Få hem ny häst

J

Johanna-79

Jag har precis köpt en häst och får hem henne till stallet i början av Juni. Hon är 6 år gammal och nyligen inriden.

Min plan är att låta henne stå och inte göra någonting första veckan, bara lära känna sina nya kompisar i det nya stallet. Hon kommer att stå på lösdrift med andra islandshästar. Självklart kommer jag att besöka henne i hagen så att hon även lär känna mig.

Vecka två så tänkte jag att börja markarbeta henne lite för att jag ska lära känna henne och hon mig. Nh övningar, promenader, longering, tömkörning och annat jag kan hitta på. Inte börja rida henne förän allt känns bra och hon är tillfreds med mig och tillvaron. Eftersom jag inte har någon sadel till henne än så får ju ridningen också vänta, ev blir det lite barbacka ridning.

Vad tror ni om det? Hur har ni gjort med nya hästar?

Sv: Få hem ny häst

Jag har precis köpt en häst och får hem henne till stallet i början av Juni. Hon är 6 år gammal och nyligen inriden.

Min plan är att låta henne stå och inte göra någonting första veckan, bara lära känna sina nya kompisar i det nya stallet. Hon kommer att stå på lösdrift med andra islandshästar. Självklart kommer jag att besöka henne i hagen så att hon även lär känna mig.

Vecka två så tänkte jag att börja markarbeta henne lite för att jag ska lära känna henne och hon mig. Nh övningar, promenader, longering, tömkörning och annat jag kan hitta på. Inte börja rida henne förän allt känns bra och hon är tillfreds med mig och tillvaron. Eftersom jag inte har någon sadel till henne än så får ju ridningen också vänta, ev blir det lite barbacka ridning.

Vad tror ni om det? Hur har ni gjort med nya hästar?

Åh, vad roligt med ny häst! :)

Jag har gjort precis som du tänker, vila första veckan, låta hästarna bekanta sig, eventuellt ta in och borsta igenom hästen och sånt.

Andra veckan har jag kört markarbete, lite ridning men mycket pyssel som borstning, ta in och ut från stallet, gå promenader, med mera.

Lycka till! :)

Låter som en bra plan!
Soma alternativ till ridningen första veckan kan du ju bara gå ut och gå och borsta lite :)
Lycka till med henne!

Jag har alltid börjat med det jag tänkt göra med hästen så fort jag fått hem den. Vad jag gjort har givetvis berott på hästens nivå - när jag fick hem en elvaårig, välriden häst som tävlat mycket, så började jag rida dag 1, när jag fick hem en oinriden och inte jättemycket hanterad fyraåring började jag med att kratsa hovarna... Men någonting relaterat till min träningsplan för hästen har jag alltid gjort från första dagen.

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka