Sv: Få hästen fokuserad
Kan inte säga annat än att jag inte hàller med förgâende talare, rida hästn KRSAVLÖST
Problemet är att hästen alltid blivigt riden kravlöst och fàtt en chans att lägga pà sig mànga olater.
Som att vara "rädd" och "skrämd" hela tiden, det är en olat att inte arbeta i form är "outbildat"
Förlàt jag vill inte raka ned pà tidigare ägare, men om hästen blivigt dàligt arbetad i fem àr sà är det ett hundjobb att förändra hästen.
Till fodervärden, om du ridigt hästen i ett àr och inte hittat ett bra sätt att träna om hästen tycker jag att det kan vara väldigt bra att lämna hästen till en beridare eller ha en duktig ryttare som kommer och rider hästen ca 2 -3gànger i veckan, en gàng gör helt enkelt inte tillräcklig skillanad.
Varför borde du använda en beridare för att det är välldigt svàrt att lära sig själv samtidigt som du skall omskola en feltränad häst, nàgon som redan har erfarheten kan träna hästen och sedan hjälpa dig.
Men nàgra andra smà ràd; Rid din häst i paddoken kortare studer, men se till att hästen är uppvärmd innan sà du kan gà in pà ridbanan göra jobbet och sedan gà ut igen. Sà att det inte slutar med att ni harvar runt ridbannan i en och en halv timme eftersom hästen inte vill ge med sig.
Eftersom du säger att din häst blir lat och seg, sà màste du rida hästen framàt, med bjudning. Det är det första problemet att lösa enligt mig, takt och rytm är välldigt viktigt.
Nu kommer jag bli dödad
men om du känner att du kan hantera spö och sporrar sà rid med dem. Sen sà förstärker du din skänkelhjälp ifall hon inte svarar pà dina hjälper. Hon MÂSTE svara, hon fàr INTE IGNORERA dig.
Jag skulle arbeta bjudning utan krav pà att försöka arbeta hästen pà bettet, en sak i taget, blir lättare sà
Dessutom börjar hästarna automatiskt gà pà bettet när de arbetar med bjudning och använder sina bakben ordentligt. En hârd hand som försöker tvinga ned hästen pà bettet gör mer skada än nytta och om hästen ger efter sà är det fortfarande inte pà bettet eftersom den inte arbetar med bakbennen.
Sà hitta bjudningen, KRÄV bjudning, rid stora volter, serpentiner osv, var nogran med rakriktningen, hästen fàr inte skjuta bogen in eller ut eller överböja eller arbeta utan korrekt ställning och böjning.
Hästar utan bjudning brukar jag börja rida, först i skritt sà klart, sedan framàt i trav, lättridning och framàt framàt framàt hälldre en överilad (springig) trav eän en trav där hästen släppar sig framàt, sedan ställer jag mig upp i lättsits och galopperar framàt och med bjudning, om hästen inte bjuder sà är jag pà den. Jag är inte elak, men med hjälp av mina hjälper sà berättar jag för hästen att jag enbart accepterar att den arbetar framàt. Hästen kommer att förstà att det är sà den skall arbeta och sedan göra det.
Läs igenom Lätt C programen, för det är pà den nivàn jag tror att din häst befiner sig och dressyrprogramen är en utmärkt guide till vad som är nummer ett, tvà och tjugo vad gäller skolning.
Tänk pà din häst som en gammal unghäst, innan den kan gruderna ordentligt och arbetar fint i from sà finns det inget att bygga vidare pà för att göra mer kompliserade saker.
Ett sätt att fà hästen fokuserad är att själv vara fokuserad, tillàt inte hästen att dröma sig bort och bli "rädd". Säg till henne, hon kommer att förstà.
Lycka till och berätta hur det gàr.