Få hästen mjuk och böjlig?

fiaskurken

Trådstartare
Medryttarhästen är lite lat av sig och slipper gärna undan... Vill helst inte gå på spåret i paddocken utan "genar". Låter som ett simpelt problem, men det är JÄTTEsvårt att komma tillrätta med. Hon kan vara lite stel, hur får jag bort det? Uppmjukningstips? Tror dock att hon mest är lat, för hon går absolut inte lika illa med ägaren. Jag trycker som satan med skänkeln och tar ledande tygeltag, tittar vägen jag ska osv... Hjälp, någon :confused: :confused: Hur ska jag göra, känner mig som en nybörjare? :o :crazy:

Om hon inte vill följa spåret så skulle jag först testa att helt enkelt att trycka mjukt med skänkel.
Funkar inte det.Så stanna henne och "tryck" in henne på spåret.Funkar det men att hon fuskar på en del ställe t.e.x inte går ut ordentligt i hörnen så skulle jag volta varje gång tills hon gick rätt.
Lyssnar hon inte på mjuka tryck får du ta i mer

Varför ska folk envisas med att vistas på den där jäkla ridbanan hel tiden??????

UT I SKOGEN!!!!!
Att rida i skogen är suveränt!!! För det första tycker hästen oftast att det är roligare, och har mer framåtbjudning, och för det andra är det perfekt att rida serpentiner runt träden. Du blir mer bestämd och distinkt i din ridning, eftersom du har något att svänga runt, och hästen är mer benägen att lyssna, eftersom den inte kan gå rakt på trädet.

OM du nu inte har tillgång till skog, eller känner dig osäker på medryttarhästen, så kan du sätta ut fyra koner på ridbanan, en i varje hörn. Då är det oxå lättare, eftersom du har något att rida runt, och "sikta" på. Jag menar alltså att du ska rida mellan konan och väggen. Om hästen tycker den är läskig, så ställ den långt ifrån väggen först, och minska avståndet sedan.

Lycka till!!!
:love: Embla

Vi är i skogen för det mesta! Har precis börjat rida den här hästen och hon testar mig genom att försöka "komma undan." Hon är en riktig latmask alltså. När vi ska rida ut försöker hon springa ner till banan och vänder och backar och är helt :devil: omöjlig. Ägaren säger att det är för att hon tror hon kan gå på banan och apa sig och slöa till. Och det verkar onekligen så. Därför vill jag ju få henne att gå ordentligt även på banan. Vill att hon ska lyssna på mina hjälper och rösten. Det gör hon inte alltid när vi rider ut i nuläget, hon är ganska het... :crazy:

Tack för svaret, (till båda) men så här då:

Problemet låter löjligt men... hon går rakt på spåret på långsidorna, men i hörnen vill hon snedda, volterna blir inte runda för fem öre, hon känns bara vinglig. Ibland går hon jättefint i form, så jag tror inte att hon är stel eller så. När jag stannar henne vill hon inte stå still heller *suck* Jag ska ut och prova det du föreslog nu. tack :banana:

istället för att fokusera på inner sidan, testa att ställa utåt för att få fatt på ytterbogen. Brukar göra under. allstå ställ lite utåt både volter och hörn, växla sedan med att "rättställa"

Det fungerade inte... Volterna blir mindre och mindre i all hast och de är inte runda heller direkt. Hon snubblar nästan över sig själv. Förmodligen är hon också vrålpigg, men galoppera av henne i paddocken gick inte för då springer hon runt som en galen höna kors och tvärs och det går inte alls å få nån ordning på henne. Galloperar jättefint på tygeln ett par steg på långsidan, sedan blir det tölt/trav i hörnen, och när jag sätter mig djupare och försöker få henne att fokusera så saktar hon av... *suck*
Traven ska vi ju inte tala om. Jag kräver absolut inte att hon ska gå i form eller så, men jag får henne ju inte ens att gå på spåret som "vanligt" ?? Kanske läge att ringa en instruktör?

RIIIING! :D
¨Med hjälp av instruktör kan du samtidigt som du tar itu med problemet lära dig massa andra saker. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka