form

Tja, att tvinga henna att hålla ner sitt huvud med diverse inspänningar och dyl på en unghäst, låter inte specielt behagligt i mina öron iaf.

Om hon bara är halvt inriden så är formen inte det man strävar efter i början utan bjudningen.

Har hon överhuvud taget muskler till att kunna gå i form?

Att hon stegrar beror kanske på att hon tycker att det är obehagligt? Hon tycker helt enkelt inte det är trevligt att gå i form?

Det jag ser rätt mkt på unghästar är att så fort hästen ger efter liite så är ryttaren där genast och ska tvinga hästen ner mer.
Hästen upfattar då det som obehagligt.

Har du hjälp av tränare? Är det denna som säger att du ska longera med inspänningstyglar?

Tömmkör hästen istället:idea: Det är mkt enklare att se om hästen går i form då. Tömmkör i skogen, i backar så att hon bygger rätt muskler.

som första inlägget svarade. Rid in henne först innan du börjar arbeta henne i form. När hon börjar bjuda ärligt framåt kommer hon förmodligen även söka sig neråt. Hon har antagligen inga muskler att bära sig med än. Att longera henne hårt inspänt kan göra att du får en häst som går bakom handen istället.. Rid in, börja så småningom flytta lite för skänklar och mjuka upp henne så kommer hon söka sig till formen automatiskt :) Ha ingen brådska, det är så lätt att det blir fel då

Du bör lämna iväg din unghäst till någon som kan rida in hästar. Det verkar inte som om du vet vad du håller på med och om du vill din häst det bästa, sänd iväg henne till någon som kan unghästar och inridning. Du är nämligen helt ute och cyklar.

Du bör lämna iväg din unghäst till någon som kan rida in hästar. Det verkar inte som om du vet vad du håller på med och om du vill din häst det bästa, sänd iväg henne till någon som kan unghästar och inridning. Du är nämligen helt ute och cyklar.

ABSOLUT! Du kan förstöra hästen om du gör fel, det är mkt svårare att rida till en häst som blivit fel inriden än att rida in den.

Håller med, dessutom att hästen kröker på nacken är det minst viktiga när hästen skall jobba i form,jobbar du rätt kommer nacken automatiskt. Svårt att förklara men Kraften skall komma bakifrån och fram,inte framåfrån och bak när hästen jobbar rätt. Att slita och dra ner hästens huvud är helt fel. Det är bjudningen du skall jobba med alltså inte dra ner huvudet.

I början innan de hunnit muskla sig kanske du skall vara glad att hon går några steg i rätt form tills hon orkar mer.

Ta hjälp av en duktig tränare som vet hur man gör, att rida in en häst rätt är inget man skall göra alldeles ensam utan hjälp (såvida man inte är väldigt väldigt kunnig)

Nu rider man ju in olika, men jag brukar rida hästen på lång tygel i alla gångarter, så att den lär sig att balansera sig själv och sätter muskler så överlinjen stärks. Rid på varierat underlag och mkt ute. Formen kommer automastisk när hästen är redo och om du rider rätt. Mjuk hand och stadig avslappnad sits.
Börjar du kräva arbete tidigt kan det bli så att hästen lessnar och bara tycker att det är jobbigt. Vill du det? Tänk på att den behöver mycket vila första året.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur