få hästen i form

loote

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja ha en beskrivning på hur ni gör för att få era hästar att gå i form :) och då menar jag inte att hästen bara ska böja på halsen, utan jag vill förstå hur man ska jobba med hästen för att den går i form med hela kroppen. Har hört mycket om hur många ''sågar'' ner sina hästar på tygel och tror de att hästen går i form, och att det såklart inte är något bra. Så jag vill veta hur man ska jobba med hela kroppen för att få hästen i form!
gärna lite mer utförlig beskrivning än - driva mycket frammåt och krama om tyglarna!
Mvh/Mikaela :)
 
Sv: få hästen i form

Det är svårt att förklara hur man ska få hästen i form, och diskussioner finns det om vad som är rätt form och hur man får den. Lirkar du med bettet får du ner huvudet, men hästen trampar nödvändigtvis inte under med bakdelen då.

När hästen går i form, kommer energin bakifrån; den ska trampa under med bakbenen och runda ryggen, och då kommer också huvudet automatiskt ner (=eftergift). När hästen går i korrekt form, ska det kännas som om du sitter i uppförsbacke, och tänk det så, att om du släpper tyglarna när hästen går rätt på tygeln, ska bakbenen fortfarande trampa under, ryggen vara rundad och huvudet böjt - då är den i rätt form. Hästen ska vara avslappnad genom hela kroppen. När man rider hästen på tygeln enbart framifrån, dvs. man har fått ner huvudet men bakdelen är inte med, är huvudet böjt, men bakbenen trampar inte under, och ryggen är därmed svank, hästen blir lång. Ett bra sätt att veta om hästen går rätt på tygeln är om du har en skumpig häst; går hästen rätt i form, är traven betydligt lättare att sitta i. Man lär sig känna hur hästen trampar under sig med bakbenen och rundar ryggen - det blir som att sitta på en kulle.

Själv har jag lärt mig att rida hästen i form av att själv komma på det (jag är alltså ingen en expert, jag förklarar bara hur jag gör och uppfattar det att rida i form :) ). Jag frågade också, men förstod svaren egentligen först när det fungerade. Det bästa är att ha en häst som inte går på tygeln av sig själv så att säga, utan gör rätt först när ryttaren gör rätt. Jag försöker tänka att kraften och gasen ska komma bakifrån, som jag förklarade tidigare.

M.h.a vissa övningar kan man få den rätta formen. Försök med skänklarna få bakdelen med, och ge stöd framifrån med handen. Håll emot lite (dra inte, bara mjukt fånga upp hästen) framifrån så den inte springer iväg då du med skänklarna ber bakbenen att trampa under. Övergångar, volter, sidvärtesrörelser, skolor och tempoväxlingar brukar vara bra övningar för den rätta eftergiften. Volter och krumelurer med mycket byten av varv mjukar upp hästen framifrån. Övergångar, t.ex. halt, rygga, galopp brukar hjälpa till att få bakdelen med, sidvärtesrörelser och skolor så som skänkelvikning, öppna och sluta, bak- och framdelsvändningar får hästen att samla sig och trampa under, tempoväxlingar hjälper också med samlingen. Dessa övningar får dock inte hästen på tygeln om du själv inte gör någonting, att rida i form är egentligen ständig verksamhet från ryttarens sida. Med skänklarna får du gasen och energin bakifrån, sitt djupt i sadeln, rör lite på bettet genom att lirka med ena handen, håll stöd med andra; t.ex. i höger varv, håll vänsterhanden stilla, dra inte, bara håll den stilla så hästen får stöd, högerhanden rör lite på bettet - inga stora rörelser, bara rör lite på fingrarna, hästen känner det. Kom ihåg dock bakdelen! ;)

Jag har nu förklarat (ganska mycket, sorry...:crazy:) hur jag uppfattar ridning i form, och hur jag gör. Som sagt är det svårt att förklara så här, och jag är urusel på att förklara, men det bästa skulle vara om du skulle få hjälp av t.ex. en ridlärare eller någon kunnig person som kan se och förklara medan du rider. Att få hästen rätt på tygeln är inte lätt. :) Att rida i form är inte något man lär sig på en dag, för mig tog det kanske ett år innan jag på riktigt fattade vad det handlade om. Okej, det behöver ju inte ta så länge förstås för alla, men när man fattar det och känner hur det känns, då har man det oftast. :) Ta hjälp av någon som kan instruera dig medan du rider, då går det troligen bäst. :) Lycka till!
 
Sv: få hästen i form

En grej till, glömde att säga; håll alltid en jämn tygelkontakt när hästen ska gå i form, bli inte hård i handen, utan mjuk kontakt med munnen, men utan att tyglarna glappar. Vissa hästar börjar söka sig neråt bara om du håller en jämn och stadig hand, då de får stöd. :) När du känner att hästen börjar söka sig neråt, ge efter på tygeln, och hästen kommer att söka sig ännu mer neråt. Då går hästen i s.k. låg form, och arbetar genom ryggen. Håll ändå kvar tygelkontakt med munnen trots att du ger efter på handen, håll stödet och fortsätt lirka med handen, skänkeln nära. Sedan kan du korta upp hästen igen, men samma eftergift och undertramp ska hållas kvar. Detta är ett annat sätt att få hästen att gå i form på rätt sätt, dock blir bakbenen lätt efter och ryggen svank när man kortar upp hästen igen. Så helt lätt är det inte att rida en häst i form rätt. :)
 
Sv: få hästen i form

Hur man gör varierar från häst till häst och ryttare till ryttare.

Men det jag brukar tänka på när jag sitter upp är - vad behöver den här hästen för att gå i form och vilken form är ändamålsenlig för stunden?

Sitter man upp på en grön unghäst behöver man som ryttare nästan alltid bara vara stilla - erbjuda en lugn hand och en trygg skänkel som ger förtroende, riktning och balans så brukar de snabbt hitta en unghästform som inte innebär så mkt samling eller uppförsbacke men där de rundar ryggen och bär sig i balans.

För att en häst ska gå i form bör den ha bjudning, vara framme för skänkeln, spåra på rakt och böjt spår och kunna ställa sig i nacken och böja sig i bålen. Den bör kunna lyssna på halvhalter, förhållningar och tempoväxlingar. Så när jag sitter upp på en häst så kollar jag om den gör ovanstående. Gör den det så går den nästan alltid i form. Gör den inte ovanstående så är det förutom alla de gånger jag som ryttare gör fel (håller lite för mkt i tygeln, håller en för glapp kontakt, sitter snett, klämmer med skänkeln, har för mkt eller för lite drivning ) så är det nästan alltid för att den inte accepterar och lyder innerskänkeln fullt ut och och då arbetar jag på att den ska acceptera skänkeln och börja spåra. När den väl accepterar innerskänkeln så brukar det automatiskt leda till att den trampar inunder sig och går i form. Det svåra är alla de olika lösningar som hästen kan komma på för att inte acceptera skänkeln - springa fort, hänga sig i handen, tvära, flyta ut på en linje som du inte tänkt rida, börja se spöken överallt etc.
Hela tiden är det viktigt att man anpassar sina krav efter vad hästen kan och att man som sagt försöker behandla orsaken och inte symtomen. Om hästen till ex. hela tiden vill skjuta ut baken åt höger så är den troligtvis svagare i höger bak och överbelastar vänster bak eftersom den vill placera sitt vänstra bakben mer inunder kroppen än det högra. Då bör man dels försöka rakrikta hästen och på så sätt få den starkare men man kan också rida en del skolor, t.ex. vänstersluta och högeröppna för att stärka höger bakben.
 
Sv: få hästen i form

Tack så mycket för bra svar! Tror jag fattar helheten lite bättre nu :)
En fråga till - min medryttarhäst hänger gärna i tygeln och det blir väldigt tungt för handen, hur ska jag göra för att få honom att lyssna bättre på när jag kramar om tyglarna. Det är som om Han hela tiden vill att jag ska rida ned lång tygel, eftersom jag får hålla emot så mycket blir de ofta att jag bara längre tyglarna för att jag inte vill dra honom i munnen!
 
Sv: få hästen i form

Tack så mycket för bra svar! Tror jag fattar helheten lite bättre nu :)
En fråga till - min medryttarhäst hänger gärna i tygeln och det blir väldigt tungt för handen, hur ska jag göra för att få honom att lyssna bättre på när jag kramar om tyglarna. Det är som om Han hela tiden vill att jag ska rida ned lång tygel, eftersom jag får hålla emot så mycket blir de ofta att jag bara längre tyglarna för att jag inte vill dra honom i munnen!

Släpp handen och rid framåt! Han får bära sig själv. Att han går och hänger i handen är minst lika dålig form som när hästen går rakt upp med huvudet.

Övergångar, övergångar och övergångar!
 
Sv: få hästen i form

en häst som hänger sig i handen brukar ofta ha ganska bra engagemang i bakbenen - den trycker på och trycker ifrån med god energi men istället för att bära sig på sina bakben och vila på steget så skovlar de mest på och lägger mycket vikt på framdelen istället, eftersom det kortsiktigt känns lättare för dem. (Ungefär som att vi gärna böjer ryggen istället för benen när vi ska lyfta något tungt från marken. Att böja på benen är bättre för vår kropp men kortsiktigt så känns det lättare att bara böja ryggen. )

En sådan häst kan bli hjälpt av att rida framåt - men det kan också göra saken svårare att reda ut som ryttare. Vissa hästar tycker jag blir bättre om man tar ned tempot så att de börjar vila på steget och hinner med sina bakben istället för att springa ifrån dem. Jag skulle börja med att först kontrollera mig själv, klämmer jag med benen så jag omedvetet driver hästen för mkt? Lutar jag mig framåt så den hamnar i framvikt. Tjyv-håller jag i tygeln?

Sen skulle jag jobba väldigt fokuserat med att lära hästen respektera och acceptera tygeln genom att skritta på kort tygel - tänk här på att pendla med handen så att du följer hästens huvud och inte blir stum. Om du tittar på en häst som skrittar på lång tygel så guppar huvudet lite fram och tillbaka, den rörelsen ska man försöka följa så den kan röra sitt huvud även på kort tygel. Sen skulle jag göra halt - sträcka mig uppåt, stabilisera sätet, krama, stannar den inte lättar jag först och kramar sen igen mer bestämt, har den inte stannat efter ännu en upprepning så tar jag tag rätt så hårt i tygeln så att den stannar. (innan man gör det kontrollera att man inte kniper med benen samtidigt som man tar förhållningen och det är därför hästen inte lyssnar) Så fort hästen står still så lättar jag helt på handen, helt glapp tygel och massa beröm, klapp och gärna klia lite på halsen eller manken, jag brukar leta reda på ett ställe som de gillar att bli kliade på innan jag sitter upp. Om man upprepar övningen några gånger och verkligen är konsekvent så kommer hästen snart att stanna bara på att man rätar upp sig och kramar lätt om tygeln. När jag går igång i skritt efter varje halt så låter jag hästen i början av övningen gå fram utan kontakt med munnen och tar sen mjuk kontakt efter några steg. När hästen förstår så lättare jag helt när den stannar men tar sedan en mjuk kontakt innan jag ber den skritta igen. Här ska man ju också tänka samma i igångsättningarna, lätt tryck med skänkeln, följt av ett tydligare tryck - en lätt knack med hälen och lyssnar den inte då så korrigerar man med pisken bakom skänkeln och berömmer även om hästen far fram i trav när man menade skritt. (här gäller det att ha god balans så man inte rycker den i munnen när den väl lyssnar om den har varit lite döv för hjälperna)

Fungerar övningen i skritt så gör jag sedan samma i skritt - trav - skritt. Om hästen mellan övergångarna försöker hänga i tygeln så skulle jag ta och lätta, ta och lätta - aldrig erbjuda den att hänga i min hand genom att bara hålla emot men inte heller låta den få lång tygel - får den det så kommer den ju aldrig bli lydig. Eventuellt om hästen drar ned huvudet extremt mycket och är stark så skulle jag ta ett kort, snabbt tygeltag med båda händerna framåt - uppåt för att resa upp huvudet, sen direkt tillbaka med handen i normal-position för att kunna erbjuda en mjuk behaglig kontakt igen.

i all korrigering när hästen hänger sig i handen, inte lyssnar på förhållningar eller skänkel så kan man lätt känna sig elak som tar tag i munnen på ett bryskt sätt eller petar till bestämt med pisken. men gör man korrigeringen korrekt - med eftergifter och massor av beröm så fort hästen reagerar åt rätt håll så kan man på 10 minuter rida en häst med små fina hjälper istället för att slita och dra och i längden så är ju det mycket trevligare för hästen. Men superviktigt! kontrollera sig själv så att man inte sänder ut dubbla signaler - ha gärna någon som tittar på en innan och under tiden man korrigerar så att man inte missar någon omedveten signal som man sänder till hästen och gör den orätt genom att korrigera när den i själva verket var lydig. En annan viktig sak om hästen har lagt sig till med någon olat som man måste korrigera är att bara be om en sak i taget. När jag försöker t.ex. väcka en hästs respons på skänkel så jobbar jag bara med det ett tag, struntar helt i form, ställning, böjning eller något annat än att den ska reagera direkt på skänkeln. När jag sen kommer till punkten då hästen är med på noterna att en liten signal från min skänklar betyder framåt först då börjar jag med resten av finliret och begär att den inte bara ska lyssna på skänkeln utan fortsätta göra det på volt, på rakt spår, i skänkelvikning etc.

I och med att det är din medryttarhäst så skulle jag fråga ägaren om problemet först innan jag försökte lösa det på egen hand.
 
Sv: få hästen i form

Hur man gör varierar från häst till häst och ryttare till ryttare.

Men det jag brukar tänka på när jag sitter upp är - vad behöver den här hästen för att gå i form och vilken form är ändamålsenlig för stunden?

Sitter man upp på en grön unghäst behöver man som ryttare nästan alltid bara vara stilla - erbjuda en lugn hand och en trygg skänkel som ger förtroende, riktning och balans så brukar de snabbt hitta en unghästform som inte innebär så mkt samling eller uppförsbacke men där de rundar ryggen och bär sig i balans.

För att en häst ska gå i form bör den ha bjudning, vara framme för skänkeln, spåra på rakt och böjt spår och kunna ställa sig i nacken och böja sig i bålen. Den bör kunna lyssna på halvhalter, förhållningar och tempoväxlingar. Så när jag sitter upp på en häst så kollar jag om den gör ovanstående. Gör den det så går den nästan alltid i form. Gör den inte ovanstående så är det förutom alla de gånger jag som ryttare gör fel (håller lite för mkt i tygeln, håller en för glapp kontakt, sitter snett, klämmer med skänkeln, har för mkt eller för lite drivning ) så är det nästan alltid för att den inte accepterar och lyder innerskänkeln fullt ut och och då arbetar jag på att den ska acceptera skänkeln och börja spåra. När den väl accepterar innerskänkeln så brukar det automatiskt leda till att den trampar inunder sig och går i form. Det svåra är alla de olika lösningar som hästen kan komma på för att inte acceptera skänkeln - springa fort, hänga sig i handen, tvära, flyta ut på en linje som du inte tänkt rida, börja se spöken överallt etc.
Hela tiden är det viktigt att man anpassar sina krav efter vad hästen kan och att man som sagt försöker behandla orsaken och inte symtomen. Om hästen till ex. hela tiden vill skjuta ut baken åt höger så är den troligtvis svagare i höger bak och överbelastar vänster bak eftersom den vill placera sitt vänstra bakben mer inunder kroppen än det högra. Då bör man dels försöka rakrikta hästen och på så sätt få den starkare men man kan också rida en del skolor, t.ex. vänstersluta och högeröppna för att stärka höger bakben.

Bra svar! :)
 
Sv: få hästen i form

Men oj vilka bra svar du ger Ottilia. Nu fick du mig att träna på något också. När jag nu måste komma igång med ridningen är detta perfekt att börja med, som du säger "att man jobbar med en sak i taget". Har haft lite problem med hängande i tygel, lite dålig på att lyssna mm (helt mitt eget fel då vi inte haft någon sammanhängande träning).
Får jag kopiera dina svar och skriva ut? Någon bättre förklaring på mina problem har jag inte läst;)

Tack för att man fick klarhet!!
 
Sv: få hästen i form

oj, tack alla tre för responsen! Ibland tvekar man ju om man ska skriva eftersom varje situation ändå måste anpassas till varje ekipage och det är så lätt att bli missförstådd över nätet ibland. Självklart är det bara att kopiera och skriva ut, kul om det kan vara till hjälp!
 
Sv: få hästen i form

har tänkt på en sak, när en häst går i form är det då meningen att den ska gå långsammare? (i skritt)? :)
 
Sv: få hästen i form

Tack. Du förklarar på ett sätt som tilltalar mig, inga hårda tyglar, mjuk och följsam. Att det i stort sett kommer av sig själv att hästen bär sig och söker sig neråt...bra tips på små korrigeringar. Sen att du lyssnar till hästen är det bästa, jag har sett fasansfulla "sågningar" för att få hästen i form? Sånt förstår inte jag. Man hoppas att det är gamla och förlegade metoder.
 
Sv: få hästen i form

hästen kan gå i form i samlad - mellan och ökad skritt. I långsam takt och i snabbare takt. Längden på steget och hastigheten har i sig inget med om hästen går i form eller ej.
En av hästarna jag rider t.ex. har en väldigt stor skritt - han blir lätt långsam i takten men tar väääldigt långa steg men med raka bakben och framben som släpar i marken. För att förbättra hans skritt och även lägga grunden för en bra trav och galopp så får jag jobba på att få honom att ta något kortare men kvickare steg för att han ska få mer aktion och engagemang i bak. I och med att han vinklar in bakbenen istället för att häva sig över dem så jobbar han även bättre med magen och ryggen och då går han i form.
men en häst som är väldigt kvick och forcerad i skritten tenderar att gå med en spänning över ryggen som hindrar att den rör sig igenom sin kropp. En sån häst får man försöka få att slappna av både mentalt och fysiskt genom att skritta med lite långsammare och längre steg. ofta kan man nästan utgå från att om min häst väljer att gå fort så ska jag be den att gå långsamt och om den väljer att gå långsamt så ska jag be den att gå fort.

@Noak - Förstår inte heller sågningar eller grammaner som används för att få till en krökning i nacken. Inte bara för att det är elakt men också för att man som ryttare tar bort några av de signaler som kan berätta för en att man är på rätt väg - accepterandet av handen och eftergiften i nacken. Tycker att de hästar som är svårast att rakrikta och få att arbeta bakifrån är de som rullar ihop halsen. Men att det är gamla och förlegade metoder tror jag inte - snarare nya. Alla äldre texter jag läst fokuserar på grundutbildning och uppbyggnad av hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp